Bukefalos 28 år!

Jag tror det både blir billigare och enklare om du flyttar henne till ett ställe där det finns fölboxar och även andra ston med föl så din ev. fölis får sällskap .
Ja man ska bara hitta ett sånt ställe men har ju typ till slutet på april på mig att lösa situatuonen , eftersom hon fölar vid midsommar om allt går enligt planerna!
 
Tror det blir bästa lösning, min har en fölbox på 14 kvm och skulle aldrig någonsin tänka på en mindre och då är min häst ganska liten (drygt 160) utan skulle snarare önska att de var mellan 16-18 kvm och vad jag skulle bygga själv om jag hade byggt!
 
Min största fölbox är också 14 kvm och det känns i minsta laget för mina ston som är (+/-) 155 cm i mkh.
 
Jag planerar mitt stall nu och jag har fjordhästar i D-ponnystorlek. Jag föredrar att de fölar ute, men som tidigare påpekat blir det ändå en del tid på box. Jag kommer att ha en fölbox på 16,5 kvm för en fölunge är rätt stor innan avvänjning... Jag vill dessutom avvänja senare är vad som är "norm", så då pratar vi tio månaders föl...

Så i TS fall skulle jag flytta till ett annat stall med blivande fölkompisar.
 
Jag kan tycka att visst är det bra med regler, men om man vet lite om hästar så spelar det som regel ingen roll hur stort det är.
De lägger sig nästan alltid vid en vägg.

Jag byggde inte om som jag först hade tänkt, utan tog bort mellanväggen o fick en box på 3,30 X 8. 25 kvm
Där har jag satt upp en ribba så fölet kommer under o får en egen liggplats. Även på betet har hon egen "kuppe", vilka hon brukar nästan var gång. Tack o lov. Då stoet både är medvetet trampig o jäkligt klantig.
Hon föredrar spån framför halm o då blir det spån på liggplatsen.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 712
Senast: Ajda
·
Anläggning Planerar att bygga ligghall i vår/sommar och funderar på hur den ska utformas. Mina tre hästar på 147, 160 och 167 cm i mankhöjd ska...
Svar
5
· Visningar
1 543
Senast: elle12
·
Hemmet Tänkte att vi ska renovera köket i juni, och vill gärna ha allt färdigt tills dess så det kan gå så smidigt/snabbt som möjligt:) Här...
Svar
2
· Visningar
1 639
Senast: hvala
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 809
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp