Förbjudna tankar...

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Sitter och dillar lite med en vän som snart ska ha barn och hon börjar få kalla fötter.
Och i hennes sits, veckorna innan barnet skulle komma hade jag samma ångest, barnet fick gärna stanna kvar inne i mig.. ville jag verkligen ha ett barn osv.
Nu andra gången har tanken istället kommit, vill jag verkligen ha TVÅ barn i mitt liv.
Första blev ju bra bara han kom ut och jag insåg att jag visst ville ha honom i mitt liv, troligtvis blir det ju precis samma med tvåan :bump: .

Men visst finns det en massa "förbjudna" tankar som man inte får säga högt.
Som när man i sin förtvivlan, efter att ha rivit sitt hår över en skrikande bebis, eller en gnällande eller vild unge ja ni vet allt man kan bli sådär vansinnigt frustrerad över... bara önskar att man inte hade barnet, att någon kom och tog det, eller att man vill slänga ut ungen genom fönstret, lägga ut det till trollen eller kasta det in i väggen...
Tankar som bara bara några sekunder efter att barnet lugnat sig, somnat eller gett dig ett stort leende får enormt dåligt samvete för att man faktiskt tänkte.... och att man vet att man aldrig någonsin skulle göra något sådant.

Tycker att det verkar som (inte här dock kanske, men när man läser runt) att det är många som har dåligt samvete, de är inte nog bra föräldrar osv.. och när de verkligen börjar prata kommer det fram att de just har sådana här tankar, och att de blir enormt lättade när de inser att det finns FLER som har det...

Har ni "förbjudna" tankar i ert föräldraskap?
Eller är det bara jag och några till som är helt koko :crazy: ...
Älskar ju min son mer än livet, men ibland blir man ju så ENORMT frustrerad och man kan inte stoppa tanken...
(huvudsaken är ju givetvis att den där hemska tanken ALDRIG blir verklighet, för måste man verkligen hålla i sig själv så ska man ju givetvis söka hjälp....) :eek:
 
Sv: Förbjudna tankar...

Ohhh att jag det har. I början av graviditeten så skiftade det mellan en stillsam glädje (har faktiskt inte varit så där himlastormande lycklig ens) och djupa avgrunder.

Nu när det börjar närma sig bf så känner jag mig lite orolig för det känns en smula overkligt fortfarande. Lite fånigt på något vis, att faktiskt koppla att det är en BEBIS som ligger där inne fungerar inte riktigt. *känner mig dum*

Men gör man som jag och sambon och lever efter devisen att "Det ordnar sig", så tror jag nog det gör det. Och får jag en "jobbig" kolikbebis el dyl. ska jag ska in i det längsta försöka undvika ha dåligt samvete för att jag är mänsklig...

Jenny
 
Sv: Förbjudna tankar...

Usch ja! Visst har jag förbjudna tankar... :o

Jag är fortfarande gravid och har inga barn sedan innan. Eftersom jag aldrig någonsin varit speciellt förtjust i bebisar (lekte inte ens med dockor som liten, använde dock-kläderna till att leka affär... :angel: ) så kommer ofelbart tankarna allt som oftast; "Tänk om jag inte tycker om bebisen!" Det bekymrar mig otroligt mycket, även om jag intellektuellt kan räkna ut att det inte kommer att ske. Dock poppar tankarna upp titt som tätt... Eller som du skriver; "Tänk om jag egentligen inte vill ha barn över huvud taget, tänk om jag ångrar mig!!"

Sen har jag också otroligt dåligt samvete för att jag har bekymrat mig så mycket genom hela graviditeten. Om allt som kan gå fel, missfall etc. Om allt som fortfarande kan gå fel vid förlossning odyl. Jag vill vara "en sån" som är nöjd och glad och bara tänker positiva tankar. Gillar inte att jag tvunget måste gå igenom alla hemska scenarier långt innan de händer - om de någonsin händer vill säga.... Just nu har jag snöat in på Toxoplasmos - och vi har inte ens katt!!! :crazy:
 
Sv: Förbjudna tankar...

Inte så mycket just under graviditen men visst har jag tänkt tankar om både stora tjejen när hon tjatar eller gnället och när lillkillen inte har haft någon lust att sova på natten när man själv skulle kunna somna stående. Men rätt så fort har jag ju insett att elin inte tjatar och gnäller för att vara elakt eller dum utan oftast är det för att jag/vi inte har gett henne den uppmärksamhet hon behöver, och sova på nätterna, ja det kommer ju vart efter som...
 
Sv: Förbjudna tankar...

Nej men det är just det, de där tankarna försvinner ju fort och ibland när man är ledsen och förtvivlad över att det just är mig trotset går ut över, tänker man då bara om, för det är ju för att han litar på mig, älskar mig, som han vågar låta det gå ut över just mig, då lättar det ju.
Och som sagt, bara de har somnat är de ju de underbaraste varelser man kan se :love: .

Men många går runt och tror att de är ensamma i tankarna och har väldigt dåligt samvete för det.. vet att jag läste just en sådan artikel när jag var gravid och det har hjälpt mig, att veta att jag är inte ensam, det är inte onormalt att tänka så... nån gång ibland :smirk: ...
 
Sv: Förbjudna tankar...

Man måste inte alltid tycka att föräldrarskap är en dans på rosor. Det ÄR inte alltid en dans på rosor.

Alla människor, oavsett situation, tänker tanken "om jag inte gjort så/skaffat barn/hade mina föräldrar..." ibland. Det är ett sätt för oss att bearbeta frustration. Om vi hamnar i en jobbig situation så vill man ju ta sig ur denna och att fundera över vad som hänt om man inte ex vis skaffat barn, så får man ju en bättre bild av det hela. Och man förstår sig på situationen bättre.

Det betyder inte att man hade valt det om någon verkligen gav en chansen och oftast är det ju inte barnet som man vill bli av med, bara problemen som h*n orsakar..
 
Sv: Förbjudna tankar...

Jag är gravid och känner ibland att jag "ångrar" mig..vad har vi gjort, vill jag verkligen ha barn?? Jag vet ju att jag vill men ändå, jag får en smula panik ibland. Hur ska det bli? kommer vi att klara att pussla ihop vardagen när bäbisen kommer? aaarrrghhhh
Jag önskar man kunde få svar direkt, det kanske är ovissheten som känns läskig??
 
Sv: Förbjudna tankar...

Tycker att det här är något som följer med, förmodligen hela resten av livet... I perioder är barnen verkligen "pest", inte precis hela tiden, men typ var 5:e minut eller så, och man blir verkligen vansinnig. Igår skrek jag "dumjävel" till min 4-årige son och passerade därmed en gräns jag aldrig tidigare varit över, efter att han börjat spela pajas för sin syster och kasta ryktborstar mellan ponnyerna... Jag blev helt vansinnig och fick ett spel som kulminerade i ovanstående och att han fick gå direkt i säng. Med ett annat upplägg hade det förmodligen inte ens blivit något bus, och jag kan inte annat än ta det helt på mig själv. Naturligtvis har vi rett upp det och jag har bett om ursäkt till honom. Det är nog sant det där om att man alltid älskar sina barn, men man tycker inte alltid om dem...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 465
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 507
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: SiZo
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp