Bukefalos 28 år!

För låg lön

Piek

Trådstartare
Det har nu visat sig att jag har fått för låg lön i ett år.
För ett år sedan så fick min arbetsplats kollektivavtal inom handels. Då jag jobbat som frisör innan så sa chefen att man räknade med ett år (av 3,5) som branschvana och sen så ett år av att jag jobbat i butik. Alltså har jag räknats som att jag har två års branschvana och fått min lön därefter.
Nu håller det på att göras om en massa inom företaget och av olika anledningar fick jag för mig att kolla med facket vad som egentligen gäller och de sa då att halva tiden som jag jobbat som frisör ska räknas med i branschvanan.
Sen hittade jag även den här artikeln. Där det står:
"• Du får stegvis högre lön efter ett, två och tre års branschvana.
• Gymnasieprogram med inriktning mot branschen, som handel- och administration, räknas som ett år. Hantverksprogram, som florist och dekoratör, två år. Har du gått en KY-utbildning om handeln räknas hela utbildningstiden."

Jag gick hantverksprogrammet på gymnasiet och ska alltså även få räkna med två år därifrån om jag förstår det hela rätt. (Visserligen inte florist eller dekoratör men jag antar att det bara är exempel? Frisör lär ju vara ännu mer kundservice än de två programmen...)
Jag tänkte inte alls på att fråga facket när jag pratade med dem hur det var med utbildningen...

Alltså skulle jag ha full branschvana (tre år) redan för ett år sedan. Det skiljer ca 10 kr/timmen så det blir ju en hel del pengar!
Jag har påtalat det här för butikschefen som har ändrat lönen fr.o.m. december men vad gäller för de elva månader innan? Har jag rätt att få ut den lönen i efterhand?

Jag måste nu ringa den "riktiga" chefen och ta upp det här så frågan är ju hur ska jag lägga upp det hela? Och har jag rätt till något eller får jag skylla mig själv som var godtrogen och inte kollade upp det här tidigare...
 
@lil-sis Ja jo det är klart de kan, men jag vill helst kunna lösa det här utan att behöva blanda in facket. Jag pratar gärna för mig själv men vill ju veta att det jag säger stämmer.
 
Kontakta facket och fråga vad det är som gäller.... Du behöver inte begära att de går in och förhandlar för dig det första de gör. Sedan tar du det med din arbetsgivare... Om han/hon sedan ställer sig på tvären så tar du in facket....
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 382
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 484
Senast: Badger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 071
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp