Bukefalos 28 år!

För mycket hund för mig!

Sv: För mycket hund för mig!

Och jag sitter här hemma, och jämför henne med sin far... :cry:
Han tuggade på en fjärrkontroll (Blev bara lite repig, inte mer än så) och en gång lämnade han även små repor på en förlängningssladd. I övrigt har han alltid bara tuggat på sina egna leksaker, pinnar, bildäck och annat som är tillåtet.

Ja, justja. Han var rumsren som 4 mån gammal också. Monster är 6 mån och inte ens i närheten.
 
Sv: För mycket hund för mig!

Haha!
Jag kan dock med fördel jämföra Wahidah med sin mor.
Zala kommer från Danmark och bodde på kennel innan jag fick hem henne. En gång när en vän till mig kom till kenneln (Zala var kanske 1 år då) så var hela rummet som Zala bodde i helt kaos.. en soffa låg med ryggstödet mot golvet och var söndertuggad och det såg förjävligt ut i rummet.
Min vän frågade kennelägaren vad som hänt, varpå hon svarar: "Dansk ommöblering..." :p
Nu är Zala helt otroligt fantastisk, så det finns hopp även för min lilla Wahidah... :D
 
Sv: För mycket hund för mig!

Du, jag kan inte ens räkna alla gånger jag har tänkt att Arwen kanske är för mycket för mig på fingrarna. Tio gånger om, typ. Jag har bara haft sävliga sällskapshundar innan, fortfarande med den där lilla "fuck you"-attityden men i ett betydligt mindre format vilket också gör det hela mer lätthanterligt. Nu har jag 25 kilo Fuck You i egen hög person.

Men jag vet också att det kan lugna ner sig. Inte imorgon, eller om ens en månad, kanske inte om ett halvår heller. Men sen finns det hopp. Om andra har lyckats, varför skulle då banne mig inte jag göra det? Det får kosta hur många kurser och privatlektioner det vill, det ska gå. Och när jag är där, med hennes första titel, då kommer jag kunna skratta, le och vara stolt över mitt jobb (eller komma i underfund med att det inte var värt det, vem vet).

Många är de gånger då jag funderat på om hon skulle må bättra hos någon annan. Om jag inte kan ge henne det hon behöver. Saker och ting har väl kanske inte riktigt gått som jag planerat, men hur ofta gör det det när det är djur med egna åsikter vi pratar om? Just nu är vi även inne i en period där jag inte riktigt kan ge henne det hon behöver, fysisk stimulans t ex. Visst går vi i skogen varje dag, men eftersom jag inte kan ha henne lös får hon ju aldrig till de där helt galna, urflippade boxerrycken som hon har i sig och så blir vardagen bara halvdan hela tiden. Men jag vet också att det är övergående, att det löser sig (till och med redan imorgon, då jag ska få tillgång till en lokal inhägnad träningsplan att släppa henne på framöver!).

Det blir inte riktigt som man tänkt sig alla gånger och jag förstår att du är smått chockad som fick en liten brukshund istället för den sällis du kanske hade önskat. Men många hundar är apjobbiga under "tonåren" innan de hittar sin "kategori" där de egentligen hör hemma. Jag trodde också på annat, att jag skulle få en medgörlig hund som älskade matte, att mysa med under långa skogsturer och kunna göra vad som helst med. Istället sitter jag nu med en hund i den värsta spökålder jag någonsin varit med om (seriöst, jag har börjat fundera om det är fel i skallen på henne), som jag inte kan ha lös för att hon skiter i matte, och husse har man ingen respekt för så hon får inte längre vara i sängen eller soffan (soffan ok, sängen har jag till och med gråtit över att hon inte får vara i då vi älskar att mysa tillsammans!). Men ok, då får det vara så. Och jodå, hon älskar matte, bara inte på samma sätt som jag kanske hade hoppats på.

Vad jag försöker säga är, ge inte upp. Inte än. Det händer så otroligt mycket i våra unghundars kroppar och hjärnor just nu, de kan helt enkelt inte rå för det. Är det så att vardagen blir för jobbig, kanske skulle du försöka hitta en avlastning i form av dagmatte som har hunden ett par gånger i veckan eller så? Att hon ger sig på gammelhunden är givetvis ett problem dock, det skulle jag försöka lösa snarast möjligt, hur däremot är svårt att säga.

Kom ihåg att jag finns ett PM bort om du vill utbyta tankar, känslor, raseri eller bara gråta över vilken liten skit du har! Vi är ju två om det. :)
 
Sv: För mycket hund för mig!

Tanken att bli av med henne en vecka var snarare för att du skulle få en paus!
När det var som värst med ceasar så fantiserade jag ibland om att bara gå ut och binda fast honom någonstans. Eller bara släppa kopplet och gå hem. Utan hund.
Vår "familj" höll på att bryta ihop för allas liv dominerades av den där lilla svarta och hans behov. Han kunde inte vara ensam. Han vrålade åt andra hundar. Han flög på rottweilern. Han pissade i sängen och särbon var luft i hans ögon.

Jag satte upp flera deadlines för "funkar det inte då så får han flytta"... som jag alltid överskred. Han var ju så underbar!

Men det blev faktiskt bättre. Bara det att han kan vara ensam (i alla fall med rottweilern) förändrade nästan allt.

Numera är han nästan bara rolig, och det var nog flera veckor sedan han var besvärlig sist... Bortsett från en viss konflikt igår om att man spottar ut tugghud när man blir tillsagd istället för att bli förbannad så har han varit så duktig att jag bara fasar för att det måste komma en backlash...

Sängpissandet visade sig faktiskt bero på den större hunden. Han droppade lite urin. Inte tillräckligt för att vi människor skulle märka det, men tillräckligt för att den lille skulle anse sig behöva markera över i sängen när han blev förorättad. Efter att den stora blev mer inkontinent och vi märkte det och började medicinera så har inte den lilla hunden pinkat i sängen heller!
 
Senast ändrad:
Sv: För mycket hund för mig!

:D
Jag har fått en snällt erbjudande från en vän som har kennel. Kanske skulle en vecka där göra underverk, men kanske skulle hon bli väl stressad och engagerad också? Jag är rädd för att det inte lugnar ned henne, utan tvärtom kan hon byta individer att retas med och häckla. Får en propp av hund, så går man till nästa och nästa...

:

Fast så tror inte jag det blir.
Här har varit många odågor och ingen har iallafall blivit värre att vara här nån vecka. Utan faktum är att det har ofta gjort susen.
En av valparna i min sista kull har varit riktig jobbig, så hon har varit här när det behövs. Sist hon var här så trodde matte hon blivit sjuk, för hon hade lugnat sig betydligt.

Men kanske kan bli som du skriver också. Jag vet inte. Men kan hon bli värre tror du? ;)
Vill ni ha ledigt en vecka, så fråga din vän tycker jag :D
 
Sv: För mycket hund för mig!

Jo, måste ju skriva ang bita sönder.
Jag har aldrig haft en hund som bitit sönder mycket...förrän nu :crazy:
Och det är vår yngsta, som är en snäll och go tik. Inget jobbig på något vis, utan skulle snarare vilja det var mer go i henne. Men bita sönder det kan hon, och vi kommer aldrig på henne heller :cool:

Några grejer.. kuddar, i natt 2 dyra sandaler, köksgardiner, kökssoffan, ett litet bett på bordet också, nåt hål i en biabädd, vad heter det där man ställer blommor på i fönstret...ja en sån har hon tuggat på...
Ja listan kan göras lång.
Så kommer hon här med sina tindrande ögon och är så himla snäll och söt. Men tydligen kommer :devil: fram när vi inte ser :D
 
Sv: För mycket hund för mig!

Åh, på tal om att bita sönder. Arwen som varit så sjukt duktig nu på senaste med att inte röra något, henne kom jag på med ett par skor för ett par dagar sen :cry:. Dessutom ett av få par som inte är pumps med 12 cm klack = ett par mindre att gå med nu i vinter. Yay.
 
Sv: För mycket hund för mig!

Åh, Monster gav mig en glad present imorse! Hon hade varit uppe på spisen, och hämtat min sprillans nya teflonpanna med tillhörande träslev, och haft sönder över hela köksgolvet! Hon förstod inte alls varför jag argsint muttrade om att utställningsburen var nära att bli hennes nya hem :devil:
 
Sv: För mycket hund för mig!

Jag satte upp flera deadlines för "funkar det inte då så får han flytta"... som jag alltid överskred. Han var ju så underbar!

Men det blev faktiskt bättre. Bara det att han kan vara ensam (i alla fall med rottweilern) förändrade nästan allt.

ÅH vad det där låter bekant!
"Fungerar inte ditten och datten innan då och då, så fan får hon åka till uppfödaren och stanna där tills de hittar nytt hem åt henne" :devil: Men hon blev ju bättre, och hon var så söt och så förbannat gosig och det gick ju att lösa vardagen så att man kunde ge henne ännu mer tid att bli bättre..

Igår pratade jag faktiskt med min uppfödare, berättade att hon lugnat ner sig betydligt och att livet gick åt rätt håll för oss på alla sätt nu. Då sa uppfödaren att hon faktiskt varit orolig ett tag att jag skulle ringa och säga att jag ger upp, att jag skulle bestämma mig för att omplacera osv. Hon blev glad över att jag inte ger upp, inte än, för det är min lilla skrutt som faktiskt blir bättre och bättre. :p


Vad man också kan göra är ju att faktiskt skriva hunddagbok. Skriva upp allt som varit bra och allt som varit dåligt lite då och då, sedan titta tillbaka, jämföra och se att det faktiskt blir förbättringar, även om de kanske inte alltid är stora.
 
Sv: För mycket hund för mig!

:D

Fast så tror inte jag det blir.
Här har varit många odågor och ingen har iallafall blivit värre att vara här nån vecka. Utan faktum är att det har ofta gjort susen.
En av valparna i min sista kull har varit riktig jobbig, så hon har varit här när det behövs. Sist hon var här så trodde matte hon blivit sjuk, för hon hade lugnat sig betydligt.

Men kanske kan bli som du skriver också. Jag vet inte. Men kan hon bli värre tror du? ;)
Vill ni ha ledigt en vecka, så fråga din vän tycker jag :D

Jag hör dig! Hur gammal var hunden som "blev sjuk", jag önskar inte att detta monster blir sjukt, men en liiiten sjukdom skulle kanske göra susen?

Och du har nog rätt. Hon blir nog inte värre, hon kan nästan inte bli värre... :crazy: Ja, det skulle ju vara om hon blev aggressiv och gruffig, men jag tror inte det. Inte en endast gång har jag hört henne morra eller vakta något. Hon vaktar inte ens om det ringer på dörren (precis som lilleman). Det är om det blåser ute eller om någon kommer nära altanen när hon är ute som hon säger ifrån (men det skall hon göra, tycker jag).

Så - det är mycket möjligt att jag överväger att skicka bort henne en vecka. Om inte annat vore det spännande att se om det är samma "jag är världens bästa hund och ingenting kan stoppa mig"- attityd vid återkomsten?

Ett problem, nu när jag försökt analysera varför hon är så intensiv, är att hon är så smart. Hon lär sig på nolltid när man blir sur och hon drar som en avlöning om hon inser att hon gjort fel. Hon stannar liksom och överlägger med sig själv; skall jag ta blöjan och dra eller kommer matte hinna ikapp. Om hon inser att slaget förmodligen är förlorat, så kommer hon fjäskandes direkt och överlämnar snällt fyndet, men finns en chans att komma undan så sticker hon helt utan att se sig över axeln. (Behöver jag säga att jag aldrig har enne lös utan långlina?)

Ikväll ha hon suttit som klistrad 10 cm framför TV:n och sett på film. Intresserat följer hon alla rörelser och jag förstår inte vad hon finner så fascinerande? Ett tu tre så börjar hon vandra fram och tillbaka och "boxas" liksom i luften som Rocky Balboa - jag har TRIIIIST!! och så häcklar hon lillhunden som slappar på soffan.

Med lite skärpa i rösten från vår sida så kan hon lägga sig som på "kommando", men jag ser ju på henne att detta är för stentrist! :cry: Alltså - hon får inte den stimulans hon förtjänar och hon visar att hon ÄR ingen sällskapshund.

En kvällspromenad gör inte susen, utan det är samma visa när hon kommer in igen.

MEN - alla snälla vänner här - tack för att ni delar med er av era odågor. Det är en tröst att andra också får märken i bord och möbler, blomsterbrädor och väggar...

Det var en liten lurifax du har där, Grana - hon operererar bara i det fördolda... vet du att det är hon då?
 
Sv: För mycket hund för mig!

Hon låter faktiskt rätt stressad om hon är igång hela tiden, även inomhus om "inget händer". Har ni ett livligt hushåll, om du förstår vad jag menar? Så att hon egentligen är jätte övertrött men bara inte kan varva ner utan drar igång ändå.
 
Sv: För mycket hund för mig!

behöver jag säga att jag aldrig har enne lös utan långlina?)

Tack gode gud för rasthagar! Behöver jag säga att jag just fick en vision av henne och ceasar som trasslar ihop sina långlinor till ett trassligt garnnystan och tillsammans skenar iväg in i solnedgången.......
 
Sv: För mycket hund för mig!

Hon låter faktiskt rätt stressad om hon är igång hela tiden, även inomhus om "inget händer". Har ni ett livligt hushåll, om du förstår vad jag menar? Så att hon egentligen är jätte övertrött men bara inte kan varva ner utan drar igång ändå.

Jo, det är en livlig familj och det finns alltid någon som man kan umgås (läs rida på - om det är rätt individ) med.

Men, jag skall vara ärlig och säga att hon inte vandrar hela tiden. Då hade jag blivit stollig och trott att något var allvarligt fel. Visst vilar hon också, men det är nog hennes vakenperioder som är så... ehh... påtagliga. Hon sniffar efter hyss hela tiden.

En sak är dock oerhört bra med henne - och det är hennes lojalitet. Var jag än är så är hon i alla fall ganska nära och hon lägger sig vid mina fötter som nu vid datorn, eller på tröskeln till köket om jag är i köket, eller på sängen om jag är i sovrummet. Om jag går iväg och nonchalerar henne så är hon liksom hack i häl och då hittar hon inte på så mycket rackartyg.

Det är mest när jag är riktigt upptagen med något som hon drar runt och letar efter skor, sockar eller gnager på skohyllan (tur att den ändå är så gammal och ful). Om jag är i rörelse så verkar hon, ironiskt nog, slappna av eftersom hon följer efter mig när jag går och liksom tittar och har koll...? Eller, kanske är jag fel ute?

Iaf - det är en makalös hund till att ta initiativ och hennes personlighet är minst sagt... ehh.. personlig... lite som vrålapan i ditt hushåll... ;)
 
Sv: För mycket hund för mig!

Tack gode gud för rasthagar! Behöver jag säga att jag just fick en vision av henne och ceasar som trasslar ihop sina långlinor till ett trassligt garnnystan och tillsammans skenar iväg in i solnedgången.......
aj, aj... ja - för att inte glömma alla senor som had blivit avskurna av linorna... Huvva!!:eek:
 
Sv: För mycket hund för mig!

Åh, på tal om att bita sönder. Arwen som varit så sjukt duktig nu på senaste med att inte röra något, henne kom jag på med ett par skor för ett par dagar sen :cry:. Dessutom ett av få par som inte är pumps med 12 cm klack = ett par mindre att gå med nu i vinter. Yay.

Hur går det med rumsrenhetsträningen?

Tack också för din långa utläggning. Det känns bra att någon förstår de känslor man har inför hunden. Inte minst de skuldkänslor man lätt få när det visar sig att den tid hunden kräver inte prioriteras. I mitt fall kan jag inte välja att lägga mycket tid på hunden då famijen kräver sitt. Det var en av anledningarna till att brukshund eller annan krävande ras gick bort.

Vad gäller boxer, så hade jag nog bara kunnat tänka mig en sådan som vuxen omplacering. Det du går igenom är heroiskt!
 
Sv: För mycket hund för mig!

Kan det vara så att en del av problemet ligger just i "aktiv sällskapsras"? Köper man en brukshund så förväntar man sig mer jobb men de har ju fördelen att i de flesta fall vara behäftade med "will to please" och lättare att kanalisera deras energi i något slags samarbete? Samtidigt är de inte så timida och lättanpassade som lugnare sällskapsraser?

När vi rätt nyligen, för första gången sedan ceasar intåg omlokaliserade vår "huvudbostad när alla är tillsammans" till särbon så hittade ceasar en helt egen arbetsuppgift som stimulerar honom utan att stressa (vilket jag trodde det skulle göra). Han ligger i fönstret över soffan och vaktar. Det är precis vad han är avlad till. Jag trodde han skulle vråla på allt och alla men det gör han inte alls.
Tyvärr vågar vi inte låta honom göra det hos mig eftersom mina fönster inte är "utrillningsäkrade" om de står på glänt och jag bort på sjätte våningen....
 
Senast ändrad:
Sv: För mycket hund för mig!

Haha ja, det blev lite långt, men skönt att du orkade läsa :D. Arwen klassar jag numera som rumsren, hon fick någon flashback för några veckor sedan och kissade inne ett par gånger men där var jag snabbt på. Sen har hon varit väldigt dålig i magen ett par rundor vilket resulterade i bajs inomhus under natten för att matte inte vaknade av gnället vid dörren... :o

Men ja, mycket känslor är det. Vissa dagar är det bättre, andra sämre. Ibland gråter man och ibland skrattar man (numera oftast det sistnämnda, tack och lov).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp