Bukefalos 28 år!

Föräldraledighet

Oregano

Trådstartare
Jag skulle behöva delta i ett möte på jobbet och jag orkar helt enkelt inte krångla med försäkringskassan, så jag undrar om följande scenario är okej/lagligt:

Jag är föräldraledig på heltid från mitt jobb, men tar bara ut föräldrapenning mån-tors. Mötet är en fredag. Kan min man vara förädraledig från jobbet "gratis" den dagen dvs utan att ta ut föräldrapenning från Fk?

För visst har man väl rätt att vara ledig från jobbet när barnet är litet (7 mån i detta fall) även om man inte tar fp? Gäller det båda föräldrarna samtidigt?
 
Sv: Föräldraledighet

Borde inte vara några problem. Ni tar ju inte ut fledigt för samma dag. Han skulle mycket väl kunna ta ut en fp dag också, eftersom inte du begär fp för den dagen.
 
Sv: Föräldraledighet

Han behöver ju inte ta någon föräldradag eftersom jag jobbar den dagen (några timmar iaf) och får lön. Men ellerhur, det känns inte som att det ska vara något problem. Isåfall är det väl det där med att arbetsgivaren ska meddelas 2 månader innan och så blir det ju inte i detta fall. Men det rör sig om en dag. En halv dag i värsta fall.
 
Sv: Föräldraledighet

Du ska jobba, och pappan kan således ta ut Fp om han vill. Finns ju "90 lägstanivå-dagar" att ta ut, just vid sådana tillfällen när man behöver vara hemma med barnet men inte ta ut den lönemässigt baserade ersättningen. Att ta ut semester eller ledighet är ju också ett alternativ.
Meddelar du arbetsgivaren minst 2 månader innan så SKA du enligt lag beredas ledighet, därmed inte sagt att arbetsgivaren inte kan godta en ansökan med kort varsel om det bara finns täckning på arbetsplatsen.
 
Sv: Föräldraledighet

Ligger det inte i arbetsgivarens intresse att du är med på mötet? Eller har de någon anledning till att inte vilja att du är med på mötet?
 
Sv: Föräldraledighet

Nu lär du nog läsa om hennes inlägg igen! Hon Ska ju vara med på mötet och pappan ska vara hemma med bsrnet därav frågan!
 
Sv: Föräldraledighet

Precis.... Nu vet jag inte riktigt hur det blir eftersom pappan har ett eget möte inbokat då. Antingen struntar jag i det, eller också så får bebis följa med. :laugh:
 
Sv: Föräldraledighet

Jag har läst inlägget flera gånger, och jag ser fortfarande inte att det är så glasklart att det är den andra förälderns AG det gäller och inte TS, i det inlägget. Nu har hon ju bekräftat att det är den andra förälderns AG det gäller, men det var efter både ditt och mitt inlägg.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 195
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 100
Senast: Dimmoln
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 635
Senast: Imna
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp