Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste bara fråga, vad har han för färg? Fux med mörk man?
Ja precis han är mörkfux! Manen är nästan svart med blonda ”slingor” i nu och samma med svansen.
 

Bifogade filer

  • BA546931-2CC5-4A3E-B198-FFDBE98D7AB1.jpeg
    BA546931-2CC5-4A3E-B198-FFDBE98D7AB1.jpeg
    361,9 KB · Visningar: 68
Maggan har ju börjat förskolan och tömkörs för fullt och där i mellan leker hon med sina kompisar på betet. Misstänker att det sätter henne ganska omgående i vagn då hon skött sig prickfritt hittills.
Hon verkar ta det mesta med ro, blir kul och se sen hur hon uppför sig vid själva momentet vagn också. Men det säger att hon är klok och gör allt rätt på en gång och tar åt sig informationen som ges till henne. Men upplevde henne sådan hemma med, brukade räcka med att man gjorde saker en gång sen satt det förutom att åka transport 😏 För det vägrade hon men vi lyfte ju på henne på lastbilen det gick ju det med 😅 Värre sen när hon troligtvis måste ned till Valla i höst och opereras.
 
Hur gör ni med foder/tillskott när de går på bete? Mineralerna känns ju viktigt att de får i sig men vi tar inte in grabbarna varje dag och fodra i hagen är svårt när man är själv.

Ger ni några andra mineraler under sommaren än under resten av året?
 
Hur gör ni med foder/tillskott när de går på bete? Mineralerna känns ju viktigt att de får i sig men vi tar inte in grabbarna varje dag och fodra i hagen är svårt när man är själv.

Ger ni några andra mineraler under sommaren än under resten av året?

Vi stoppar in salt sten och mineralsten större modell till dom.
 
Vi stoppar in salt sten och mineralsten större modell till dom.
Tycker du det räcker/täcker behovet av mineraler?
Tänker att dom växer mycket på betet och är rädd att det blir knas om mineralerna inte är i balans. Våra har saltsten och det vore smidigt om mineralsten funkade. Vilken har du?
 
Hur gör ni med foder/tillskott när de går på bete? Mineralerna känns ju viktigt att de får i sig men vi tar inte in grabbarna varje dag och fodra i hagen är svårt när man är själv.

Ger ni några andra mineraler under sommaren än under resten av året?
Kan du inte ta ut honom precis utanför hagen och fodra?
 
Kan du inte ta ut honom precis utanför hagen och fodra?
Jo kanske. Vi är helst två när vi hanterar dom i hagen, min är så låg i rang och den andra väldigt på och hingstig. Men det går säkert att träna och vänja dom vid det.

Funderar mest på hur andra gör, min uppfattning är att många inte hanteras dagligen när dom går på bete men kanske har fel!
 
Jo kanske. Vi är helst två när vi hanterar dom i hagen, min är så låg i rang och den andra väldigt på och hingstig. Men det går säkert att träna och vänja dom vid det.

Funderar mest på hur andra gör, min uppfattning är att många inte hanteras dagligen när dom går på bete men kanske har fel!

Nej, hanterar helst inte dagligen, men kollar dom så allting är okej.

Jag brukar ge ett vitamintillskott som man kan ge i handen som godis när hästarna är på bete, bra att du påminde mig nu så jag kan beställa hem det. Brukar köra SemperCubes från St Hippolyt, men finns säkert flera olika. Är inte så noga på om dom får det varje dag eller endast några ggr i veckan.
 
Nej, hanterar helst inte dagligen, men kollar dom så allting är okej.

Jag brukar ge ett vitamintillskott som man kan ge i handen som godis när hästarna är på bete, bra att du påminde mig nu så jag kan beställa hem det. Brukar köra SemperCubes från St Hippolyt, men finns säkert flera olika. Är inte så noga på om dom får det varje dag eller endast några ggr i veckan.
Smart, så kan jag göra om jag hittar något som är tillräckligt gott 😊 planen är att ta in dom 2-3 ggr i veckan och då får dom ju och det kanske är fullt tillräckligt men jag blir så nojig att han ska få brister 😬
 
Smart, så kan jag göra om jag hittar något som är tillräckligt gott 😊 planen är att ta in dom 2-3 ggr i veckan och då får dom ju och det kanske är fullt tillräckligt men jag blir så nojig att han ska få brister 😬
Du kan ju ge dubbel eller trippel dagsdos bara så blir det lagom över tid😊
 
Ja hur vet man.. det är ju svårt att veta vad betet innehåller och hur mycket dom äter per dygn.

Det började egentligen med att jag upptäckte ett litet (kallt) överben på insidan under knät igår. Googlade såklart en massa och visst kan han fått en smäll eller så. Men det verkar också som att det kan bli så när dom växer? Särskilt om det är hårt underlag? Hur som helst, Google tog mig vidare och då fastnade jag på just vikten av att ha mineralbalans. På vintern har man ju rätt bra koll på det men svårare nu på betet. Någon sökning handlade om att de växer mycket under sommaren pga högt protein och energi i gräset, och då är det extra viktigt att ha koll på mineralerna.

Sen fortsätter ju min hjärna givetvis och funderar på hans päls (han fällde tidigt, satte sen ny vinterpäls för ett par månader sen som han inte fällt än) och ifall det tyder på han kanske har någon obalans. (Avmaskad är han).

Japp, sån hippokondriker är jag ibland..
 
Ja hur vet man.. det är ju svårt att veta vad betet innehåller och hur mycket dom äter per dygn.

Det började egentligen med att jag upptäckte ett litet (kallt) överben på insidan under knät igår. Googlade såklart en massa och visst kan han fått en smäll eller så. Men det verkar också som att det kan bli så när dom växer? Särskilt om det är hårt underlag? Hur som helst, Google tog mig vidare och då fastnade jag på just vikten av att ha mineralbalans. På vintern har man ju rätt bra koll på det men svårare nu på betet. Någon sökning handlade om att de växer mycket under sommaren pga högt protein och energi i gräset, och då är det extra viktigt att ha koll på mineralerna.

Sen fortsätter ju min hjärna givetvis och funderar på hans päls (han fällde tidigt, satte sen ny vinterpäls för ett par månader sen som han inte fällt än) och ifall det tyder på han kanske har någon obalans. (Avmaskad är han).

Japp, sån hippokondriker är jag ibland..
Ja jag funderar också mycket. Just betesperioden ju väldigt svårt att veta vad man borde ge för något. Mitt sto är högdräktig och går ju snart med föl. Och sen har jag en unghäst 🥲
När man gör resan från början, en gång och kanske aldrig mer, så känns detaljerna så viktiga 🤪
 
Hur gör ni med foder/tillskott när de går på bete? Mineralerna känns ju viktigt att de får i sig men vi tar inte in grabbarna varje dag och fodra i hagen är svårt när man är själv.

Ger ni några andra mineraler under sommaren än under resten av året?
Ger samma mineraler som vanligt. Ingen kraft nu dock då min är lite rund 😛 Försöker hantera honom iaf lite varje dag nu då han blev vildhäst så fort han släpptes på bete, och vi ska ha ut hovis om ett par veckor och vill gärna att han ska gå att hantera då 😜
 
Maggan har gått sin första skrittur med vagn idag 😍 Hon skötte sig exemplariskt och var lugn som en filbunke. Det öser beröm över henne, hennes kloka sätt att vara och ta sig an nya utmaningar. Hon kommer göra någon väldigt lycklig i framtiden ❤️ Hon är en fantastisk individ, klok som en bok.
 
Kajan har blivit smått förvildad på betet. Blev att han hanterades mindre iom ingen kraftutfodring i stallet och han antog genast att han blivit vildhäst 😜

Eftersom vi ska flytta i Augusti och han ska verkas snart vill jag dock ha honom lite lagom domesticerad så har lagt lite mera fokus på hanteringen. Vi har knatat lite över bommar bland annat! Så fort han får en uppgift blir han väldigt målinriktad, men promenad räknar han inte som uppgift och vi kämpar lite med sträckan mellan betet och stallet som är knappt en halv km kanske? Ibland går han på bra med bra framåtbjudning men vissa dagar är det totalt tvärstopp 😛 Underlättar ju inte att folk kör som galningar med motorcyklar, fyrhjulingar etc på just denna vägen. Jaja, försöker se det som att han blir härdad tidigt i livet för det har varit byggen inpå knuten och diverse trafik samt en skjutbana i närheten hans första halvår hemifrån i livet. Dit vi flyttar nu är betydligt lugnare och mera lantligt beläget, men där går iofs västtåget förbi precis intill så det blir något nytt att vänja sig vid också.
 

Bifogade filer

  • 2CB4568C-AC59-49F5-B9AC-090FDEA0CCF6.png
    2CB4568C-AC59-49F5-B9AC-090FDEA0CCF6.png
    536,3 KB · Visningar: 27
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 810
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
425
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
552
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp