Bukefalos 28 år!

Föräldrar som vill styra

Mirre

Trådstartare
Över våran son över huvudena på oss.

Många av er läste säkert min tråd om att dem gett honom glass.
Nu har alltså samma sak hänt igen, denna gång glass med choklad i.
Sa då ifrån att han får inte äta choklad än, det kan ge allergi.
Fick då svaret: Ja men det är så lite, knappt någon choklad alls i.
Sambon påpekade då att choklad är en nöt och det är ju allergiframkallande.
Men det gick inte heller in. Än en gång argumenterade min kära mor med att "han behöver få i sig lite socker, var inte så försiktig" :crazy:

Han är 7½ mån och jag ser ingen anledning till varför han måste ha massa onyttigt redan. Han får frukt, det är tillräckligt med socker där.

Igår var jag till affären med mina föräldrar, Isak har bytt stol och den nuvarande ska då sitta bakåt. Men det gick tydligen inte i deras bil så dem satte den ändå framåtvänd trots mina protester.
Bilen startade inte och min bror fick hämta oss i hans bil.
Men ta med Isaks stol gick absolut inte att ta med, det var bara onödigt.
Isak fick sitta i brosans sons stol, som han iof satt bättre i än våran.
Men när sambon sen hämtade oss hos min bror stod vi där utan stol.
Kolsvart ute, vimlar av vildsvin här så gå hem var inte ett alternativ.
Är väl 1-2 mil alla fall, Isak var dessutom jättetrött.
Så var bara att ha honom i knäet istället. Har aldrig varit så nervös för och åka av eller smälla som då. Nu gick allting bra men varför ska det vara så svårt att lyssna på oss? Det är våran son!
 
Sv: Föräldrar som vill styra

Men herregud människa!!!!

Är det inte dags att du och din mamma reder ut det här en gång för alla?
Du är myndig och kapabel att ta beslut själv som din mamma SKA acceptera.
Det börjar gå för långt när du utsätter din son för fara ( åka bil i knät :eek: ).

Red ut det nu och vänta inte längre.

Vad lär du din son i framtiden om dett fortsätter... jo att man inte behöver respektera varandra.
 
Sv: Föräldrar som vill styra

Alltså allvarligt.

Jag hade ALDRIG satt mig i en bil där jag tvingas ha mitt barn i knät, aldrig i livet.
Du måste bli hårdare på saker som faktiskt är farliga.

Du gick ju med på det och då kommer dethär beteendet från din mamma att fortgå.

Glass är en skitsak ( som jag ändå tycker att man ska respektera ), men när dom utsätter ditt barn för fara så förstår jag verkligen inte att du inte säger ifrån.
 
Sv: Föräldrar som vill styra

Jag måste säga att jag tycker du låter lite "mesig". Alltså, säg ifrån, ordentligt. Sätt ner foten, om det inte hjälper - stampa ner foten och ryt ifrån, säg att ni åker därifrån om dina föräldrar inte kan respektera att det är ert barn = era gränser gäller, oavsett om det gäller glass, choklad, vad det än må vara. Iallafall i den här åldern behöver de inte äta glass, jag sklle bli tokig om min mamma eller svärmor hade så liten respekt för mig så de gick emot det jag sa när det gäller min 8 månader gamla dotter. De må bli purkna ibland, men det skiter jag i. Tuffa till dig!

Och vad gäller bilbarnstolen, varför stod du inte på dig? Isaks stol ska med, annars kommer den inte hem, punkt. Eller så kunde din sambo åkt via bilen där stolen fanns innan han hämtade er? Det är som poängterats ovan att utsätta sitt barn för fara, något man helt enkelt inte gör, oavsett "bara" 1-2 mil. Inte på bekostnad av att du som vuxen och förälder till ditt barn inte kan sätta ner foten inför dina föräldrar och familj.
 
Sv: Föräldrar som vill styra

Jag håller med, nu måste du för tusan skärpa dig annars är det snart lika mycket ditt fel som föräldrarnas.
 
Sv: Föräldrar som vill styra

men gud! det är ditt barn, sätt ner foten (eller sluta klaga)!

glass är verkligen en bagatell jämfört med att du sätter dig i bilen med honom i knät! Hade ngt hänt hade du mkt väl kunnat bli anmäld!
 
Sv: Föräldrar som vill styra

Varför tog ni inte ur stolen ur föräldrarnas bil och satte tillbaka den i er helt enkelt?
 
Sv: Föräldrar som vill styra

Jag som tyckte jag hade problem med att bli lyssnad på...

Du måste börja säga till/ifrån om du så måste SKRIKA det till dem.
Din sambo kan väl säga ifrån han också? Det är ju hans son med som det handlar om.

Jag tänker inte predika, för jag känner dig inte, men tror du inte det kan bli värre om du inte börjar säga ifrån?
Ska dem lägga sig i vad du köper för kläder? Ifall om han ska vara på dagis eller inte? Vad han får för övrig mat?

Tänk dig om 5 år, hur mycket kommer dem då att bestämma om du inte ryter till ordentligt så att dem fattar?

Jag säger ifrån. Nej är nej. Nej, han ska inte ha bulle! (nu är det ju mest för att han inte ska ha gluten)

Du kommer att få ännu mera problem om du inte ryter till ordentligt, låt dig inte köras över! Du är Isaks mamma, inte någon annan.

Dina föräldrar tror väl antagligen att dem kan bestämma för att du är deras barn? Dem ser dig inte som en vuxen människa, en mamma?
 
Senast ändrad:
Sv: Föräldrar som vill styra

Det där med bilen förstår jag att du retar dig på, varför accepterade du att ni åkte hem utan stol över huvud taget? Gör du det en gång blir det svårare att ifrågasätta nästa gång.

Däremot tycker jag det där med glassen är så makalöst överdrivet. Men PRINCIPEN förstår jag att du retar dig på, vill du inte att han ska äta en del livsmedel av olika orsaker så fine.

Dessutom måste du välja dina krig, om det nu är så att du och din mamma har så enormt olika värderingar och åsiker, och ni dessutom vill fortsätta umgås. Ibland får man acceptera att alla inte resonerar på samma sätt, och utsätter man inte barnen för fara så är det väl inget att jaga upp sig så över. OM man nu vill fortsätta umgås. Annars är det faktiskt bara att sluta med det, om man tycker att ens föräldrar gör så himla fel hela tiden.
 
Sv: Föräldrar som vill styra

Jag tycker ändå att det verkar som om den riktiga förloraren i det här är du. Din son går inte under av några skedar glass och inte gick han under av bilfärden heller även om den var förenad med större risker.

Det är inte sonens väl och ve som är grejen här utan DITT.

De flesta råder dig till att stå på dig och det kan ju vara ett sätt. Själv skulle jag nog pröva att släppa taget lite. Lägga ner garden. Låta tanten styra och ställa en aning.

(Kanske går gränsen där vid bilåkningen utan barnstol. Det hade väl bara varit att vägra?)

Jag tycker att du ska ta ett djupt andetag och släppa lite på dina egna principer. Ditt barn kommer att umgås med massor av människor i sitt liv och du kommer ändå inte att kunna kontrollera allt som händer honom.

Jag har själv ägnat mycket tid åt att tycka att andra människor ska skärpa till sig. Men det leder ju ingenstans. För mig har det funkat bättre att försöka flyta lite medströms i stället för att sätta mig på tvären.

Lycka till, oavsett hur du väljer att göra!
 
Sv: Föräldrar som vill styra

Alltså som jag skrev: glassfrågan är ju egentligen en skitsak, men att låta bebisen åka lös i bilen i flera mil handlar väl i allra högsta grad om sonens väl och ve ?

Visst det gick bra nu ( tack och lov ), men vad hade hänt om dom krockar och vem hade fått ta det ansvaret?

Nej fya *ryser*

Där skulle iaf jag varit stenhård och verkligen inte ha givit efter oavsett vad ..
 
Sv: Föräldrar som vill styra

Känner så igen mig! Ååå mina föräldrar. De kan inte sluta ge snask till min dotter, trots hennes hemska tänder. Jag blir knäpp. Hjälper inte att säga, har skrikit och gormat. Men nej.
Äh vete fan vad jag kan ge dig för råd. Gå på din magkänsla och gör som du tycker är rätt.

OT
Konstigt detta med morföräldrar, varför fattar de inte att det är VÅRA barn?! Suck.
 
Sv: Föräldrar som vill styra

Du måste dra näven i bordet och säga ifrån på skarpen om de inte lyssnar.

Herregud, utsätta sonen för en bilfärd utan bilstol när du vet att det finns vildsvin:eek:

Om du vill få ordning på det här är det upp till dej, välj dina krig noga men ge dig inte på de punkter som du bestämmer dej för är viktigast för dej.
 
Sv: Föräldrar som vill styra

Där skulle iaf jag varit stenhård och verkligen inte ha givit efter oavsett vad ..

Ja, det var ju det jag skrev också. Att det bara borde ha varit att vägra i det fallet.

Men nu gick det ju dessbättre bra och kontentan är att pojken antagligen inte har farit illa alls medan hans mamma gör det i allra högsta grad.
 
Sv: Föräldrar som vill styra

Ja jo i efterhand kan man ju se det så och jag missade lite i ditt inlägg ( ber om ursäkt ).
 
Sv: Föräldrar som vill styra

jag ser ingen anledning att ge en 7 mån gammal bebis glass m. chokladsås.
Han har ju knappt börjat vänja in sig på vanlig mat!

Jag hade med andra ord blivit riktigt snorförbannad för det och gjort helt klart att barnet inte får vara ensam hos dem förrän de lär sig ta instruktioner.
Hade barnet varit äldre hade jag inte brytt mig men nu är det en bebis det handlar om.

Angående stolen förstår jag inte hur du kunde gå med på det? Först att de sätter den framåtvänd, redan där går min gräns. Jag hade inte följt med i bilden på de premisserna och jag kan inte förstå varför du gick med på det?!

Att sedan ställa sig så att ni blev utan stol känns ännu värre, varför åkte inte sambon och hämtade stolen?

Du måste sätta ner foten, för ditt barns skull!
 
Sv: Föräldrar som vill styra

Dessutom måste du välja dina krig, om det nu är så att du och din mamma har så enormt olika värderingar och åsiker, och ni dessutom vill fortsätta umgås. Ibland får man acceptera att alla inte resonerar på samma sätt, och utsätter man inte barnen för fara så är det väl inget att jaga upp sig så över. OM man nu vill fortsätta umgås. Annars är det faktiskt bara att sluta med det, om man tycker att ens föräldrar gör så himla fel hela tiden.

Bra skrivet!

Det är inte så lätt alla gånger att hålla sams :crazy:. Bor själv nära mina föräldrar och det har varit en del tjafs, och några ordentliga "krig" :(. Nu är det ganska lugnt för tillfället men man kan bara inte tjafsa om allt och ha ett svart -vitt perspektiv. Ibland släpper man efter, ibland säger man ifrån. Ingen är felfri.

Har några vänner som inte alls pratar med sina föräldrar för tillfället (bor i samma by...), och inte är det kul heller, varken för dem själva eller barn / barnbarn.

Men det där med stolen gör du väl inte om?
 
Sv: Föräldrar som vill styra

KL

Jag blev arg när svärisarna när min 4 månaders fick smaka öl... :eek: De gjorde det en gång till men sedan insåg de nog att om de fortsatte så skulle de inte få träffa barnbarnen.

Angående barnstol så ALDRIG att jag hade haft barnet i knäet. Då hade sambon fått köra och hämta bilbarnstolen. Du får skaffa skinn på näsan och bita ifrån. Du är mamma till ditt barn, ingen annan.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 686
Senast: alazzi
·
Äldre Detta är ett väldigt svårt ämne för mig just nu och jag skulle gärna höra fler åsikter, jag ber om ursäkt för att det är så långt och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 218
Småbarn Min son är väldigt blyg och tycker det är jobbigt när det blir mycket folk. Oftast räcker det med att han får vara i knäet eller i...
Svar
6
· Visningar
992
Senast: turbofling
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När man är liten så samlar man ju på sig beteenden, reaktioner och strategier som formas efter den omgivning man växer upp med - sånt...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hur får jag loss den??
  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter med olika foderbehov
  • Avliva aggressiv hund
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp