Bukefalos 28 år!

För sent..

B

Borst

När skulle ni bedömma att det var för sent att rida in en häst om hästen är körd respektive inte körd.
 
Sv: För sent..

Det är väl aldrig försent om hästen är frisk och man går lugnt fram! :)
 
Sv: För sent..

Enligt mig är det aldrig för sent att rida in en häst. Det beror ju på vad man vill uppnå med hästen sen men jag ser inget hinder att rida in vare sig en ung eller gammal häst, körd eller inte körd.:)
 
Sv: För sent..

Skönt att höra, ni delar väl ungefär min uppfattning. Jag har mötts av lite mindre optimistiska kommentarer kring min syn på det hela. Men det är väl klart att det beror helt på vad man vill göra.
 
Sv: För sent..

Vad är det för häst du tänker rida in? Blev lite nyfiken här.. :angel:
 
Sv: För sent..

Haha..
Jag har inte planerat seriöst att rida in en häst. Men jag blev lite fundersam på frågan, och ja jag medger att jag har ett litet sug att rida in en häst (men troligen kommer jag inte att kunna göra det) ..:cry:
men, men.. man ska väl aldrig säga aldrig?:angel:
 
Sv: För sent..

Säger som övriga, det är aldrig försent!

Min häst blev enbart inkörd som 3-åring, aldrig körd efter det tills han blev min som 12-åring. Då hade han knappt blivit hanterad på 9 år men trots det gick det utmärkt att rida in honom ett år senare:) Vi har fått jobba med många bitar då han har varit skygg och ängslig, men själva biten att bli inriden och riden har aldrig varit något problem!
 
Sv: För sent..

Så länge hästen är mentalt bra i skallen och vill lära sig nya saker så är det inga problem. Fick hem en sjuårshingst, helt ohanterad som bara gått på lösdrift. Satt upp på honom efter sex veckor. Sålde honom efter ca tre månader, då var han en ängel att hantera, berka, bada, leda, longera och rida. Kunde inte så mkt men positiv och ville verkligen lära sig...
 
Sv: För sent..

det är väll aldrig direkt för sent men som man säger "det är svårt att lära gamla hundar sitta"... den äldsta häst jag har ridit in var 9, hon är idag avlivad men det hör ju inte till saken :rofl:
 
Sv: För sent..

alldrig försent. men sammarbetet och viljan beror ju på pållan :banana:
min polare ska snart börja rida in en 7årig travare.
vi ska se hur det går :bump:...
 
Sv: För sent..

*kl*

En vän till mig red in ett 18-årigt sto i våras.
Gick alldeles utmärkt:D

Det går säkert bra att "sadeltämja" en 18-åring, men hur fungerar det muskulärt? Har en 18-åring samma möjlighet som en 3-åring att bygga upp de muskler som behövs för att bära en ryttare?

Blev själv erbjuden en oriden 20-åring till skänks men avböjde pga dessa funderingar, till makens stora förtret. Han tänkte "gratis" och jag tänkte "bortkastat arbete".
 
Sv: För sent..

Alltså att jämföra en 18-åring med en 3-åring är väl inte riktigt rättvist.

Visst ska man tävla med hästen borde man ju inte satsa på en så gammal häst, men en trevlig skogsmullehäst med lite jagvetbästvilja får man.

Plus att hon var lite stelare än en yngre häst, men dock inte konstigt då hon bara gått som fölmärr i hela sitt liv.

Men iaf hon stormtrivs med att bli riden, lite omväxling för henne antar jag;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 760
Senast: Joro253
·
  • Artikel
Hästnyheter Det återstår 27 ekipage som rider sin dressyr på fredagen, därav två svenskar. Först sent på fredag eftermiddag är det läge att summera...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 232
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Hej alla kloka och erfarna! Jag undrar hur sent i livet astma kan ”växa bort”. Jag är nu 15 år och har haft astma nästan hela livet...
Svar
3
· Visningar
360
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp