Födelsedagsfirande anpassa sig?

SusieQ

Trådstartare
Antar att denna tråden passar bäst här eftersom det gäller dotterns födelsedag.
Hur gör ni när ni firar? Jag har vuxit upp med att man bjuder folk med att på datumet X kl Y firar vi NN och de som kan de kommer, de som inte kan får helt enkelt ge eventuella presenter på något annat vis. Min sambos lillasyster har dock en helt annan syn på saken. I vintras tex tvingades jag och sambon skjuta upp firandet av våra födelsedagar (vi slår ihop våra då vi fyller tätt) i över en månad bara för att hon skulle kunna komma.
Nu fyller dottern snart år och deras dotter fyller någon dag efter, förra året (när min dotter blev ett och deras två) frågade hon om vi inte skulle fira ihop, jovisst sa vi, det är ju smidigt.
Det slutade med att hon körde över oss totalt och planerade allt utifrån sig och sin unge. Själva kalaset blev ett kalas för hennes unge och vår dotter fick liksom hänga med på ett hörn (min mamma och pappa samt mormor och morfar fick inte komma t.ex.).
Vi var inte nöjda och sa redan på väg hem därifrån att aldrig mer att vi firar ihop. För någon vecka sedan fick sambon ett sms som var ungefär så här; Vi firar barnen ihop i år igen, datumet X på platsen Y kl Z.
Nej svarade han vi firar hemma själva dagen innan (en fredag, dottern fyller på torsdagen och deras på söndagen).
Hon svarar: Det finns folk som jobbar på fredagar!
Sambon: Ja alla jobbar på fredagar, men inte på kvällen.
Hon: Jag jobbar på kvällen.
Sambon: Ja men *hennes sambos namn och deras dotter* gör väl inte det.
Hon: Nej, men han jobbar sent och det blir sen hämtning på dagis (till saken hör att vi har ca en timmes bilfärd mellan oss, så ok det kan bli lite sent).
Sambon svarar då: Ni får komma de som kan och vill, vi börjar fira runt 17.30 och dottern lägger sig vid 20.
hennes svar: Vi får se. *Min dotter* firar på lördagen så vi får väl fira er då också annars... (hon har mao bestämt sig för att de inte kommer till oss).


Jag tror att hon hade kunnat hålla på sådär tills vi hade flyttat datumet så det passade henne om vi nu inte bestämt oss för att vår dotters dag är just det, hennes. Jag är faktiskt smått i chock för jag har aldrig varit med om maken, att man ska behöva anpassa sig efter en persons specifika schema och tillgänglighet. Man firar när man fyller punkt slut. Visst vid speciella omständigheter kan man kanske ändra, men för att hon ska jobba eller roa sig (vårt firande i vintras flyttades bl.a. för att hon hade nån lekdejt på nåt lekland med sin unge)?

Är det mig det är fel på eller ska man behöva flytta och pussla för en person (hon är känd för att vara/har alltid varit bossig, så sambon och hans familj bryr sig inte om hennes beteende utan anpassar sig).

Vad tycker/hur gör ni?
 
Låt er dotter ha sin födelsedag. Kan inte din sambos lillasyster den dagen ni bestämt att ni firar er dotter, så är sambons lillasyster bjuden och det är upp till henne/dom om de kan eller vill komma. Inte skall ni/ni ha dåligt samvete för det. Ni skall på deras kalas för eras dotter och då kan dom ge er dotter ev. present och gratta den dagen om de inte kan komma.
Mvh
pudlan
 
Precis så tycker jag med. Vi har satt ett datum kan inte de så kan de inte, tråkigt men så är det.

Typiskt nog påpekade hon ju också att datumet när hennes dotter skulle firas var bäst för oss att vi bokade upp, det går tydligen bara åt ena hållet...
 
Håller med Pudlan ovan. Har själv brutit med familjemedlemmar som bara tar och tar. Min morbror och hans fru har inga körkort och när jag bodde hemma var det en bit ut på landet, ingen kollektivtrafik i närheten, så mina föräldrar ställde nästan alltid upp med att hämta/lämna vid buss och t o m ibland inne i stan där de bodde. När jag och syrran blev äldre så kom de alltid med massa undanflykter. Vi blev inbjudna till våra kusiners födelsedagar men typ två dagar innan :meh: Såklart försökte vi alltid komma om vi kunde, det är ju inte mina kusiners fel och de är mycket yngre än oss. Men efter ett tag slutade de ens lämna besked om de skulle komma till oss och när min syster tog studenten för ett par år sen kunde de inte ens ringa och säga grattis, eller skicka ett kort så då slutade vi tacka ja till deras inbjudningar. Min mamma och moster har brutit helt med sin bror och hans familj. För min mamma kom droppen när morbror startat ett bokförlag och en sida på fb där han bjudit in familjemedlemmar och vänner att gilla sidan. Efter ett tag när mamma och morbror hördes av så påpekade han att hon inte gillat hans sida och vad var det för sätt syskon ska väl stötta varandra osv, då undrade mamma varför inte han gillat hennes bilder på ombyggnad av staket om det var så himla viktigt att man ska stötta varandra och att hon inte gillar saker på fb utan att se vad det är och hon gillar inte heller saker bara för att det är familj. Att hon stöttat honom när hans fru var otrogen upprepade gånger, att hon slagits på gården när de var unga för honom eller att han faktiskt bott gratis hos min mamma och pappa när jag var liten hade han tydligen glömt...
Nu blev det lite OT men vad jag vill säga är att man ska inte anpassa sig alltför mkt bara för att det är familj. Fira er dotter och bjud in de ni vill bjuda, kan de inte så är det inte ert problem öht. Tycker det är lite väl magstarkt av din sambos syster att reagera som hon gör. Skönt att du och din sambo är på samma spår.
 
Skönt att höra att det inte bara jag som tycker att man inte gör så här. vi kommer att bjuda alla som bor här i närheten av släkten och de som inte vill eller kan komma får lösa det på annat sätt helt enkelt.
 
Man sätter ett datum och en tid, de som kan och vill komma kommer. Punkt.

Shit vilket helvete mina föräldrar skulle fått om de skulle varit tvungna att planera så att alla mina syskon, halvsyskon och bonussyskon skulle kunna komma. Vi är totalt 9 st och vi bodde på olika platser, hade olika aktiviteter, föräldrar som arbetade olika tider osv. Lägg till farmor, kusiner mm. på det så är situationen omöjlig.
 
Nej så gör man inte.
Jag kan dock hålla med om att 17.30 är sent att bli bortbjuden med ett så litet barn och så lång bilresa, men de har ingen som helst rätt att kräva att ni ska anpassa er efter deras tid. Man får tacka nej med hänvisning till att det inte passar. Hon är oförskämd.
 
Ja det blir ju lite sent, men det är ju för att folk jobbar, vi har i vilket fall lämnat det lite öppet gällande tiden, just för att det ska passa så många som möjligt. Och de har vanligtvis inga problem med att komma vid den tiden, antar att hon blev tjurig nu för att vi inte ville fira ihop.
 
Jag tycker att man bestämmer en veckodag och tid med utgångspunkten att så många i familjen/släkten/vänskapskretsen ska kunna vara med, men sen ändrar man inte den tiden pga någon individs önskemål.

För min del känns det udda att ha kalas en fredagkväll. Är uppvuxen med att alltid ha kalas lördag eller söndag för att så många som möjligt ska kunna vara med.
 
För min mamma kom droppen när morbror startat ett bokförlag och en sida på fb där han bjudit in familjemedlemmar och vänner att gilla sidan. Efter ett tag när mamma och morbror hördes av så påpekade han att hon inte gillat hans sida och vad var det för sätt syskon ska väl stötta varandra osv, då undrade mamma varför inte han gillat hennes bilder på ombyggnad av staket om det var så himla viktigt att man ska stötta varandra och att hon inte gillar saker på fb utan att se vad det är och hon gillar inte heller saker bara för att det är familj.

Ja, man stöttar verkligen genom att gilla en sida på facebook :meh: Vilken värld lever folk i :banghead:
 
Jag bjuder in till kalas ett datum och en tid som passar oss. Man kommer om man vill och orkar och annars låter man bli.

Vi har några som ibland frågar om de kan komma lite tidigare eller lite senare samma dag och det brukar ju för det mesta funka ändå. Men byter dagar gör jag inte.
 
Vi har 3 tillfällen om året när två personer fyller år väldigt nära varandra precis som hos er @SusieQ Vi brukar höras typ tre veckor innan och bestämma vilken dag vi ska ta och vilken dag de ska ta. Det är samma personer (nästan) som ska på kalasen. För oss är det viktigt att alla får sin egen dag och sitt eget firande. Speciellt för de små. Det blir lite ringande fram och tillbaka men det är det värt för att alla ska bli glada.

Det lämpligaste för er del är väl att ni delar på det även fortsättningsvis. Ni som har barnet som fyller år först kan ha den första helgen och de får ha den andra. Ibland får barnet helgen närmast sin dag men kanske inte varje år. Alternativet är lör sön samma helg :)

För just barnens skull tycker jag att det är viktigt att ni vuxna kan vara just vuxna i frågan och planera utifrån att båda barnen ska få en fin födelsedag. Den där syrran får nog kliva av sina höga hästar och sluta vara så egocentrisk. Ni kan vara lite smidigare med att starta diskussionen längre tid innan nästa år och komma med konkreta förslag. I år blir det väl lite som det blir. Hoppas ni blir nöjda!

Mvh Miks
 
Förra året då min dotter skulle ha kalas för kompisarna så visade det sig att många hade avslutning på kören precis samtidigt. En pappa ringer och tycker att vi ska flytta datum så tjejerna kan gå. Svarade att vi har även bjudit andra än klasskamrater så datumet står fast.

Jag skulle aldrig komma på tanken att be något flytta sitt kalas av hänsyn till hur jag som gäst kan eller inte... Man slutar inte att förundras.
 
I min familj har vi i stort sett alltid firat på den dagen man fyller, det har aldrig varit några problem. Det är ju den dagen som är magisk när man är liten. Att åka några mil en vardagskväll spelar väl ingen roll. Vår son fyller 2 år på en fredag och vi kommer att ha kalas på fredagen. Dom som inte kan komma då, får komma en annan dag om dom vill. Vi har närmsta släkten som längst på 7 mils avstånd, det blir ju värre om man bor längre bort, men som sagt så får man väl komma en annan dag om det inte passar med "stora kalasdagen".
 
Självklart får folk anpassa sig efter er. Vill ni fira då så gör ni det och de som vill får komma. Jag anpassar inga inbjudningar till andra människor om jag inte vill. Hade blivit vansinnig om någon försökte köra över mig.

Minns att vi skulle ha en begravning för min pappa som fick skjutas fram i flera veckor för att alla skulle kunna komma. Förjävligt för oss som familj som stod i skiten och ville lägga det bakom oss och börja jobba med vår sorg. Mamma blev helt överkörd. Inte riktigt samma sak kanske men jag står fast vid att den som.bjuder in bestämmer.
 
Nej så gör man inte.
Jag kan dock hålla med om att 17.30 är sent att bli bortbjuden med ett så litet barn och så lång bilresa, men de har ingen som helst rätt att kräva att ni ska anpassa er efter deras tid. Man får tacka nej med hänvisning till att det inte passar. Hon är oförskämd.

Men 17.30 är väl inte speciellt sent oavsett ålder på barnet?

Till ts
Vi har kalas på dagen då man fyller eller närmaste helg. Vår minsting är född under semestertider så där har vi anpassat barnkalaset efter det datum då de flesta av hans vänner kan komma.
Aldrig att jag hade kört ett kalas för småbarn för mina eller sambons föräldrar inte var välkomna!
Jag tror det är dags att frigöra sig från sambons syster...
 
Förra året då min dotter skulle ha kalas för kompisarna så visade det sig att många hade avslutning på kören precis samtidigt. En pappa ringer och tycker att vi ska flytta datum så tjejerna kan gå. Svarade att vi har även bjudit andra än klasskamrater så datumet står fast.

Jag skulle aldrig komma på tanken att be något flytta sitt kalas av hänsyn till hur jag som gäst kan eller inte... Man slutar inte att förundras.
Fast just det tycker jag inte är så konstigt, om man har ett barnkalas och det visar sig att de flesta gästerna redan är uppbokade med ett annat evenemang så kanske man kan fundera på att flytta antingen tidsmässigt eller dag. Det är rätt vanligt förekommande i båda mina barns kompisars kalasplaneringar. Men de går i en skola med små klasser och det blir rätt tråkigt om det bara kommer en kompis till kalaset.
Det är en annan sak om det är födelsedagsfirande och man bjuder in släkt och vänner, vi har alltid firat på födelsedagen, det vet alla de närmsta om och svägerskan kan tex fråga om det är okej att de kommer den eller den tiden eftersom de jobbar.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 610
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 438
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 043
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp