Född: Skäckfärgad travare!

C

clownen

Snacka om att dem måste ha blivit snopna vid fölningen :D

Kopierat från tidningen ridsport.se:

" Skäckig travare född!

Att det där med avel inte är lätt och förutsägbart, har mången uppfödare fått erfara. Nu senast är det travhästuppfödaren Ture Johansson i Torslanda som gjort denna erfarenhet. Förra veckan fick nämligen hans sto Lina Loss ett skäckigt föl, trots att hon såväl som fadern är bruna.

Travare brukar mestadels vara bruna, i bland svarta och i undantagsfall skimlar. Men en skäckig travare? STC:s avelschef Christina Olsson har aldrig hört talas om något sådant tidigare bland de varmblodiga travarna.
Veterinär Bertil Nordensson, Skara, som stått för inseminationen med pappan Muscle Memory säger till travnet.se att detta är sådant som kan hända ibland, att det är ett fall av atavism. Det innebär att det är gener från generationer tillbaka som ger sig till känna.

Fölet kallas redan för ”indianfölet” i travkretsar.
Även bland de engelska fullbloden kan det ibland slå till med en skäck. Förra året föddes fyra skäckiga föl av sex möjliga efter den första registrerade skäckiga fullblodshingsten i den brittiska fullblodsstamboken Weatherbys någonsin, I was Framed.
"

Någon som har koll på vad färgen kommer ifrån?
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Men vilken UNDERBAR skäck! Han hade ju riktigt appaloosa stuk! Förstår att de kallar honom Indianfölet!
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Men vilken UNDERBAR skäck! Han hade ju riktigt appaloosa stuk! Förstår att de kallar honom Indianfölet!
Han är helt underbar :D

Den här kommentaren som uppfödaren kläckte ur sig är rolig: - När fölungen kom ut blev jag förvånad och började fundera på om det var grannens tjur som har varit här och tjuvbetäckt Lina Loss, säger Ture Johansson. :rofl:

Längre ner går även att läsa: - Jag hoppas verkligen att det Muscle Memory är den rätta pappan, säger Ture.

Svaret får han när en kontroll av härstamningen, ett DNA-test, har genomförts. Då får vi veta om Muscle Memory verkligen är pappa. Tills det svaret kommer får vi vänta otåligt. För visst vore det trist om härstamningen inte stämmer.


Källa: travnet.se

Hoppas nu att det är han som är pappan! Vi får hålla tummarna!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Min vilda gissning är att han INTE är pappan !

Annars handlar det ju om en ren mutation
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Det var min gissning också efter att ha följt trådarna ang färger och hur de nedärvs... Men de var ju DNA på gång så då får vi ju veta.
 
Senast ändrad:
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

KL

Jag må vara dum i huvudet, men jag tycker ungen ser gräslig ut :crazy:

Och hur ska det bli i loppen?

Övriga starthästar kommer ju att skena in på innerplan när den där är med...
Eller tja, inte dom som står uppstallade i en ladugård förståss...

AM ;)
(vill ha brunt med tecken i pannan, det räcker)
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Var måne stoet på samma station som förra året gjorde en gul "travare" ;)
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

KL

Jag må vara dum i huvudet, men jag tycker ungen ser gräslig ut :crazy:

Och hur ska det bli i loppen?

Övriga starthästar kommer ju att skena in på innerplan när den där är med...
Eller tja, inte dom som står uppstallade i en ladugård förståss...

AM ;)
(vill ha brunt med tecken i pannan, det räcker)
:D ...............
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

KL

Jag må vara dum i huvudet, men jag tycker ungen ser gräslig ut :crazy:

Och hur ska det bli i loppen?

Övriga starthästar kommer ju att skena in på innerplan när den där är med...
Eller tja, inte dom som står uppstallade i en ladugård förståss...

AM ;)
(vill ha brunt med tecken i pannan, det räcker)

Ja tänk vilken vinnare de fött upp när han ensam glider runt ovalen först i mål gång på gång :D

Gissar som alla andra att det nog är något som inte stämmer vad gäller pappan. Skall bli intressant att höra svaret när DNA provet är klart.
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Hur fungerar det då om det inte är en travarfar? Om hästen travar bra kan den tävlas ändå på samma villkor som de renrasiga?
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

KL

Jag må vara dum i huvudet, men jag tycker ungen ser gräslig ut :crazy:

Och hur ska det bli i loppen?

Övriga starthästar kommer ju att skena in på innerplan när den där är med...
Eller tja, inte dom som står uppstallade i en ladugård förståss...

AM ;)
(vill ha brunt med tecken i pannan, det räcker)

:rofl:
Du har så rätt så,jag vet ju bara hur travarna på "mitt stuteri" beter sig när jag kommer dit med nått utav mina IC-ston+föl för dräktighetskontroller.. Å jag minns också när de kartiga unghingstarna sprängde 4 staket för de satte hjärtat i halsgropen när vi skulle försöka å släppa in min hingst i samma flock.. :o
Å jag vet ju hur deras travare reagerar när de kör förbi mina hagar om ngn utav mina hästar råkar röra sig..

Men du,förhoppningsvis så kanske de övriga travarna sätter banrekord efter banrekord,för de springer fortare för de vill så gärna springa ifrån skäcken? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Tufft ju! Hoppas att det är Muscle Memory, för en skäckig travare vore ju så himla coolt :D
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

KL
men hallå...?

vet dom inte vilken hingst som har betäckt stoet? :eek:
 
Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Tufft ju! Hoppas att det är Muscle Memory, för en skäckig travare vore ju så himla coolt :D

Stoet stod på hingstens station, så en förväxling av sperman borde vara uteslutet. Dessutom ser ju faktiskt fölungen renrasig ut.

OM det mot förmodan är nån annan far är MM, så borde hon blivit tjuvbetäckt, och inte fel-seminerad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp