Bukefalos 28 år!

Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

skuggi

Trådstartare
Sitter här plötsligt med en KNÄhund :p:love: och funderar på vad en kastrering egentligen kan ändra på, och hur fort??

Kastrerade lillpojken i måndags och har sedan igår typ en riktig klängapa till hund som promt ska upp i famnen och ligga och vräka sig, vaknar tidigt på morgonen och vill upp och somna om i vår säng (vilket han får :love:).

Sedan förut har han aldrig varit den kramiga typen, har föredragit att stå på egna ben i alla situationer. Kan ligga i soffan, men en bit ifrån osv.
Men nu? :confused: Klänger på mig värre än katten brukade ;)

Kan detta komma av kastreringen?

Eller är det för att han tycker synd om sig med tratt, klåda osv?

Jag klagar alltså inte, tycker det är myyysigt och hoppas att det ska bestå :love: men blir nyfiken förståss :idea:

Ska kanske tillägga att han några veckor varit lite spökig, men det verkar lugna sig nu, om det innebär nått.
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

TYcka synd om snarare, hormonnivåerna sjunker inte så snabbt. Så endera tycka synd om, eller så är du annorlunda i sättet/humöret nu när du vet han är kastrerad så att säga =)
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

Då är det nog bara kliet, har varit noga med att inte vara annorlunda mot honom. Men han tycker säkert synd om sig kan jag tro ;) gooosgubben, kanske ska ha tratt på honom oftare? :idea:;)
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

Min hane blev betydligt gosigare och mysigare efter kastreringen :love:
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

Jasså! :idea::love:
Men hur fort? Och hur gammal var han när ni kastrerade?

Funderar på om det kan ha nått att göra med "spökåldern" också, han har varit himla vaktig och skällig ett tag men nu har han lugnat sig igen...
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

Han var 1 ½ ungefär, tyckte det kom ganska direkt när tratten och det åkte av :) så kanske två veckor.
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

Min har också blivit gosigare efter kastrering. När vi hade tratt på var han extremt ynklig och vågade knappt ligga eller röra sig så jag kan tänka mig att klängigheten beror lite på det.

VI började märka skillnad efter 1-2 veckor. Framförallt att han blev mindre stressad.
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

Hmm.. min kanske är ovanligt snabb bara ;):idea: Han är ju bara snart 9 månader, kanske hormonerna ändras fortare då.

Han är inte minsta ynklig med tratten, bänglar runt med den precis som vanligt, lärde sig snabbt hur man måste göra för att plocka upp prylar från golvet samt forcera alltför smala utrymmen (med våld :p ) så jag kan inte tro att det är därför. Kanske då för att han är hemskt kliig...
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

Min blev annorlunda direkt. MEN jag tror det i början var mest pga ynklighet som han kissade snabbt och myckey och sedan hem, gick utan att dra osv, mer kelig men hela tiden så LUUUUGN. Sedan fortsatte det så.
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

Vi hade bara haft vår ngn vecka innan kastrering. Men jag tror nog han blev gosigare, dock fick han inte ha ngn tratt. Eller han hade den första dagen, men han blev så ledsen, satt bara mitt på golvet o tittade. Han har korta ben o stort huvud o behövde en ganska stor tratt o för att kunna gå med den var han tvungen att lyfta huvudet men han förstod inte det o trodde han blev bestraffad varje gång tratten skrapade i marken :( men han slickade inget o såret läkte supersnabbt :)
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

Coolt, igår var första dagen som han faktiskt bara kissade en gång på promenaden, direkt efter kastreringen har han fortsatt att kissa "hundra" gånger på en prommis. Så jag undrar om inte hormonerna går ner snabbt på honom ändå.

Jag hade nog väntat mig att det skulle gå bra med tratten, men det verkar som väldigt många haft jobbigt med den. Är glad att han accepterar den, för han skulle nog slicka som en tok om han inte hade tratt.
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

Min hade bara tratt första kvällen är han var trött. Sedan hade han byxor men inget när vi gick ut var aldrig ens svullen det minsta trots att vetr trodde byxor var dåligt, att de skulle trycka men resåren satt ju framför snoppen liksom.
DOCK har det framkommit en nackdel nu 5 mån efter så det här är väl den sista förändringen nu. Han är mycket mesigare. För minsta lilla så hukar han sig och ser strykrädd ut :crazy: Hallå man kan tro jag misshandlar min vovve men tvärtom har jag aldrig jobbat med så positiv förstärkning som nu när han sväljer den med hull och hår! Mycket mera signalkänslig är han och mer skygg för främlingar. Dvs alla små rädslor/avvaktande han hade innan har blommat upp helt nu. Men egentligen är det ett mindre problem än den hund han var innan. Nu får man kontakt, jag har en hund somg år fot och stirrar på mig hela tiden och vill ha en uppgift eller beröm. En hund som håller sig nära och tycker jag är rolig och värd att hålla koll på. Sticker aldrig, letar inte upp vilt eller sticker efter, letar inte tikar, är urbusig och ja även mesighet är nästan som om man fått en valp för livet ;)
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

Jisses :eek: det låter ju underbart :love:
Han får GÄRNA bli mer tveksam till främlingar, idag kastar han sig över dem som om de var hans sen länge förlorade kärlek allihop, både folk och hundar :crazy:

Funderade på byxa faktiskt... tog ni ett skvättskydd för pojkar eller ett tikskydd?
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

Jag tipsar om T-shirt. Han är ju inte så stor - så ta en t-shirt och klipp hål för bakbenen. Trä på honom tröjan och bind upp den runt svansen. Voila. Luftigt och han kommer inte åt att grotta med såret. :)

Vill minnas att det gick rätt fort efter kastrering att få en lugnare, mer känslig hund.
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

Jisses :eek: det låter ju underbart :love:
Han får GÄRNA bli mer tveksam till främlingar, idag kastar han sig över dem som om de var hans sen länge förlorade kärlek allihop, både folk och hundar :crazy:

Funderade på byxa faktiskt... tog ni ett skvättskydd för pojkar eller ett tikskydd?

Tja det är både bra och dåligt, enbart ointresse hade varit bra och han skvallrar friskt men är dessutom även rädd för vissa främlingar om de tar kontakt först tex. Men det beror på en tant som skrämde honom rejält.

Jag tog ett par pyjamasbyxor från sonen. Gamla ärvda. Beror på str på hunden men jag tog str 4 år tror jag och klippte av benen och hål för svansen.
 
Sv: Förändrad efter kastrering - hur snabbt?

Hihi, tishor å jamasbyxor :rofl: vad ni var pyssliga då.. ska se om jag har nån gammal tisha jag kan fixa till... ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp