Swisha en främling?

Åh jag som rör mig mer eller mindre dagligen i centrala Sthlm och så råkar jag ut för det när jag istället kommer direkt hem till hemstaden från Stockholm 😅
Jag har inte hört talas om den här typen av bluff förut. Mer om sms och min mamma fick faktiskt sms idag om en sån bluff att någon utgav sig för att vara hennes barn med nytt mobilnummer.

Fortsätter lite allmänt…
Fast det är ju synd att man inte ska kunna stanna och hjälpa folk i rädsla över att bli lurad. Tänker på de här med folk som låtsas få fel på bilen mm. istället rånar de dem som har tänkt att de ska hjälpa till.
Mannen idag var väldigt detaljerad med vart han jobbade och var han bodde, rånarna hade länsat honom på hans sista pengar han hade på kortet men han missade sen detaljen att han ville ha Swish till en mobil och ett betalkort som var stulet.
Jag var lite orolig att han skulle bli arg eller tjata intensivt på mig när jag avböjde och sa tyvärr jag kan inte hjälpa dig men han såg bara uppgiven ut och fortsatte och gå åt andra hållet.
Du skulle kontaktat polis så hade de kunnat hålla utkik efter honom.
 
Åh jag som rör mig mer eller mindre dagligen i centrala Sthlm och så råkar jag ut för det när jag istället kommer direkt hem till hemstaden från Stockholm 😅
Jag har inte hört talas om den här typen av bluff förut. Mer om sms och min mamma fick faktiskt sms idag om en sån bluff att någon utgav sig för att vara hennes barn med nytt mobilnummer.

Fortsätter lite allmänt…
Fast det är ju synd att man inte ska kunna stanna och hjälpa folk i rädsla över att bli lurad. Tänker på de här med folk som låtsas få fel på bilen mm. istället rånar de dem som har tänkt att de ska hjälpa till.
Mannen idag var väldigt detaljerad med vart han jobbade och var han bodde, rånarna hade länsat honom på hans sista pengar han hade på kortet men han missade sen detaljen att han ville ha Swish till en mobil och ett betalkort som var stulet.
Jag var lite orolig att han skulle bli arg eller tjata intensivt på mig när jag avböjde och sa tyvärr jag kan inte hjälpa dig men han såg bara uppgiven ut och fortsatte och gå åt andra hållet.
Visst är det så jävla fult! Man vågar knappt stanna och prata med någon som kanske verkligen behöver hjälp. Det är så få som förstör för otroligt många.
 
Klassiskt scam nu för tiden. Råkat ut för samma, förekommer en del runt centrala Stockholm. I mitt fall var det en väldigt trovärdig kvinna men jag har läst om den typen av bluff så gick inte på det. Säger bara att jag inte har swish och går iväg.
Nyfiken och bra att veta: Vad är upplägget med scamen?
 
Verkligen, men jag hoppas att nästa gång någon på riktigt behöver min hjälp att jag kan hjälpa den utan att misstro den efter den här händelsen.
Tyvärr började jag misstro folk redan för några år sedan. Kom en ung kille och knackade på dörren. Han var nästan helt utan bensin och behövde hjälp. Fick låna vår bensindunk med lite bensin i för att kunna ta sig till närmsta ort med bensinstation. När han hade tankat skulle han naturligtvis komma tillbaka med vår bensindunk! Men icke. Vid sådana tillfällen blir jag besviken på medmänniskor. Bara tanken att utnyttja andra människors välvilja på det viset :mad:!
 
Liten passus:

Du kan alltid swisha tillbaka pengar som felaktigt hamnat hos dig, utan repressalier eller att det blir penningtvätt. MEN inte swisha vidare. Det är vidareswishningen som är problemet.
Jag skulle just ställa den frågan. Det handlar väl om ifall man swishar till annat nr än från nr där swishen kom ifrån?
 
Nyfiken och bra att veta: Vad är upplägget med scamen?
Du swishar personen, som sen swishar tillbaka en för stor summa tillbaka och ber dig swisha mellanskillnaden, ofta till ett annat mobilnr än var pengarna kom i från.
Ett sätt att tvätta svarta pengar
 
Liten passus:

Du kan alltid swisha tillbaka pengar som felaktigt hamnat hos dig, utan repressalier eller att det blir penningtvätt. MEN inte swisha vidare. Det är vidareswishningen som är problemet.
Penga tvätt blir det inte men ett smart sätt att få någon att logga in på sin bank-id.

"Tillgång till konton
Bedragaren vill därefter att personen ska swisha tillbaka pengarna. När man går in på Swish ser personen mycket riktigt att, ja, det fanns visst en felaktig inbetalning. Vissa har då skickat tillbaka pengarna till samma telefonnummer för att "rätta till uppringarens misstag".

"Under tiden har bedragaren öppnat upp en annan dator eller telefon och i samband med att du använder ditt BankID så får bedragaren tillgång till ditt konto", skriver polisen vidare."

https://www.vf.se/2020/11/24/polisens-varning-nytt-satt-att-bli-lurad-pa-pengar-28357/
 
Jag hade inte swishat. Däremot hade jag lätt kunnat ge honom en hundring i cash för det kan jag avvara (och jag har alltid lite kontanter i plånboken). Det kan ju vara på riktigt att personen i fråga sitter i skiten (även om jag inte tror det i det här fallet).
Så här hade jag också gjort. Det finns inte på kartan att jag hade swishat på någon annans uppmaning.

Jag har också alltid lite kontanter i plånboken. Och om jag då ger en hundring till en bluffare så må det vara hänt. Värdet av att vara en medmänniska är större än att eventuellt ge bort hundra kr till en bluff.
 
Penga tvätt blir det inte men ett smart sätt att få någon att logga in på sin bank-id.

"Tillgång till konton
Bedragaren vill därefter att personen ska swisha tillbaka pengarna. När man går in på Swish ser personen mycket riktigt att, ja, det fanns visst en felaktig inbetalning. Vissa har då skickat tillbaka pengarna till samma telefonnummer för att "rätta till uppringarens misstag".

"Under tiden har bedragaren öppnat upp en annan dator eller telefon och i samband med att du använder ditt BankID så får bedragaren tillgång till ditt konto", skriver polisen vidare."

https://www.vf.se/2020/11/24/polisens-varning-nytt-satt-att-bli-lurad-pa-pengar-28357/
Fast man ser ju vad man godkänner med BankID när man skriver under. Förstår inte hur folk kan missa det.
 
Fast man ser ju vad man godkänner med BankID när man skriver under. Förstår inte hur folk kan missa det.
Fast det där kan också vara svårt. På jobbet har vi ofta insamlingar till födelsedagspresenter och annat och så ska det swishas en liten slant. Flera kollegor har utländsk bakgrud och heter något helt annat i Swish än vad de gör på jobbet. Ofta nått långt och svåruttalat. Eller så är stavningen förvirrande.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
"Under tiden har bedragaren öppnat upp en annan dator eller telefon och i samband med att du använder ditt BankID så får bedragaren tillgång till ditt konto", skriver polisen vidare."
Kan någon förklara det här. Vid vilken som helst tidpunkt när jag använder mitt Bank-ID så är det öppet blås till vem som helst som har en dator att göra i stort sett vad som helst på mina konton? Låter helt orimligt. I så fall skulle det ju aldrig vara säkert att göra några transaktioner av något slag över nätet eller att använda bank-ID öht.
Är det någon info som saknas i det där, eller vad är det jag inte fattar?
 
Fast det där kan också vara svårt. På jobbet har vi ofta insamlingar till födelsedagspresenter och annat och så ska det swishas en liten slant. Flera kollegor har utländsk bakgrud och heter något helt annat i Swish än vad de gör på jobbet. Ofta nått långt och svåruttalat. Eller så är stavningen förvirrande.
Jo men du ser ju om det står att du loggar in på din bank istället för ett personnamn. Jag står fast vid att jag inte förstår hur folk kan missa det. Det står klart och tydligt i BankID ”SWEDBANK” eller NORDEA osv. Jag känner iaf ingen som heter Swedbank.
 
Jag tror också det är ett sätt att komma åt BankID. En möjlighet skulle kunna vara att personen registrerar inloggningskoden när man swishar, kanske en dold kamera eller nåt, och sen en kort stund efter så är det någon fingerfärdig kumpan som plockar telefonen. Fast det låter lite komplicerat.
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 986
Senast: iNHALE
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 336
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 937
Senast: Stalone
·
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 017
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp