Bukefalos 28 år!

Fodring/dag- in och utsläpp?

Jessica75

Trådstartare
Vi kommer inte ha möjligheten att fodra på dagen. Morgon 06 i hage vid bra väder annars hö inne 05.30 och sen får dom gå ut.
Sen hö vid 15 sen ute till 20-22 + hö.
Alternativt är fri tillgång men vår en häst äter jämt... Vill ju gärna att skulle fungera.. läst lite om något alt som grinden öppnas en viss tid?
Vår/sommartid/lite höst, ute dygnet runt, om det inte är storm eller ev in för lite vila från värmen på dagen ( om det var som i somras..)
Hur gör ni? Hur länge är era ute?
 
Våra, som går ute dygnet runt, får mat ca 7, 16 och islänningarna får mat via grind 23. Mina får egentligen bara påfyllning av mat, de har i stort sett fri tillgång.
Grind är smidigt, speciellt för de lättfödda.
 
Våra, som går ute dygnet runt, får mat ca 7, 16 och islänningarna får mat via grind 23. Mina får egentligen bara påfyllning av mat, de har i stort sett fri tillgång.
Grind är smidigt, speciellt för de lättfödda.
Ja det låter så bra! Ska tänka på det :)
 
Tre dagar i veckan har inte jag heller möjlighet att fodra lunch. Mina hästar går ut vid 06 och jag kan inte ge dem igen förrän vid 15-16-tiden. De går i en ganska stor skogshage och jag gör så att jag varje morgon fördelar 15 kilo hö i små tussar över hela hagen. Då får de gå och leta och det tar ganska lång tid för dem att bli färdiga. Jag får ett träningspass på köpet. Särskilt nu när vi har en halvmeter snö.
 
Tre dagar i veckan har inte jag heller möjlighet att fodra lunch. Mina hästar går ut vid 06 och jag kan inte ge dem igen förrän vid 15-16-tiden. De går i en ganska stor skogshage och jag gör så att jag varje morgon fördelar 15 kilo hö i små tussar över hela hagen. Då får de gå och leta och det tar ganska lång tid för dem att bli färdiga. Jag får ett träningspass på köpet. Särskilt nu när vi har en halvmeter snö.
Ja så är ju jätte bra att göra :)
 
Jag har ju extremt lättfödda hästar och hade garanterat löst det med grindar eller foderautomater som släpper ner foder på rätt tider. Dessa går dessutom att placera ut i hagen så de får foder på olika ställen vid olika tider.
Tänker att det kan ge mer hållbara hagar.
 
Jag har ju extremt lättfödda hästar och hade garanterat löst det med grindar eller foderautomater som släpper ner foder på rätt tider. Dessa går dessutom att placera ut i hagen så de får foder på olika ställen vid olika tider.
Tänker att det kan ge mer hållbara hagar.
Ja det gör det säkert.
Ska fundera på detta :)
 
Hur gör ni? Hur länge är era ute?
De som ej har fri tillgång har det såhär:
Vinter: fodring ca 07.00, utsläpp 08.00
Lunch vid 11-12.
Eftermiddagshö i hagen 15.30-16.00
Insläpp 16-17 beroende på väder och får ev hö samt tugghalm i boxarna.
De gamla som går på "lösdrift" på dagen men sover i box på natten har fri tillgång och går in vid 20-21 i boxarna.
Kvällsfodring: 21-22.00

Sommar: avelsto,unghästar osv går ute dygnet runt från maj om det är nr väder till okt ca. Har oftast gräs året om så då får de gräs och mineraler.
De som inte fixar att gå ute dygnet runt har nästan samma rutiner som på vintern men är det bra med gräs så har de inget hö i hagen osv. Släpper även ut dem tidigare och tar in bland in på dagen om det är gassande sol och släpper ut igen när det blivit svalare. Anpassar helt enkelt efter hästarna.
 
De som ej har fri tillgång har det såhär:
Vinter: fodring ca 07.00, utsläpp 08.00
Lunch vid 11-12.
Eftermiddagshö i hagen 15.30-16.00
Insläpp 16-17 beroende på väder och får ev hö samt tugghalm i boxarna.
De gamla som går på "lösdrift" på dagen men sover i box på natten har fri tillgång och går in vid 20-21 i boxarna.
Kvällsfodring: 21-22.00

Sommar: avelsto,unghästar osv går ute dygnet runt från maj om det är nr väder till okt ca. Har oftast gräs året om så då får de gräs och mineraler.
De som inte fixar att gå ute dygnet runt har nästan samma rutiner som på vintern men är det bra med gräs så har de inget hö i hagen osv. Släpper även ut dem tidigare och tar in bland in på dagen om det är gassande sol och släpper ut igen när det blivit svalare. Anpassar helt enkelt efter hästarna.
Tack!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 826
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 398
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 255
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp