Bukefalos 28 år!

Född: Skäckfärgad travare!

Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Stoet stod på hingstens station, så en förväxling av sperman borde vara uteslutet. Dessutom ser ju faktiskt fölungen renrasig ut.

OM det mot förmodan är nån annan far är MM, så borde hon blivit tjuvbetäckt, och inte fel-seminerad.
Det låter ju mest troligt. Men visst allt kan ju hända.
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Hur fungerar det då om det inte är en travarfar? Om hästen travar bra kan den tävlas ändå på samma villkor som de renrasiga?


Nix, den kan ej regas in i rätt stambok och således åläggs den därför startförbud.

Gira
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Min vilda gissning är att han INTE är pappan !

Annars handlar det ju om en ren mutation

Det behöver inte vara varken det ena eller andra. Modern har enligt STC sportinfo en avkomma med "pannbläs + snopp + köttfärgad fläck på överläppen + 4 halvstrumpor". Så modern kan faktiskt bära på ett sabinoanlag utan att visa det. Hingsten står registrerad med fläckar på skenans insida båda fram. Kan också vara sabinoanlag, men kan förstås lika gärna vara pga skador. Om man parar två hästar med sabinoanlag, får ofta fölet mer vitt på sig än föräldrarna.

Det ska bli spännande att se vad DNA visar. Om de har någon skäck i frysen på stationen, gissar jag att den som ansvarar för doserna är ganska nervös just nu.

Är hon seminerad med färsk sperma borde det dock vara rätt pappa..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Ja tänk vilken vinnare de fött upp när han ensam glider runt ovalen först i mål gång på gång :D

FEL!!! :mad:;)

:rofl:

Men du,förhoppningsvis så kanske de övriga travarna sätter banrekord efter banrekord,för de springer fortare för de vill så gärna springa ifrån skäcken? ;)

RÄTT!!

Nu blir det en hel bunt med Adrian Chip och Commander Crowe :D:D

Sportreferat: Micke Nybrink
-Delad första plats till..hmm..alla utom den där fläckiga som blev tvåa. :idea:

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Precis min tanke. Och speciellt eftersom det blivit sådan hype av det hela! Stackars människa.

Självklart blir det skriverier.
Ungefär som om det skulle födas en zebrarandigt halvblod med
blå-gula ränder :p

Travfolk vill ha bruna utan tecken ;)

AM
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Modern har enligt STC sportinfo en avkomma med "pannbläs + snopp + köttfärgad fläck på överläppen + 4 halvstrumpor". Så modern kan faktiskt bära på ett sabinoanlag utan att visa det.

Även om hon inte själv har några tecken alls? Hur vanligt är "osynliga" sabinos isåfall?
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Det ska bli spännande att se vad DNA visar. Om de har någon skäck i frysen på stationen, gissar jag att den som ansvarar för doserna är ganska nervös just nu.

Är hon seminerad med färsk sperma borde det dock vara rätt pappa..


Jag tror inte MM användes med fryst alls.
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Ja vet en travare som är fux med vit fläck på buken. vet inte om det gills som skäck men vit fläck på buken är ju lite skumt det med.
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Lina Loss, lever hon ff. Åh, vad kul. *drömmer-sig-bort-i-minnen*
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Även om hon inte själv har några tecken alls? Hur vanligt är "osynliga" sabinos isåfall?

Det vet jag inte, men jag vet några som helt saknat tecken som fått föl med höga flikiga strumpor, stor bläs, vit underläpp och bukfläck. Om detta verkligen är ett sabinoanlag, eller om det bara råkade poppa upp avkommor med mycket vitt, vet jag förstås inte. Ingen av dem är testade, förutom faderskapstest.

Normalt har nog Sabinos lite vitt på sig. Graderingen är minimal till loud. Tittar man på fadern till ett av stoets andra avkommor, så har han vita hår i pannan, vita kronränder/kronor på alla fyra...

Det verkar också finnas fler sabinoanlag. Det enda som man i nuläget kan testa för är Sabino1. Det som är intressant är att de Clydesdales och Araber man hittills testat inte har haft Sabino1 genen, vilket man anser styrker teorin om fler Sabinoanlag. Det kan nog mycket väl visa sig stämma, för är det några hästar som kan vara "mycket" Sabino, så är det väl just Clydesdales!

Så vad tecknen beror på lär man nog inte få svar på just nu, även om DNA-testen stämmer. Om den inte stämmer får de väl leta efter skäckiga varmblodtypade grabbar i omgivningen. Det kan ju vara så enkelt som fallet med den gule travaren...
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

sabinos är faktist vanligare hos travare än man kan tro!

och jag finner det väldigt underligt att avkomman Lina Loss - Muscle Memory blev skäck!...
har intresserat mig mkt för färger och det känns väldigt omöjligt att det ska bli såhär!
men jag har också svårt att tro att hon skulle blivit inseminerad med fel hingst.
som någon annan sa är det väl mer troligt att det skett en tjuvbetäckning..

men visst, är han pappa så måste det ju vara något med sabino, eller längre bak?
fast sen är ju inte sabino och skäck samma sak... :p
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

KL
En granne till oss fick för 3-4v sen ett föl efter MM och han har oxå ett mycket lustigt tecken. Fölet är brun med stjärn och hela ena skinkan och ner på låret en bit är den kolsvart. Ett ganska stort område. Ser väldigt lustigt ut faktiskt..
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

KL.
Jag tvivlar på att det är rätt hingst i detta fallet. Ska verkligen bli kul att se DNA. Men vad pinsamt för dom om det är fel pappa nu då.
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

KL
En granne till oss fick för 3-4v sen ett föl efter MM och han har oxå ett mycket lustigt tecken. Fölet är brun med stjärn och hela ena skinkan och ner på låret en bit är den kolsvart. Ett ganska stort område. Ser väldigt lustigt ut faktiskt..

mysko! :eek:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp