Bukefalos 28 år!

Fodra häst rätt! Tips??

Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Jag har provat det på hippocampus,inte med mustangs lucern som jag tänkte köpa för jag hittar inte det värdet på deras hemsida så jag kan prova mig fram med det,men provat med olika musli o andra sorter o försökt provat mig fram men det står bara att antingen får hästen för mycket energi eller för lite mineraler,hur jag än skriver in,får nog försöka lite mer,hehe. Har provat mig fram på freefarms foderstatsprogram o tycker det verkar bättre,jag ska kolla hur mycket hon väger imorn exakt så kan jag räkna ut bättre då tror jag. Angående att hästen får ett bra hö hela tiden o sen gasar man lite med havre o de verkar ju rimligt men nu ska ju pållan bygga muskler,hela kroppen och överlinjen,rumpan är lite klen också ;) så det blir klättra o longering o massa skoj. Har funderat på granngårdens foder,ska åka dit o kolla imorn!
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Jag hittar ingen lusern hos Mustang men ger du Krafft lusern så behöver du ge 300g per kg hö du ger. Då kompletterar du proteinet.
Ger du Kvarnbyfoders lusern så räcker det att ge 150g per kg hö.
// Linda
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Först bör man ALLTID göra en foderanalys på grovfodet eftersom det är hästens bas. Sen kompliterar man med kraftfoder. :)

det finns ett ganska bra program på internet som heter: Hippocampus. Där skriver man in vad man har för typ av häst och sen analysen på grovfodret. och hur mycket grovfoder hästen får per dag. Sen ser man vad hästen behöver mer el. mindre utav. Det visar ju inte helt 100% men på ett ungefär. Det har fungerat bra på mina hästar :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 672
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 832
Senast: Habina
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 193
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp