För mkt salt?

N

nalle

Vårat shiresto på 1,5 år äter en saltsten på drygt en vecka. Hon har bara tillgång till saltsten i boxen och hon står inne 12 tim/dygn. Är detta farligt för henne? Hon dricker ju 30 liter vatten på nätterna. Om vi skulle ta bort saltstenen hur mkt lössalt ska hon då ha varje dag och vad för slags salt? Hon slickar jämt på saltstenen när hon äter sitt kraftfoder. Det ser ganska kul ut då hon först tar en stor tugga mat sen blöter hon "läpparna" i vattenhinken och sen slickar hon på saltstenen och så håller hon på. Hennes vattenhink är tom på morgonen.
 
Vet inte om det är skadligt, men det låter ju rätt mycket.

Men ang. vilket salt du ska ge, så tror jag att krafft har vanligt lössalt i sitt sortiment. Såg att du bodde i Örebro,
och tycker att de borde ha sådant salt på grodden/grann-
gården. Annars kan du ju ringa och kolla för säkerhetsskull,
men de borde ju i alla fall ha.

Tycker även de borde kunna ge en rekommendation om hur mkt du ska ge.
 
För mycket salt ska visst försvaga vissa vävnader i hästens ben(det är en speciell sorts vävnad fick jag till svar tidigare när jag har frågat om detta men jag minns inte exakt vilka vävnader)
Att hästen okynnesäter salt är aldrig bra.. Kanske ni ska ta bort salstenen över natten och bara låta henne ha stenen på eftermiddagen?
Att ha salt i maten gillar inte vissa hästar trots att de gärna knaprar på saltstenen hela tiden när de äter.. då kan man lägga löst salt i en sån där liggande saltstenskrubba (miniformat) så att man både håller forde och salt åtskilt och ändå kan hålla reda på hur mycket slat hästen får i sig..

och tillslut. Hästen behöver mer salt om den svettas och om det är varmt väder ute.. så därför ska ni kanske låta henne ha stenen på eftermiddagarna men ta bort den över natten.. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lite spridda frågor, som jag har funderat över en tid. Hoppas någon här kan hjälpa mig! 1. En häst som inte slickar på sin saltsten -...
Svar
4
· Visningar
924
Senast: Korven
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 026
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 011
Foder & Strö Har en inackordering på 25 år, sv. halvblod, som äter mycket salt. På dryga 2-3 veckor så har hon tryckt i sig 3 normalstora saltstenar...
Svar
11
· Visningar
5 105
Senast: Kaba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp