Fölfrågor

M

myragul

Hej. Jag har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på. :)

1. När ska man börja vänja fölet vid träns/bett?
2. När börjar man longera/tömköra?
3. När brukar man köra/rida in?
4. Hur kan man beräkna mankhöjden på ett ungefär?

Hästen (Kolan) är ett arabiskt fullblod (hingst) just nu 9 mån och 132cm i mkh. Pappan är ca 155cm o mamman ca 147cm
 
Sv: Fölfrågor

jag kom på en till fråga :) när börjar man löshoppa? ;)
 
Sv: Fölfrågor

Funderar också över dessa frågor faktiskt.. :p Fölet har inte kommit än utan kommer i April men, kan vara bra att veta =)

//Diana
 
Sv: Fölfrågor

det varierar väldigt från ägare till ägare ;) men så här ungefär brukar jag lägga upp det.

ledtränar och går en liten promenad med jämna mellanrum (i grimma) så tidigt som möjligt, samt vänjer pållen vid att stå/ledas själv.

1. När ska man börja vänja fölet vid träns/bett? brukar börja någon gång mellan 1-1 1/2 år

2. När börjar man longera/tömköra? jag är inte så mkt. för att lina (linar bara någon gång för att hästen ska förstå vad jag vill, tycker det sliter onödigt mkt.) brukar börja tömköra när pållen accepterar träns och bett bra.

3. När brukar man köra/rida in? kör in vid 2 års åldern (om vi kör in) och sitter in vid 3-4 års åldern beroende på hur utvecklad hästen är.


4. Hur kan man beräkna mankhöjden på ett ungefär? det kan vet. göra men jag vet inte riktigt hur dom gör. annars brukar ju mankhöjden hamna någonstans mellan föräldrarnas mankhöjd.

löshoppa brukar vi börja med tidigast hösten det år hästen fyllt 2, några mindre språng max 1 gång/mån-varannan mån. uppsuttet tidigast hösten det år hästen fyller 4

Hästen (Kolan) är ett arabiskt fullblod (hingst) just nu 9 mån och 132cm i mkh. Pappan är ca 155cm o mamman ca 147cm
 
Sv: Fölfrågor

Kommer med lite fler frågor, hoppas att det är okej? :P
  • När kan man skaffa pass till fölet?
  • När kan man chipmärka det?
  • Om man har en icke godkänd hingst, hur ska man göra med registreringen då? Och när ska de registreras och i vad?

Det var dom frågorna jag kom på nu :P
 
Sv: Fölfrågor

tack för svaren :bow:, Men skulle gärna vilja att lite fler skulle vilja dela med sig av sin kunskap :) svara gärna på de frågor ni kan :)

ja det går jätte bra (:
 
Sv: Fölfrågor

Kommer med lite fler frågor, hoppas att det är okej? :P
  • När kan man skaffa pass till fölet?
  • När kan man chipmärka det?
  • Om man har en icke godkänd hingst, hur ska man göra med registreringen då? Och när ska de registreras och i vad?

Det var dom frågorna jag kom på nu :P

Pass ska skaffas så fort som möjligt, vilket brukar bli fram åt hösten när fölet fält ut fölpälsen och inte fått vinterpäls ännu. Allt för att det ska gå att göra en ID-beskrivning.
Chipmärkning görs i samband med ID-beskrivningen.
Att registera föl efter icke godkänd hingst är lite svårare. Dels beror det på ras/raser som finns i fölet och hur stor man berkäknar att den ska bli. Sedan lite på vad man har för avsikt med fölet i framtiden. Men registeringen gör i samband med att man skaffar passet.
 
Sv: Fölfrågor

Jag började så här med min idag 5 åring.

1. När ska man börja vänja fölet vid träns/bett?
Hade bett första gången som 1 åring.
Var inte så ofta förutom kanske 1-2 gånger i veckan eller inte alls.
Ville få honom att känna att det var trevlig att ha det i munnen.
2. När börjar man longera/tömköra?
Longering började jag med strax innan kastrering vid ca 1,5 års ålder.
Han är ej tömkörd eftersom jag inte kan.
3. När brukar man köra/rida in?
Satt på honom som 2,5 åring, kanske lite senare. Ridning helt och håller var mellan 3-3,5 år gammal.
Stressade inte något med honom och sen har vi haft problem med tänder.
4. Hur kan man beräkna mankhöjden på ett ungefär?
Ingen aning. Var en i mitt förra stall som sa att min lilla skit skulle bli jätte stor
medans andra trodde han skulle bli lite högre än hans mamma som var 158 cm.
Idag är han ca 168 cm. Hans pappa var 169 cm..
 
Sv: Fölfrågor

  • När kan man skaffa pass till fölet?
  • När kan man chipmärka det?
  • Om man har en icke godkänd hingst, hur ska man göra med registreringen då? Och när ska de registreras och i vad?

Vi har en korsning som har en halvblodspappa, han är registrerad som halvblodskorsning.
Detta fick vi bekräftat efter att ha haft ute en ID-kontrollant.
Vi hade denna ute ganska tidigt och fick i och md det passet också.

Tror man gör registrering utifrån vad pappan är för ras, tror också detta görs av icke godkända också?
Sen också som sagt om det är ponny eller storhäst beror på.
Det ända är ju att papprena blir sämre än vad en renrasig är.
 
Sv: Fölfrågor

Okej, tack så mkt för svaret.. Måste fråga bara, måste man registrera hästar? och eftersom stoet är en varmblodig travare, ska man då registrera henne på ex. atg, allså så att det syns där att hon fått 4 avkommor? Eller kommer det stå som nu, att hon endast har 3?

//Diana
 
Sv: Fölfrågor

Okej, tack så mkt för svaret.. Måste fråga bara, måste man registrera hästar? och eftersom stoet är en varmblodig travare, ska man då registrera henne på ex. atg, allså så att det syns där att hon fått 4 avkommor? Eller kommer det stå som nu, att hon endast har 3?

//Diana

Renrasiga travhästar med alla avgifter registeras av STC. Det är den registeringen du kan så på ATG:s sida. Dessa hästar är hästar som får starta i travlöp.
Icke renrasig eller när man inte betalar allt till hingsten i tid kommer inte att registeras här. Så även om de är renrasiga så får de inte starta på travet.

Är det en korsning du har med ett travarsto som mamma så lite beroende på hingsten så får du välja efter vad du förväntar dig att fölet ska bli.

Som exempel:
Hingsten är halvblod då kan du registera fölet i ASVH som en framtida stor häst.
Hingsten är arab då kan du registera fölet som part brees arab hos SAF.
Hingsten är icke godkänd ponny då kan du nöja dig med ett så kallat slaktpass från SH.
 
Sv: Fölfrågor

Renrasiga travhästar med alla avgifter registeras av STC. Det är den registeringen du kan så på ATG:s sida. Dessa hästar är hästar som får starta i travlöp.
Icke renrasig eller när man inte betalar allt till hingsten i tid kommer inte att registeras här. Så även om de är renrasiga så får de inte starta på travet.

Är det en korsning du har med ett travarsto som mamma så lite beroende på hingsten så får du välja efter vad du förväntar dig att fölet ska bli.

Som exempel:
Hingsten är halvblod då kan du registera fölet i ASVH som en framtida stor häst.
Hingsten är arab då kan du registera fölet som part brees arab hos SAF.
Hingsten är icke godkänd ponny då kan du nöja dig med ett så kallat slaktpass från SH.[/QUOTE

Okej, hingsten är en icke godkänd halvblodshingst, ska jag då registrera avkomman i ASVH, när stoet är en varmblodig travare?
 
Sv: Fölfrågor

Mitt föl löshoppade första gången när han var 2,5 vecka. Fast det var bebisstorlek på max 25 cm. När han var knappt två månader började han själv hoppa över dekorationskättingarna på stallplan. Efter det fick han löshoppa kanske en gång i månaden ihop med sin mycket hoppglada mor.
 
Sv: Fölfrågor

Du kan registrera avkomman i ASVH med grå papper.

Du kan även registrera i SH med okänd stam.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hoppas på lite input på nedan frågeställningar. Jag hade strul med ett av mina avelsston förra året. Hon läckte råmjölk och den...
2
Svar
31
· Visningar
4 055
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 299
Senast: fio
·
Träning Hej! Jag har rätt precis satt igång mitt fyraåriga sto lite mer seriöst nu efter det långa sommarbetet. Hon fick vila helt i ungefär 1...
Svar
4
· Visningar
1 499
Senast: Joelina
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 732
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp