Förändring i domarkåren

Fast då får jag förklara lite tydligare, det du visar är inom normal variation som går att förklara. Det jag menade är att ingen sitter och sätter tvåor för något de inte blivit utbildade för att sätta tvåor på, då i exempel som getts , gapande mun. Eller annat liknande. Kan säkert vara så att flera drar ner en gapande mun till ex en 6:a medans hemlandets domare sätter-jag gissar- 7,5. Emedan ingen kommer sätta en tvåa. Det är det jag menar att ingen dömer på eget bevåg.

Ett ex är sedan höstas på Strömsholm St George med 3 domare ( alla GP domare också som har gått på samma utbildningar) där en låg på plus 71% och hade ekipaget som segrare, en annan låg på plus 59 %. Det kan ha varit iaf nära 12 %skillnad. Var 59 % domaren avog mot ryttaren ? Nope, den domare dömde-jag generaliserar- typ ner 1 poäng per bedömnings punkt av anledning nosen kom in.
Domaren kanske hade velat sätta lägre, sannolikt, men höll sig inom ramen vad som vågades och kunde förklaras. En tvåa ex hade inte kunnat förklaras utefter den utbildning som är.
Ja, det blir knepigt när det diffar så väldigt. Jag har några vänner och bekanta som ofta blir de där ryttarna där domare ka tycka oerhört olika. Någon har dem som vinnare och någon snudd på sist ibland, med väldigt stor procentuell diff.
De här ryttarna har en ovanligt bra nivå på lösgjordhet, samling etc. Men man kanske inte alltid maxar om det finns risk för spänning eller för att man vill ge hästen en trevlig runda hellre än ligga på gränsen/ev missa saker.
Någon av dem har ibland haft tillfälle att prata med domare om bedömningen, vad som gjorde att de inte fick bättre betalt. Inte sällan har man då tyckt att man tex skulle fräst på mer i ökad trav. Man har alltså gjort en bra, bärig ökad trav där man lagt hästen i balans så att takten inte fuckar ur och det har varit en tydlig skillnad med bra övergångar. Vilket en domare tyckt varit dagens bästa ökade trav och gett 8 eller rent av mer ibland. Medans någon annan domare tycke det var en matt katastrof för att hästen inte ramlade i övertempo och tappade balans och takt och sprätte med frambenen. De som hade bakbenen i en annan kommun och ramlade fram med sabbad takt har då fått kanonpoäng av den domaren.
Vissa ekipage är ju mer jämna så bland olika domare. Medans andra verkligen är vattendelare. Och ofta är det väl just det där med lösgjordhet, korrekt form kontra spänning och eg inkorrekt form som ger svajighet bland olika domare.
 
Tycker att den klassen var väldigt intressant bedömd. Han som låg lägst är/var domarutbildare. Helt klart av det gamla gardet men faktiskt den fräschaste i sin bedömning av formen.
Det är den utbildaren som jag har i mitt distrikt. Så jag är klart färgad utav honom. Har bisuttit både med domare C och M i den klassen och det har gett mig mycket. Det många inte tänker på är att det är ENORMT mycket som vägs in i varje punkt. Jag skulle inte klara av att titta på färgen på tungan men jag hade tyckt det var bra (om jag dömde klasser där det förekom) om det fanns en person som är utsedd för att se över smärtsignaler och objektivt mäta sånt. "Tyvärr" tror jag att vissa profilerade ryttare har mycket makt och kommer sätta emot det, väldigt långt.

Jag ser vissa paralleller till fotbollens VAR, något av det viktiga vi har inom idrotten i stort är den omedelbara reaktionen och de ögonblickliga känslorna. Och jag vill inte att publiken ska gå miste om detta, samtidigt som showen aldrig får vara på hästarnas bekostnad. Ska avstängningar och avbrott komma, så ska det ske direkt.
 
Det är den utbildaren som jag har i mitt distrikt. Så jag är klart färgad utav honom. Har bisuttit både med domare C och M i den klassen och det har gett mig mycket. Det många inte tänker på är att det är ENORMT mycket som vägs in i varje punkt. Jag skulle inte klara av att titta på färgen på tungan men jag hade tyckt det var bra (om jag dömde klasser där det förekom) om det fanns en person som är utsedd för att se över smärtsignaler och objektivt mäta sånt. "Tyvärr" tror jag att vissa profilerade ryttare har mycket makt och kommer sätta emot det, väldigt långt.

Jag ser vissa paralleller till fotbollens VAR, något av det viktiga vi har inom idrotten i stort är den omedelbara reaktionen och de ögonblickliga känslorna. Och jag vill inte att publiken ska gå miste om detta, samtidigt som showen aldrig får vara på hästarnas bekostnad. Ska avstängningar och avbrott komma, så ska det ske direkt.
Samtidigt, blåa tungor är ett symptom på våld och hårda tag. Hur kan man som domare INTE se det våldet? Att man missar färgen på själva tungan kan jag köpa, men våldet som ligger bakom?

Ungefär som att man inte förstår våldet bakom piskrappsmärken och blodiga sår efter sporrar?

Det var liksom inte ett enskilt ekipage som uppvisade dessa tungor vid något enstaka tillfälle, utan hälften av alla ryttare på högsta nivå uppvisade dessa tungor upprepat och tre av dom placerade sig högst i resultatet sen.

Ni måste börja tänka om. SE och FÖRSTÅ hur verktygen används och vad det får för konsekvens. Att det är VÅLD att hålla hårt i kandartyglar genom hela dressyrprogrammet. Att DET våldet leder till blåa tungor. Ungefär som att hårda piskrapp ger piskrappsmärken och hackande sporrar ger blodiga sår på huden.
 
Samtidigt, blåa tungor är ett symptom på våld och hårda tag. Hur kan man som domare INTE se det våldet? Att man missar färgen på själva tungan kan jag köpa, men våldet som ligger bakom?

Ungefär som att man inte förstår våldet bakom piskrappsmärken och blodiga sår efter sporrar?

Det var liksom inte ett enskilt ekipage som uppvisade dessa tungor vid något enstaka tillfälle, utan hälften av alla ryttare på högsta nivå uppvisade dessa tungor upprepat och tre av dom placerade sig högst i resultatet sen.

Ni måste börja tänka om. SE och FÖRSTÅ hur verktygen används och vad det får för konsekvens. Att det är VÅLD att hålla hårt i kandartyglar genom hela dressyrprogrammet. Att DET våldet leder till blåa tungor. Ungefär som att hårda piskrapp ger piskrappsmärken och hackande sporrar ger blodiga sår på huden.
Amen.

Och går det inte så får man förbjuda skiten.
 
Samtidigt, blåa tungor är ett symptom på våld och hårda tag. Hur kan man som domare INTE se det våldet? Att man missar färgen på själva tungan kan jag köpa, men våldet som ligger bakom?

Ungefär som att man inte förstår våldet bakom piskrappsmärken och blodiga sår efter sporrar?

Det var liksom inte ett enskilt ekipage som uppvisade dessa tungor vid något enstaka tillfälle, utan hälften av alla ryttare på högsta nivå uppvisade dessa tungor upprepat och tre av dom placerade sig högst i resultatet sen.

Ni måste börja tänka om. SE och FÖRSTÅ hur verktygen används och vad det får för konsekvens. Att det är VÅLD att hålla hårt i kandartyglar genom hela dressyrprogrammet. Att DET våldet leder till blåa tungor. Ungefär som att hårda piskrapp ger piskrappsmärken och hackande sporrar ger blodiga sår på huden.
Jag menar inte att domaren ska ignorera blå tungor, utan att det ingår i den helheten vi ska se. Och den ska självklart vara utan våld och tvång. Men att titta specifikt efter blå tungor kan vara svårt. Det är antagligen anledningen till att vi inte heller fått de här bilderna för än ett tag efter eventet. Hade det varit tydligt så hade reaktionen även från allmänheten kommit tidigare.

Jag dömer inga kandar-klasser men jag drar självklart ner för felaktig form och ridning med tvång som "verktyg". Och eftersom jag håller med om att den här ridningen inte är önskvärd så kommer jag nog inte heller vara en av dem som dömer högre klasser i framtiden..
 
Samtidigt, blåa tungor är ett symptom på våld och hårda tag. Hur kan man som domare INTE se det våldet? Att man missar färgen på själva tungan kan jag köpa, men våldet som ligger bakom?

Ungefär som att man inte förstår våldet bakom piskrappsmärken och blodiga sår efter sporrar?

Det var liksom inte ett enskilt ekipage som uppvisade dessa tungor vid något enstaka tillfälle, utan hälften av alla ryttare på högsta nivå uppvisade dessa tungor upprepat och tre av dom placerade sig högst i resultatet sen.

Ni måste börja tänka om. SE och FÖRSTÅ hur verktygen används och vad det får för konsekvens. Att det är VÅLD att hålla hårt i kandartyglar genom hela dressyrprogrammet. Att DET våldet leder till blåa tungor. Ungefär som att hårda piskrapp ger piskrappsmärken och hackande sporrar ger blodiga sår på huden.
Jag har precis hållt på med en del beteendestudier och alltså - jag förstår till 100% att domarna kan missa sådana saker. Vi människor kan bara fokusera på en sak i taget. Sedan kan man vara snabbare eller långsammare på att skifta mellan dessa saker, absolut.

Som jämförelse, jag skulle räkna antalet steg/minut en ko tog, om hon sparkade eller inte (blå tejp uppsatt för att verkligen vara säker på att skilja på spark och steg). Min handledare ville att jag skulle räkna andetag/minut också - men sa att det kunde bli för mycket. Då tittar jag på rätt enkla saker, ellerhur? Räkna steg är ju inte superavancerat på kognitiv nivå liksom. Jag fick stryka att räkna andetag.

Jag tror att många som inte har hållt på med att verkligen studera saker så pass noga överskattar hur mycket man kan se. Jämför med den där videon där man ska räkna hur många gånger en boll skickas mellan människor - och så kommer det in en människa i gorilladräkt. Hur många ser gorillan? Inte många. Och då tänker jag ändå att domarna kollar på betydligt fler saker än att räkna en boll...
 
Jag har precis hållt på med en del beteendestudier och alltså - jag förstår till 100% att domarna kan missa sådana saker. Vi människor kan bara fokusera på en sak i taget. Sedan kan man vara snabbare eller långsammare på att skifta mellan dessa saker, absolut.

Som jämförelse, jag skulle räkna antalet steg/minut en ko tog, om hon sparkade eller inte (blå tejp uppsatt för att verkligen vara säker på att skilja på spark och steg). Min handledare ville att jag skulle räkna andetag/minut också - men sa att det kunde bli för mycket. Då tittar jag på rätt enkla saker, ellerhur? Räkna steg är ju inte superavancerat på kognitiv nivå liksom. Jag fick stryka att räkna andetag.

Jag tror att många som inte har hållt på med att verkligen studera saker så pass noga överskattar hur mycket man kan se. Jämför med den där videon där man ska räkna hur många gånger en boll skickas mellan människor - och så kommer det in en människa i gorilladräkt. Hur många ser gorillan? Inte många. Och då tänker jag ändå att domarna kollar på betydligt fler saker än att räkna en boll...
Ja jag såg verkligen inte gorillan, helt galet. Det är delvis därför jag tänker det är lätt att missa en tunga.

Men det ger även andra tankar faktiskt. Det är ju möjligt att gorillan även är några av de andra delar som får kritik för att domarna inte visar hänsyn till dem och att ngn hade rätt i att ny domarutbildning kanske kan belysa gorillan. (själv tänkte jag utbildning schmutbildning kan de inte bara ändra sig :D)
 
Jag har precis hållt på med en del beteendestudier och alltså - jag förstår till 100% att domarna kan missa sådana saker. Vi människor kan bara fokusera på en sak i taget. Sedan kan man vara snabbare eller långsammare på att skifta mellan dessa saker, absolut.

Som jämförelse, jag skulle räkna antalet steg/minut en ko tog, om hon sparkade eller inte (blå tejp uppsatt för att verkligen vara säker på att skilja på spark och steg). Min handledare ville att jag skulle räkna andetag/minut också - men sa att det kunde bli för mycket. Då tittar jag på rätt enkla saker, ellerhur? Räkna steg är ju inte superavancerat på kognitiv nivå liksom. Jag fick stryka att räkna andetag.

Jag tror att många som inte har hållt på med att verkligen studera saker så pass noga överskattar hur mycket man kan se. Jämför med den där videon där man ska räkna hur många gånger en boll skickas mellan människor - och så kommer det in en människa i gorilladräkt. Hur många ser gorillan? Inte många. Och då tänker jag ändå att domarna kollar på betydligt fler saker än att räkna en boll...
Exakt. Det är såååå många parametrar att titta på under en väldigt kort stund. Brukar ta bakdelsvändningar som exempel, bland det svåraste att döma för det är fotförflyttning, ställning, mun, bjudning, tramp. Det går så FORT att hästen trampar ut ett steg, slutar trampa ett steg samtidigt som den rätar ur sig osv osv.
 
Jag menar inte att domaren ska ignorera blå tungor, utan att det ingår i den helheten vi ska se. Och den ska självklart vara utan våld och tvång. Men att titta specifikt efter blå tungor kan vara svårt. Det är antagligen anledningen till att vi inte heller fått de här bilderna för än ett tag efter eventet. Hade det varit tydligt så hade reaktionen även från allmänheten kommit tidigare.

Jag dömer inga kandar-klasser men jag drar självklart ner för felaktig form och ridning med tvång som "verktyg". Och eftersom jag håller med om att den här ridningen inte är önskvärd så kommer jag nog inte heller vara en av dem som dömer högre klasser i framtiden..
Det var det jag menade, inte att domare nödvändigtvis ska titta eller förväntas upptäcka just blåa tungor, utan dom ser ju så klart denna hårdhänta ridning som orsakar dom blåa tungorna, men blundar med vilje.

Åtgärderna måste vara hårda och precisa. Inget mer utrymme för kompromisser.
 
Exakt. Det är såååå många parametrar att titta på under en väldigt kort stund. Brukar ta bakdelsvändningar som exempel, bland det svåraste att döma för det är fotförflyttning, ställning, mun, bjudning, tramp. Det går så FORT att hästen trampar ut ett steg, slutar trampa ett steg samtidigt som den rätar ur sig osv osv.
Och du skulle inte se att hästen i alla moment före och efter systematiskt uppvisar stressbeteenden, är ihopdragen och hårt hållen, med skarpa bett i tyglarna? Du skulle ändå kolla stegen/trampet mer noga så du missar helheten?

Samtidigt som domare uppenbart INTE missar när dom tycker formen är för öppen?

Jag tror det främst handlar om vad man tittar efter, vilket fokus och prioritering man har.
 
Jag har precis hållt på med en del beteendestudier och alltså - jag förstår till 100% att domarna kan missa sådana saker. Vi människor kan bara fokusera på en sak i taget. Sedan kan man vara snabbare eller långsammare på att skifta mellan dessa saker, absolut.

Som jämförelse, jag skulle räkna antalet steg/minut en ko tog, om hon sparkade eller inte (blå tejp uppsatt för att verkligen vara säker på att skilja på spark och steg). Min handledare ville att jag skulle räkna andetag/minut också - men sa att det kunde bli för mycket. Då tittar jag på rätt enkla saker, ellerhur? Räkna steg är ju inte superavancerat på kognitiv nivå liksom. Jag fick stryka att räkna andetag.

Jag tror att många som inte har hållt på med att verkligen studera saker så pass noga överskattar hur mycket man kan se. Jämför med den där videon där man ska räkna hur många gånger en boll skickas mellan människor - och så kommer det in en människa i gorilladräkt. Hur många ser gorillan? Inte många. Och då tänker jag ändå att domarna kollar på betydligt fler saker än att räkna en boll...
Vi människor kan träna oss på detta. Om inte det vore möjligt skulle jag inte klara mitt jobb.

Det handlar om rutin. Domare, åtminstone på högsta nivån, borde ha tillräckligt med rutin.

Dvs deras hjärnor har lärt sig att sortera bort onödigt brus, se mönster och detaljer där det behövs, sortera bruser och direkt identifiera avvikelser. Det sätter sig i ryggmärgen.

Dina exempel bygger ju på situationer som ingen av deltagarna har tränats på innan. Så klart man då fokuserar på onödiga detaljer och missar det uppenbara.

I det här fallet, med blåa tungor, har vi ett systematiskt hårdhänt handhavande från hälften av ryttarna som deltog. Det kan man inte missa om man tittar efter dom rätta detaljerna. Dvs har ett tränat öga och hjärna som identifierar formen och harmonin och lättheten i framförandet, eller dömer ut det motsatta.
 
Vi människor kan träna oss på detta. Om inte det vore möjligt skulle jag inte klara mitt jobb.

Det handlar om rutin. Domare, åtminstone på högsta nivån, borde ha tillräckligt med rutin.

Dvs deras hjärnor har lärt sig att sortera bort onödigt brus, se mönster och detaljer där det behövs, sortera bruser och direkt identifiera avvikelser. Det sätter sig i ryggmärgen.

Dina exempel bygger ju på situationer som ingen av deltagarna har tränats på innan. Så klart man då fokuserar på onödiga detaljer och missar det uppenbara.

I det här fallet, med blåa tungor, har vi ett systematiskt hårdhänt handhavande från hälften av ryttarna som deltog. Det kan man inte missa om man tittar efter dom rätta detaljerna. Dvs har ett tränat öga och hjärna som identifierar formen och harmonin och lättheten i framförandet, eller dömer ut det motsatta.
Problemet är väl att dessa domare har lagt in stressbeteenden som en del av bruset och därmed inte ser det.
 
Problemet är väl att dessa domare har lagt in stressbeteenden som en del av bruset och därmed inte ser det.
Ja det är tyvärr en slutsats man kan dra.

Det märkliga är att det samtidigt är sanktionerat i organisationen som satt upp kriterierna (TR) som dom bryter emot. För det blir inga repressalier eller konsekvenser.

Man får dessutom ge ut vinster i belöning, troligen med stora summor pengar inblandat, för denna vidriga behandling av hästars munnar.

Därför menar jag att det måste sättas hårdare krav på dom som ska bedöma hästvälfärden, så att den faktiskt efterlevs. Inga ursäkter om att det är svårt att se borde få gehör när det faktiskt är tydligt uppenbart vad som pågår.

Den som påstår att detta är svårt att se har inte läst TR eller anser att den är fel och helt sonika skiter i den.

Vilket ju verkar vara en ganska framgångsrik taktik.
 
Jag har precis hållt på med en del beteendestudier och alltså - jag förstår till 100% att domarna kan missa sådana saker. Vi människor kan bara fokusera på en sak i taget. Sedan kan man vara snabbare eller långsammare på att skifta mellan dessa saker, absolut.

Som jämförelse, jag skulle räkna antalet steg/minut en ko tog, om hon sparkade eller inte (blå tejp uppsatt för att verkligen vara säker på att skilja på spark och steg). Min handledare ville att jag skulle räkna andetag/minut också - men sa att det kunde bli för mycket. Då tittar jag på rätt enkla saker, ellerhur? Räkna steg är ju inte superavancerat på kognitiv nivå liksom. Jag fick stryka att räkna andetag.

Jag tror att många som inte har hållt på med att verkligen studera saker så pass noga överskattar hur mycket man kan se. Jämför med den där videon där man ska räkna hur många gånger en boll skickas mellan människor - och så kommer det in en människa i gorilladräkt. Hur många ser gorillan? Inte många. Och då tänker jag ändå att domarna kollar på betydligt fler saker än att räkna en boll...

Var finns den filmen? Den måste jag se 😁

Fast meni gen är väl kanske att man i te ska veta om gorillan kanske?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 695
Senast: Lotus
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 324
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp