Födda 2022

Nu låter det väl som jag grejar jämt med henne men så är det inte 🙈 hon går på lösdrift och hanteras inte alls, jag är ut kanske en gång i veckan och pussar.

Men idag var vi på ridbanan, andra gången sen hon kom hem i september.
Och hon är så duktig 😍 hon flyttar sig i sidled bara jag pekar lite med spöt mot sidan. Backar för lätt tryck på bogen.
Det råkade bli trav när vi tränade lite på att gå runt mig i en cirkel så hon fick fortsätta. Inga problem 🥰 skrittade förbi och bort från hagen och kompisarna. Hon följde med trots att de busade bredvid och vände snällt hemåt igen.
Tycker så mycket om henne❤️

jag hoppas verkligen hennes eksem går att hålla rimlig så hon slipper lida av klåda 💔 hoppas verkligen det var någon överreaktion. Men jag tror det är kört och bävar för sommaren och har börjat kolla på exemtäcken igen. Vår veterinär ville prova ge henne antihistaminer tidigt i vår och jag testar såklart vad som helst.

Visa bifogad fil 136124
Jag fick tips om akupunktur med. Min har dock inte eksem men väldigt känslig hud mot knott och flyg-skit så hon går annars med täcke hela sommaren med. Men tänkte faktiskt testa med akupunktur (har en duktig behandlare som kommer) skulle tydligen gå att boosta immunförsvaret med det. Tänkte det kan ju vara värt att testa med :)
 
Jag fick tips om akupunktur med. Min har dock inte eksem men väldigt känslig hud mot knott och flyg-skit så hon går annars med täcke hela sommaren med. Men tänkte faktiskt testa med akupunktur (har en duktig behandlare som kommer) skulle tydligen gå att boosta immunförsvaret med det. Tänkte det kan ju vara värt att testa med :)
Ja det gäller nog att hitta vad som funkar för individen. Och det verkar finnas lika mycket olika trix som det finns eksemhästsr typ. 😞
 
IMG_1682.jpeg

Karriären har startat eller nåt! 😆
 
Gott Nytt År och god fortsättning 🥳

Här rullar allt på, vi står i ett nytt stall sedan oktober med bra stallägare och kompisar i stallet ( både 2 & 4 benta) Marvin går ihop med en 1 åring, fungerar bra och alla hästarna är ute länge, egen höbal och automatiska vattenkopp (värme) i alla hagar.

Blev kastrerad i oktober också och är nu runt 150 cm i mkh - undrar vad han kan landa på?😊

Slänger in en bild från julen på oss 🥰
 

Bifogade filer

  • C8B40E02-E3CF-4A7D-9305-FBFE5675CFF7.jpeg
    C8B40E02-E3CF-4A7D-9305-FBFE5675CFF7.jpeg
    203,5 KB · Visningar: 65
Klickertränade Leia för första gången igår. Hon tyckte att det var vansinnigt roligt (och jag med), tror verkligen att vi kommer kunna träna in massor med bra saker ihop. Igår blev det nostarget (plastlock) och så kliade jag henne som belöning. Hon är väldigt oral av sig, så jag väntar så länge det går med att introducera godisbelöning.

Nästa sak vi tränar in är nog flytt av fram- och bakdel. Hon har lite svårt för det ibland, så med klicker tror jag det blir tydligare för henne vad jag vill att hon gör. I övrigt inväntar vi våren och inkörning. Leia har redan börjat fälla...
 
Världens sötaste monster 😝 hon håller på att äta sig ur hagen igen, drar upp stolparna. Tur min hyresvärd är tålmodig 😩 men börjar bli lite oroliga att få flocken lösa på byn. lär åka och köpa mer tjära, ska testa den man sprayar från biltema.

IMG_8031.jpeg
 
Gott Nytt År och god fortsättning 🥳

Här rullar allt på, vi står i ett nytt stall sedan oktober med bra stallägare och kompisar i stallet ( både 2 & 4 benta) Marvin går ihop med en 1 åring, fungerar bra och alla hästarna är ute länge, egen höbal och automatiska vattenkopp (värme) i alla hagar.

Blev kastrerad i oktober också och är nu runt 150 cm i mkh - undrar vad han kan landa på?😊

Slänger in en bild från julen på oss 🥰
Mina unghästar har vuxit ca 15 cm efter ettårsdagen. En valack var ca 155 vid årsskiftet när han var 18 månader. Han är idag nybliven fyraåring och ca 168 cm.
 
Världens sötaste monster 😝 hon håller på att äta sig ur hagen igen, drar upp stolparna. Tur min hyresvärd är tålmodig 😩 men börjar bli lite oroliga att få flocken lösa på byn. lär åka och köpa mer tjära, ska testa den man sprayar från biltema.

Visa bifogad fil 137592
Vi har älgar utanför hagarna och Bobs kompis är rädd så de har dragit ut nu flera gånger. Igår flyttade jag om så de får en hage mer på gården och en trygg tanthäst som kompis. Hoppas att det lugnar ner sig. Har även slängt ut fårull för att försöka hålla älgarna borta. Bob är inte rädd för fårull i alla fall!
 

Bifogade filer

  • IMG_20240124_103212.jpg
    IMG_20240124_103212.jpg
    229,1 KB · Visningar: 38
Monstret är anmäld till sin första löshoppning 🥲 det blir i slutet av mars. Tänkte hon kan få vara med 2 kanske 3 gånger nu på vårkanten.

Såg en film på en Magic Park född -22 som löshoppade på fb, första gången stod det. Den bara pluttade över alla hinder helt okomplicerat i samma rytm och balans. Visade den för hon som håller löshoppningen, och sa att jag förväntar mig dehär av Nova första gången 😁

IMG_8026.jpeg
 
Länge sen jag uppdaterade. Emeri fortsätter må bra, går i hagen, rullar sig i leran (Heja skånsk vinter!) och växer som ogräs. 😍
IMG_20240130_160256.jpg

Gör inte så mycket med henne just nu, borstar några gånger i veckan typ. Tiden finns helt enkelt inte med två ridhästar igång och heltidsjobb (med mycket övertid just nu). Men den ena ridhästen blir troligtvis inte kvar så länge till så då blir det mer tid över. Emeri verkar dock rätt nöjd med livet ändå. Hon vet ju inget annat 😁
 
Lastträning idag!
Vi lastade hingsten f 23 för några veckor sen och tänkte vi tar Nova också när grejerna är framme. Halvvägs in for hon baklänges och hon skulle verkligen inte gå in i nån transport mer. Tog säkert 40 minuter innan vi baxat in henne.

Sen har vi haft total glans is och inte kunnat träna mer förens idag. Laddad med tålamod och godis så gick hon in direkt 😁 så nu törs vi åka på löshoppning iallafall.

IMG_7869.jpeg
 
Jag har bytt hovslagare! Fumos ordinarie hovslagares lärling blev nyss klar och jag högg henne direkt till Doris eftersom Fumos hovis är väldigt upptagen, så nu har hon verkat Dottelottan en gång och det gick kanon, vi körde en liten dos Domosedan och då ska det trappas ner, så övar jag på hovlyft mellan gångerna.

Igår gick det hur bra som helst att lyfta hovarna, massa beröm och slicksten som belöning. Så mycket för att ”du kommer behöva spöa upp henne, skulle du gjort tidigare”, fnys.
 
Bob bor hos min särbo i några dagar. Igår fick han träffa hovslagaren, guldstjärna i uppträdande, och på måndag väntar tandkoll sen får han åka hem igen! Nyttigt för en lösdriftshäst att stå på box i några dagar. I stallet står ett gäng hingstar av ardenner och nordsvensk, så han är dom en liten plutt bredvid dom ändå är det han som är hungrigast hela tiden och hörs mest!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 040
Senast: Blyger
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
843
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Julkalendern från 2022 får en uppföljning där Susanne Reuter ska rida på hästen Wilma. Till P4 Skaraborg berättar ägaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Hassö som tidigare tagit flertalet SM-guld i fälttävlan, lämnade hösten 2022 Sverige tillsammans med sina hästar. Nu har hon köpt...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp