Gammal häst som äter MYCKET salt..

Kaba

Trådstartare
Har en inackordering på 25 år, sv. halvblod, som äter mycket salt. På dryga 2-3 veckor så har hon tryckt i sig 3 normalstora saltstenar. Värt att notera är det att denna hästen går ute 12-14 timmar/dygn. Vi har inga saltstenar ute i hagen. Så hon har alltså arbetat väldigt hårt med dessa stackars stenar inne på kväll/nätter.

Ägaren hävdar att detta är ett symptom på vätskebrist?! Hästen har självklart fri tillgång till vatten inne och ute. Inne har vi baljor/hinkar, och jag har ju full koll på att hästen dricker.

Är det någon som kan komma med råd/tips på vad som kan tänkas vara galet? Är det en fix idè pga att den är uttråkad när den står inne eller har den verkligen så stort behov av salt? Kan man ge den salt på annat sätt, något mer effektivt?

Tacksam för alla svar som jag kan få...
 
Sv: Gammal häst som äter MYCKET salt..

Ett överskott av salt har vad jag förstått farligt med för mycket salt, snarare tvärtom.

Utan att veta historik eller känna hästen skulle jag tagit bort saltstenen och ge saltet uppblött i samband med kraftfoder.
 
Sv: Gammal häst som äter MYCKET salt..

Men varför har en sån häst fri tillgång på salt? Salt är ju faktiskt skadligt i så stora mängder, en äldre häst får lättare överbelastning i systemen.

Ta bort den fria tillgången och ge i maten istället.
 
Sv: Gammal häst som äter MYCKET salt..

Ja varför har en sån häst fri tillgång på salt? Det är ju därför jag skriver här...
Det är en ny inackordering, vi har saltstenar i våra boxar åt alla hästar. Vilket jag säkert tror att de flesta har i detta avlånga land?

Men nu har jag ju märkt att denna häst äter onormalt mycket salt. Och därför har den ingen saltsten i sin box längre. Min fråga var ju som sagt VAD kan detta bero på? För något är ju uppenbarligen galet när en häst trycker i sig så mycket salt på så kort tid.

Vi har väl konstaterat att den inte ska ha fri tillgång och att något är fel. Men det intressanta hade ju varit att få veta vad som kan tänkas vara galet... om det finns någon klok människa som har varit med om liknande?
 
Sv: Gammal häst som äter MYCKET salt..

Kanske läge att ringa och rådfråga veterinären?!

Har för mig att en ponny som stod i vårt stall för några år sedan hade något vajsing med njurarna - han åt kopiösa mängder salt innan ägaren stoppade honom (dvs tog bort saltstenen...)
 
Sv: Gammal häst som äter MYCKET salt..

Kanske läge att ringa och rådfråga veterinären?!

Har för mig att en ponny som stod i vårt stall för några år sedan hade något vajsing med njurarna - han åt kopiösa mängder salt innan ägaren stoppade honom (dvs tog bort saltstenen...)

Jag hade faktiskt också sett till att vet kollade njurarna.

Om det inte är så att det är en sådan häst som inte överhuvudtaget kunnat ha saltsten för att den använder den för sysselsättning.

/Camilla
 
Sv: Gammal häst som äter MYCKET salt..

Saltstenen är som sagt borttagen. Och ägaren har bestämt sig för att det ska doseras salt i kraftfodret. Har hört mig för med några bekanta som har hästar i samma ålder, 20+. Och de upplever att deras hästar äter mer salt än deras yngre förmågor. Någon som går hand i hand med ålder och att allt inte fungerar som det ska? Demens? ;)

Men ska en nedsatt njurfunktion resultera i att de äter mer salt? Blir inte njurarna skadade AV att man äter för mycket salt?

Tack för era svar.
 
Sv: Gammal häst som äter MYCKET salt..

Måste bara få tillägga att hästen i fråga slickar inte på stenen - hon gnager och biter loss stora bitar. Därför trodde jag ett tag att det var någon slags "stimulans-påhitt-grej".
 
Sv: Gammal häst som äter MYCKET salt..

Fast det behöver inte vara något fel bara för att en häst äter saltsten i rasande takt. Salt smakar gott,och en del hästar gillar det mer än andra. Det är ungefär samma sak som att en del tror hästen har mineralbrist bara för att den vräker i sig mineraler då det i själva verket handlar om att tillverkarna tillsatt en massa salt så att det ska smaka gott.
 
Sv: Gammal häst som äter MYCKET salt..

Min häst hade kopparbrist när hon vräkte i sig saltstenar. Kolla upp det med veterinär som tar lite prover så att ni får veta vad felet är. Att bara ta bort symptomet hjälper ju knappast hästen.
 
Sv: Gammal häst som äter MYCKET salt..

Min häst hade kopparbrist när hon vräkte i sig saltstenar. Kolla upp det med veterinär som tar lite prover så att ni får veta vad felet är. Att bara ta bort symptomet hjälper ju knappast hästen.

Ja, kunde jag ta bort symptomet (att hästen äter mycket salt) då hade jag varit nöjd. Jag har ju som sagt tagit bort problemet - saltstenen. Så vi har ett problem (saltstenen), ett symptom (en häst som äter mycket salt) men ingen lösning eller diagnos. Därför skrev jag här. Och ert svar är jag nöjd med. Så jag hoppas att ägaren luskar vidare i saken och kontaktar veterinär.

Som sagt, frågor slängs ut här med en förhoppning om att någon kanske varit med om något liknande och ev. har en idè/tanke på vad som kan vara galet. Nu verkar inte fallet vara så och det enda vettiga är att kontakta veterinär.

Tack för era svar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ställde frågan i min andra tråd, men där var grundfrågan en annan så gör en ny. Min häst kommer in ca 17-18 och går ut ca 8. Hon får...
2
Svar
27
· Visningar
5 517
Senast: pannis
·
Hästvård Jag tarvar assistans! Jag funderar lite (mycket) på vad jag ska göra med min häst som dricker hemskt dåligt ute nu när det är varmt...
Svar
3
· Visningar
1 349
Senast: Qodrofenia
·
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 025
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 274
Senast: alegria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp