Bukefalos 28 år!

Förbjuda husdjur?

Sv: Förbjuda husdjur?

Så länge det inte är ett sk allergihus, kan din hyresvärd inte förbjuda husdjur.

Jag kan dock förstå din hyresvärd litegrann (jag är själv hyresvärd). Framförallt katter gör ganska stora skador på tapeter ibland, dock något som man som hyresgäst är skyldig att återställa, men ändå onödigt. Hundar har jag inget emot, men det är inte helt ovanligt att grannar klagar på skällande hundar och vissa hundägare låter tyvärr sina hundar göra behoven alldeles utanför porten, vilket inte är så trevligt.
Men jag har ändå mycket hellre fastigheten full av djurägare än full av rökare!
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Jag som är hyresgäst, rökare och samboende med ett djur är jäkligt glad att hyresvärdar inte lättvindigt får förbjuda mig att leva mitt liv som jag vill. De flesta av mina grannar (som också röker och har djur) är också glada över det. Undrar var vi alla hade fått bo annars... Vi är liksom rätt glada över att vi alls har en bostad.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Det kommer nog att bli allt svårare i framtiden att som rökare få en hyresrätt.
De flest vill ju slippa rökande grannar och flyttar helst in i ett rökfritt hus.
Så efterfrågan på rökfria boenden ökar.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Det blir nog allt svårare att vara rökare över huvud taget i framtiden. Så som trenden ser ut nu i alla fall.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Jag kommer ihåg ett ställe där hyresvärden bara tillät att gästerna hade ett husdjur av däggdjursart -valfritt vilket. En vettig begränsning tycker jag då folk bor så nära varandra.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Rökare och husdjur är de grupper som är svårast att komma åt.

Komma åt?

De flesta (större) hyresvärdar är tack och lov professionella nog att inte ha som mål att "komma åt" sina hyresgäster, eller på andra sätt försöka uppfostra dem.

En lägenhet är ett hem för de som bor där, inte något slags uppfostringsanstalt som man hamnat på av misstag. I sitt hem, lever man sitt normala hemmaliv, som mycket väl kan innefatta både hundar och tobak. Inget konstigt med det överhuvudtaget.

Och nej, hundar och katter brukar inte vara förknippade med problem. Det förekommer säkert, men normalfallet är naturligtvis att det fungerar.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

kl

Nu är jag inne på denhär svenska bostadsfrågan igen :D

Men alltså, det är väl klart att man måste få förbjuda pälsdjur och rökning i sin egen fastighet?

Rökning förstör väggar, luktar skit. Man får ju måla om och sanera då rökaren flyttat ut.

Vissa hundar kan klösa och gnaga på lister och golv. Har man då någon mjuk parkett är det ju ingen höjdare med klospår i den. Lägenheten vi bor i nu hade kattinvånare som klöst ner tapeterna från väggen, kissat i garderoben o.s.v. Det var en del att städa upp efter förra ägaren.

Här är det upp till hyresvärden att ge villkor. Passar det inte hyresgäste får den söka annat.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Uppfostringsanstalt? Nej, men ingen sund hyresvärd vill ha de extrakostnaderna för underhåll som blir följden av (vissa) husdjur och rökning.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Här är det upp till hyresvärden att ge villkor. Passar det inte hyresgäste får den söka annat.

Ja, och så är det alltså inte i Sverige. Hyresvärdar får inte göra som de tycker, utan det finns lagar och begränsningar att hålla sig till. Precis som det gör på arbetsmarknaden, man får inte göra som man vill med sina anställda heller, tex.

Om man finner regelverket outhärdligt, så är det ju bara att satsa på något annat än en karriär som hyresvärd. Hur svårt kan det vara?
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Nej, det är sant. Men fåniga regler gör mig irriterad, trots att reglerna inte rör mig det minsta :D
 
Sv: Förbjuda husdjur?

I sitt hem, lever man sitt normala hemmaliv, som mycket väl kan innefatta både hundar och tobak.

Men det där kan man ju vända på också.
I sitt hem så skall man vara trygg och inte utsättas för något farligt.
Så därför skall man slippa att grannen röker.

Allergiker måste också bo.
Skall de vara hänvisade till att köpa en enslig stuga i skogen för att överlev?
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Nej, det är sant. Men fåniga regler gör mig irriterad, trots att reglerna inte rör mig det minsta :D

Jag tycker inte att det är fåniga regler. Jag tycker att hyresgäster ska vara skyddade från alltför mycket godtycke från sina hyresvärdar, eftersom bostaden är en så viktig del av livet.
 
Sv: Förbjuda husdjur?

kl

Nu är jag inne på denhär svenska bostadsfrågan igen :D

Men alltså, det är väl klart att man måste få förbjuda pälsdjur och rökning i sin egen fastighet?

Rökning förstör väggar, luktar skit. Man får ju måla om och sanera då rökaren flyttat ut.

Vissa hundar kan klösa och gnaga på lister och golv. Har man då någon mjuk parkett är det ju ingen höjdare med klospår i den. Lägenheten vi bor i nu hade kattinvånare som klöst ner tapeterna från väggen, kissat i garderoben o.s.v. Det var en del att städa upp efter förra ägaren.

Här är det upp till hyresvärden att ge villkor. Passar det inte hyresgäste får den söka annat.

Tyvärr är det inte så enkelt. Man kan ju inte förbjuda, men för min del så hamnar lätt rökare i nej-högen ;). Rökare är alltid problem. Röker de inne i lägenheten behövs sanering när de flyttar och röker de på balkongen så blir det synd om grannarna...
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Fast här är det just så enkelt, så varför skulle det inte funka i Sverige också?
 
Sv: Förbjuda husdjur?

För min det skulle det gärna få funka så, men Sverige är ett krångligt land.. Vilket land bor du i?
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Jag kommer ihåg ett ställe där hyresvärden bara tillät att gästerna hade ett husdjur av däggdjursart -valfritt vilket. En vettig begränsning tycker jag då folk bor så nära varandra.
Får de bara ha husdjur som är däggdjur eller får de bara ha ett däggdjur och inte fler, men i övrigt fritt? Inget av det verkar särskilt trevligt. Ett akvarium stör knappast några grannar och de flesta däggdjur har behållning av varandra (beroende på hur begränsningen är).

Allergiker måste också bo.
Skall de vara hänvisade till att köpa en enslig stuga i skogen för att överlev?
Ingen har väl argumenterat mot allergihus? De finns ju, som konstaterats flera gånger i tråden.

Ett hett tips är ju att försöka sluta röka ;)
Höhöhö vad fyndigt. :meh:
 
Sv: Förbjuda husdjur?

Det finns ju 55+ boenden, där lär man slippa småbarn :D och ungdomar.

Njae det är ingen garanti.
Jag kan ju flytta till ett sådant om ett par år och ha med mig en stökig tonåring.
Eller barn och barnbarn.

Så säker kan man inte gå alls.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 179
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·
Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
7 022
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp