Föräldragrupper/-utbildning under graviditeten...

Snubbelfot

Trådstartare
...är det något som förekommer i andra regioner?
Vår region, Region Halland, driver digitaliseringsmantrat hårt och är glada över sin nya föräldrautbildnings-app som helt ersätter fysiska träffar och utbildnings-/informationstillfällen.
 
Var också gravid större delen av 2020 och det fanns absolut inget fysiskt, det mesta var dessutom förinspelat digitalt så ingen/liten möjlighet att ställa frågor, det fick man ta med sin barnmorska. Väldigt tråkigt men i efterhand funkade det faktiskt okej, kände mig förberedd och lugn när kurserna var avklarade.
 
Inget fysiskt eller ens digitalt för oss, fick barn oktober 2021 och det verkar inte som om några föräldragrupper via BVC har startat nu när det lugnat ner sig heller. Vi såg någon digital utbildning som Östra gjort som jag tror min barnmorska tipsade om, men det var allt.
 
Inget fysiskt eller ens digitalt för oss, fick barn oktober 2021 och det verkar inte som om några föräldragrupper via BVC har startat nu när det lugnat ner sig heller. Vi såg någon digital utbildning som Östra gjort som jag tror min barnmorska tipsade om, men det var allt.
Precis samma för oss, vi fick barn hösten 2020 och precis allt var inställt. En länk till en digital inspelning från Östra fick jag från barnmorskan samt lite boktips.
 
Så utifrån de uppenbarligen mycket stora regionala variationerna, och utifrån att det sannolikt inte gjorts eller kommer att göras någon nationell eller ens regional utvärdering av förändringarna... kan man ju ställa sig frågan - åtminstone om man är vårdekonom - om det överhuvudtaget är någon mening med föräldrautbildning. Kan man inte för det första inte objektivt påvisa något värde i att ha dem alls, för det andra inte påvisa någon skillnad i utfallet mellan digitala och fysiska upplägg, och för det tredje inte har någon aning om vilken skillnad inställda utbildningar gjort, så låter det ju som skattepengar rakt i sjön med strukturerade föräldrautbildningar rent generellt. Det kanske bara varit trams från början alltihop... :meh:

(För övrigt fick vi nyss träffa de två enda förlossningsläkarna på sjukhuset som vi inte träffat innan. Så nu har vi på sammanlagt tio besök träffat sammanlagt tio olika personer. Nästan avvikelseläge. :laugh: )
 
Föräldragrupp under graviditeten som sen fortsätter på bvc (som det var när jag var bebis) har jag inte varit med om.

2015 fanns det fysiska ”utbildningstillfällen” på MVC vid två tillfällen. Och en salsföreläsning på sjukhuset.

2017 var utbildningstillfällen borta men salsföreläsningen kvar.

2021 vet jag faktiskt inte, kände inget behov då.

Allt region Sthlm.
 
2017/2018 hade vår region storföreläsningar under graviditeten, samt BVC en föräldragrupp för förstagångsföräldrar.
2021 var föreläsningarna digitala inspelningar, och eftersom det var andra barnet var inte heller ingen föräldragrupp.
 
Fick barn 2018 och 2020. Ingen av gångerna hade de föräldrarträffar eller liknande. Fick hem någon dvd om hur förlossning går till. Det var typ allt. Med första barnet så var det iaf babymassage, det var trevligt. Med coronababyn inget sånt heller 🫢
 
Dottern föddes i februari iår och vi blev inför förlossningen hänvisade till regionens BB:s instagram och en youtube-video som ersatte deras annars populära föreläsning som nu är igång igen vad jag förstått. Vi betalade också själva för en onlinekurs i Föda utan rädsla.

På BVC har hon inte sagt nånting om föräldragrupper eller liknande, har dock inte frågat heller men gissar att det inte finns.
 
Göteborg hade fysiska 2015. Totalt ovärt faktiskt.
Håller med dig, tycker att utbildningen var ganska värdelös förutom att vi träffade nya vänner. Barnmorskan som hade hand om utbildningen var totalt oorganiserad och virrig, så det var bättre att googla om man undrade något. Vi gick i Västerås 2012.
 
Håller med dig, tycker att utbildningen var ganska värdelös förutom att vi träffade nya vänner. Barnmorskan som hade hand om utbildningen var totalt oorganiserad och virrig, så det var bättre att googla om man undrade något. Vi gick i Västerås 2012.
Den vi gick var väldigt tryckande på att pappa ska serva mamma med allt första sex månaderna. Väldigt anti kejsarsnitt också. Och tog även upp mycket (utan att någon frågade) att om snippan känns stor efter förlossningen (för mannen) så är det för att något (mannen) blivit mindre för allt är normalt.
 
Håller med dig, tycker att utbildningen var ganska värdelös förutom att vi träffade nya vänner. Barnmorskan som hade hand om utbildningen var totalt oorganiserad och virrig, så det var bättre att googla om man undrade något. Vi gick i Västerås 2012.
Vi gick på någon som handlade om allt som pappan kan göra medans mamman ammar, typ dammsuga… De nämnde överhuvudtaget inte att det finns alternativa sätt att mata sitt barn, vilket jag påpekade i efterhand, eller att amning kan vara rätt tufft och inte alls kommer naturligt för många.
 
Så utifrån de uppenbarligen mycket stora regionala variationerna, och utifrån att det sannolikt inte gjorts eller kommer att göras någon nationell eller ens regional utvärdering av förändringarna... kan man ju ställa sig frågan - åtminstone om man är vårdekonom - om det överhuvudtaget är någon mening med föräldrautbildning. Kan man inte för det första inte objektivt påvisa något värde i att ha dem alls, för det andra inte påvisa någon skillnad i utfallet mellan digitala och fysiska upplägg, och för det tredje inte har någon aning om vilken skillnad inställda utbildningar gjort, så låter det ju som skattepengar rakt i sjön med strukturerade föräldrautbildningar rent generellt. Det kanske bara varit trams från början alltihop... :meh:

(För övrigt fick vi nyss träffa de två enda förlossningsläkarna på sjukhuset som vi inte träffat innan. Så nu har vi på sammanlagt tio besök träffat sammanlagt tio olika personer. Nästan avvikelseläge. :laugh: )
När jag jobbade som fbhv-psykolog tyckte jag det var skit när grupperna las ner en efter en, utifrån att det är en möjlighet att möta nya personer i liknande situation. Många kan känna sig ganska ensamma under dagarna vid föräldraledighet, speciellt om man är inflyttad på orten och saknar nätverk.

För själva "utbildningen" tror jag säker det digitala kan funka minst lika bra och till och med bli mer tillgängligt om man kan ta det av det när som helst på 1177, men för det sociala sammanhanget ska de inte underskattas. Men visst, det är min uppfattning och svårt att mäta.
 
Fick första barnet 2019 och då erbjöds föräldrakurs via MVC, tre tillfällen á två timmar. Fokus på födsel, amning och första tiden hemma. Det skulle ha varit minst en träff efter att barnen fötts men den ställdes in av oklar anledning och sen kom aldrig inbjudan till nytt tillfälle.

Region Uppsala.
 
Vi gick på någon som handlade om allt som pappan kan göra medans mamman ammar, typ dammsuga… De nämnde överhuvudtaget inte att det finns alternativa sätt att mata sitt barn, vilket jag påpekade i efterhand, eller att amning kan vara rätt tufft och inte alls kommer naturligt för många.
Ja herregud, det fick vi också "lära" oss. Vi fick se en film där den ammande mamman gick omkring med ungen sugande på bröstet hela tiden och pappan fick göra allt annat. 🙈
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 229
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 343
Senast: Takire
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 494
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp