Bukefalos 28 år!

Födda 2022

Igår gick jag och Leia till ridhuset för att inspektera. Hon är ju väldigt tittig av sig, men jag tycker att tilliten till mig blivit bättre efter att vi tränat på hinderbanan ett par gånger. Nu törs hon gå förbi farligheterna, även om hon vill gå nära mig eller bakom med nosen tryckt i ländryggen.

Väl i ridhuset (som är en roundpen på ca 17 meter) släppte jag lös henne, men hon ville bara följa med mig hela tiden, så vi gick ett par varv runt och sen nöjde vi oss. Känns jättebra, ska nog prova lite tömkörning i helgen om jag hinner.
 
Doris släpper mig inte i närheten av bakkärran, från att ha varit supersnäll att lyfta fötterna på så jag är ytterst bekymrad. Hon är en fena på att rulla sig nära boxväggen och behöva tråckla sig loss så kan ju vara en sträckning/smärta. Börjar med en kur metacam annars blir det klinik. Framfossingarna är inga problem.
 
IMG_5336.jpeg

Den här ger mig gråa hår men hon är lyckligtvis mestadels medgörlig.

Idag tuggade hon sönder proppen till badkaret i hagen. Jag fick stoppa in hela handen i munnen på henne för att plocka ut proppen.

Igår var jag för långsam vid grinden och så smet hon ut och rejsade ett par varv i trädgården innan hon kom på att kompisen i stallet behövde sällskap så då sprang hon in i sin box så jag kunde få tag på henne. Då var hon ganska billig en stund.

Men hon är en ängel att borsta och ha uppbunden i gången så där får hon pluspoäng.
 
Visa bifogad fil 130124
Den här ger mig gråa hår men hon är lyckligtvis mestadels medgörlig.

Idag tuggade hon sönder proppen till badkaret i hagen. Jag fick stoppa in hela handen i munnen på henne för att plocka ut proppen.

Igår var jag för långsam vid grinden och så smet hon ut och rejsade ett par varv i trädgården innan hon kom på att kompisen i stallet behövde sällskap så då sprang hon in i sin box så jag kunde få tag på henne. Då var hon ganska billig en stund.

Men hon är en ängel att borsta och ha uppbunden i gången så där får hon pluspoäng.

Låter som en klassisk ettåring. ;) Lite för mycket bus i kroppen.

Jag provade att presentera pallen för Leia i lördags. Tanken var att hon skulle se att det inte var farligt när jag stod högt ovanför henne. Men hon bestämde sig för att spela trumma med ena framhoven på pallen istället. Tills den välte och hon blev djupt besviken och försökte gnaga sönder den. :rofl:
 
Låter som en klassisk ettåring. ;) Lite för mycket bus i kroppen.

Jag provade att presentera pallen för Leia i lördags. Tanken var att hon skulle se att det inte var farligt när jag stod högt ovanför henne. Men hon bestämde sig för att spela trumma med ena framhoven på pallen istället. Tills den välte och hon blev djupt besviken och försökte gnaga sönder den. :rofl:

Ja jag minns att den nuvarande fyraåringen var rätt odräglig i den här åldern också 😅

Konstigt att man inte kunde trumma på pallen???
 
Ja jag minns att den nuvarande fyraåringen var rätt odräglig i den här åldern också 😅

Konstigt att man inte kunde trumma på pallen???

Jag läste faktiskt min gamla blogg från Leias mammas unghästtid. Har noll minne av att vi hade några problem, hon var en okomplicerad och lättsam häst hela tiden. Jo pyttsan! Där kunde jag minsann läsa att när hon var i samma ålder som Leia är nu, så skulle hon trängas hela tiden när jag ledde henne, hon hade stor separationsångest gentemot de andra hästarna och var allmänt bökig och störig. :rofl: Men jag antar att man hinner glömma på femton år...
 
Alltså hur vanligt är det att småhingstar betäcker ston? Idag när jag såg på Calles mamma… tycker jag att det liknar lite dräktigshetsmage. Så blir jag paranoid och kan bara tänka på det.. Hon kan ju faktiskt bara vara bukig och har ju inga bukmuskler, och är lite ”tjock” över revben osv. Blev bukig när hon fick mer gräs.
Har brunstat i våras och delvis under sommaren men inte sen dess.
Visst är det bara en paranoid-känsla? Säg ja..

Nej, ingen har sett nån betäckning eller sånt. Det fanns 3 hingstar på lösdriften, Calles mamma hängde inte med någon där. Ingen var hingstig. Ungisarna var väl runt 8-9 månader vid avvänjning i februari.
 
Alltså hur vanligt är det att småhingstar betäcker ston? Idag när jag såg på Calles mamma… tycker jag att det liknar lite dräktigshetsmage. Så blir jag paranoid och kan bara tänka på det.. Hon kan ju faktiskt bara vara bukig och har ju inga bukmuskler, och är lite ”tjock” över revben osv. Blev bukig när hon fick mer gräs.
Har brunstat i våras och delvis under sommaren men inte sen dess.
Visst är det bara en paranoid-känsla? Säg ja..

Nej, ingen har sett nån betäckning eller sånt. Det fanns 3 hingstar på lösdriften, Calles mamma hängde inte med någon där. Ingen var hingstig. Ungisarna var väl runt 8-9 månader vid avvänjning i februari.

Ovanligt men inte omöjligt. Ta ett kissprov? Leias mamma ser fö dräktig ut nu då gräset de äter är fiberrikt men näringsfattigt. Hon har garanterat inte träffat nån hingst.
 
Nova har fått sin första utrustning! En lädergrimma från Gekås stl cob, ett begagnat Bucas smartex stl 120 och ett par senskydd storlek ponny som jag hittade i en bortskänkeslåda på loppis på en tävling 😁🙈

Alltså saker som är lite roliga.
Har ju lagt x antal 100 lappar på exemtäcken, luvor och anti-kli preparat 🙄
 
Alltså hur vanligt är det att småhingstar betäcker ston? Idag när jag såg på Calles mamma… tycker jag att det liknar lite dräktigshetsmage. Så blir jag paranoid och kan bara tänka på det.. Hon kan ju faktiskt bara vara bukig och har ju inga bukmuskler, och är lite ”tjock” över revben osv. Blev bukig när hon fick mer gräs.
Har brunstat i våras och delvis under sommaren men inte sen dess.
Visst är det bara en paranoid-känsla? Säg ja..

Nej, ingen har sett nån betäckning eller sånt. Det fanns 3 hingstar på lösdriften, Calles mamma hängde inte med någon där. Ingen var hingstig. Ungisarna var väl runt 8-9 månader vid avvänjning i februari.
Den hade jag ul:at
 
Doris har haft några dagar på metacam och idag gick det minsann bra att borsta rumpa och bakben. Utmanade inte ödet med att lyfta fossingar idag nu när hon var så snäll och duktig, men ska öva till helgen när sambon är med. I övrigt är hon sådär unghästigt bånglig, slänger med huvudet mot mig och ska bogtacklas när hon tröttnar och blir allmänt störig. 😆 Dock överlag jättesnäll av sig, tveklöst snällast att leda i stallet, stannar, backar, flyttar undan och står still gaaaanska länge 🤣
 
Lillgrisen 😍 (kärt barn har många namn)

Hos hovslagaren idag. Lika fantastisk som vanligt. Går rätt på transporten trots att kompisen är lite strulig. Står som ett ljus och sen guda snäll på plats hos hovslagaren. Passade på att öva lite på att ha henne uppbunden på båda sidor också i bra miljö. Hemma har jag tyvärr lite väl bred stallgång så det är lätt att se börja snurra.

IMG_20231019_110154.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
391
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 096
Senast: Blyger
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
895
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Julkalendern från 2022 får en uppföljning där Susanne Reuter ska rida på hästen Wilma. Till P4 Skaraborg berättar ägaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp