Bukefalos 28 år!

Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

Lazio skrev:
Jamen vad bra, ställ dina hästar i spilta då så blir dom säkert jätteglada och nöjda.
Det skulle jag kunna göra, men tack vare den kommande lagen om att man inte får ha spiltor, så har jag fullt upp med att hålla reda på alla de regler vi lantbrukare har, och hinner inte bygga om.:)
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

*knapplån*

Att använda argumentet "ridskoleponnier/hästar blir livsfarliga i boxar, springer runt, sparkas etc" tycker jag är är ganska dumt. Alla våra ponnier/hästar står i box och inte några av våra elever har dessa problem. Dessa problem uppstår i mitt tycke genom att hästarna aldrig får vara ifred, alternativt de får inte gå i hage och vara hästar, men inte sjutton uppstår problemet för att de råkar ha turen att ha en box istället för en spilta. Det är bara det att i en box kan hästen visa tydligare att den inte trivs, än om den står fastbunden i en spilta.

Jag kan tillägga att personligen skulle jag hellre (om man måste välja) vilja att man lagstiftade för daglig utevistelse istället för mot spiltor. Det skulle förhöja livskvaliteten avsevärt för många hästar. Om hästar får möjligheten att spendera dagen i en ordentlig hage tror jag inte de bryr sig speciellt om de får tillbringa natten i en spilta.
 
Senast ändrad:
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

Pinge skrev:
Jag tycker inte att spiltor ska förbjudas!
Det är synd och skam (enligt min syn på saken) att inte alla hästar får chansen lära sig att stå i spilta! Därmed säger jag inte att alla hästar ska stå i spilta permanent. Själv har jag två i box och tre st i spilta. Sen varvar jag lite så att alla får lite av varje. Jag har verkligen studerat skillnaden och försökt vara kritisk. Vissa hästar passar bäst i spilta och vissa i box. I spiltan lär de sig att det händer en massa saker och att oljud kan komma bakifrån. De lär sig liksom att titta "över axeln".. Det är en väldigt användbar egenskap för mina körhästar. Dessutom lär sig unghästarna snabbt att gå undan för tryck, eftersom jag alltid kommer med maten bakifrån och alltid flyttar hästen i sidled när jag kommer med maten. Detta kommer de ihåg sen när skacklar och skänkel ska börja användas. Om sen en häst tycker det är roligare att vara i box än i spilta, det ska jag låta vara osagt. Alla mina går snällt till sina platser och verkar inte vantrivas hur eller som.. Och då vet i tusan om man ens behöver lägga in några mänskliga väderingar i vilket som är bäst.

Håller med, man kan få mycket nytta av att ha hästen spiltvan.

Kram
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

Man kan få utmärkta körhästar även om dom står i box, och att lära hästen att gå undan för tryck är inte särskilt besvärligt, det lär man dom på en "pisskvart".

Hästen förknippar dessutom olika händelser med de platser som dessa brukar inträffa vid, man får ju i vilket fall se till att vänja körhästar med "jobbet" oavsett om dom står i box eller spilta...eftersom spiltan är en situation och körningen något annat.

Jag har visserligen aldrig kört in hästar som har stått i spilta, har alltid haft hästar i box sen jag var väldigt liten, men jag har svårt att se att det skulle vara förknippat med så mycket mindre jobb jämfört med boxhästar att det skulle motivera spiltboende.

De enda riktigt hållbara argument för spiltboende som jag ser handlar om människors bekvämlighet och om ekonomi...
Kanske är det så att spiltivrarna gruvar sig för ombyggnationer och därför gör allt för att hitta på mer eller mindre konstlade argument för att hålla häst i spilta ?
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

BeastieBabe skrev:
jasså hur gick det till då?
alla som sagt att dom känt hästar som hngt sig i spiltor har aldrig kunnat förklara hur, och då är det svårt att fastställa den egentlige orsaken, för t.ex så kan vattenkoppen ha suttit fel så att grimskaftet fastnat runt där..

det är därför lagen måste göra om lite, dvs göras säkrare med placering av krubba vattenkopp och att själva uppbindningen ska vara säker så att hästen inte ska kunna fastna i uppbidningen..

Ärligt talat tro jag inte det var spiltans fel...utan de hade bundit ponnyn med för långt grimskaft.....hon hade försökt att vända sig om och ströp sig.....:cry: men hade hon stått i box....hade det aldrig hänt:cry: .........ju...

Igentligen vet jag inte om hästen far mer illa i spilta än i box...bara vad jag tror.....skulle jag bygga ett helt nytt stall, skulle jag ha någon spilta, bra att ställa hästen tillfälligt om man behöver göra ngt speciellt... men inte låta någon häst stå där över natten....;)
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

vacasso skrev:
*knappen*
Och jag skiter totalt i att ridskolor får problem med verksamheten om de måste bygga om, för jag tycker INTE att småglins vilja att rida ska stå över hästarnas rätt till ett bra liv.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

BeastieBabe skrev:
var det någon mening med ditt inlägg?

trivs hästen i spilta får man väl ha den där.. förstår inte riktigt vad du ville säga med ditt "gör det då!"

Ja, annars skulle jag inte skrivit det.
Inte så svårt att förstå vad jag menar.
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

Lazio skrev:
Ja, annars skulle jag inte skrivit det.
Inte så svårt att förstå vad jag menar.

Jag tror jag vet vad du menar, i allafall jag, blir nästan bitter i den här diskussionen där tyvärr många verkar anse, att hästar är nån slags stillastående inomhusdjur, som man bara kan parkera i spiltan som en motorcykel eller nåt.
Det verkar som om folk försöker intala sig att djur inte har de behov de faktiskt har, pga sin egen personliga bekvämlighet, och även dålig förmåga till nytänkande.
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

BeastieBabe skrev:
då borde du aknske inte ha gett dig in i den här diskussionen.. för som det ser ut nu så ser dina försök bara patetiska ut, speciellt när du förklarat att du bara blandar ihop det här med en annan tråd som inte alls hör hit.. håll dig till en tråd i taget..

Jag blandar inte ihop.
Jag kan bara inte fatta hur man kan vara så för spiltor. Som att det är världens bästa lösning på hur man ska stalla upp en häst. Så låter det på dig. :crazy:
På samma sätt kunde jag absolut inte förstå din åsikt om tidelag.
Men sluta nämn den du så ska jag inte nämna den mer heller.


"behövlig rörelsefrihet och vila" är att hästen ska kunna klia sig på baken och kunna ligga ner med huvudet mot bädden.. men vi kan juh kolla upp det ytterligare, ring till en djurskyddsombudsman och fråga..
dock så tycker jag precis som du att lagen ska bli tydligare på sådan där punkter som inte ska kunna misstolkas..

Ja, anser du (och jag).
Många kanske inte anser behövlig rörelsefrihet och vila på samma sätt, där håller jag faktiskt med dig.
Man kan ju binda upp hur kort som helst utan att bryta mot lagen.. om man anser att hästen får just behövlig vila och rörelsefrihet.
Fy fan vad sjukt. Jävla dålig lag.


det du beskriver är djurplågeri om hästen är fixerad med pannan mot framväggen.. en häst i spilta ska kunna vände hela huvudet minst 180 grader..

Jaha, säger?


så alla stall som har riktigt bra spiltor, bra utetider, bästa möjliga stallmiljö och skötsel och hästarna supertrivs och mår och presterar jättebra.. dom ska bli drabbade för att du tycker att dom dåliga spiltorna ska bort?

Det kan inte vara så jävla svårt att bygga om spiltor till boxar.
Slår vad om att hästarna skulle gilla det.

så det märks alltså ingenting på hästen psykiskt eller fysiskt om den står i spilta eller box på natten? hur kan det komma sig, om häst en ligt dig "stirrat in i en vägg hela natten" och "stå uppbunden och bara kunna gå ett steg fram eller bakåt" (citerat från inlägg #104 och #105) det måste juh märkas på dagen hur miserabelt hästen mår nattetid..
ja menar om din säng skulle gå sönder, t.x 3 plankor går av under så att det blir en grop i sängen.. då kan du inte sova och ligger konstigt, får ont.. och du säger alltså att trots att du sover helt miserabelt så är du pigg och glad och rör dig helt problemfritt på dagen?

för det är det du säger, att spilthästar lider hela natten igenom och boxhästarna har det jättebra.. men ändå r det ingen somhelst skillnad i deras fysik och psyke?

vad vill du komma fram till egentligen?

Har jag skrivit att hästar lider av att stå i spilta?
Om du inte visste det så är inte hästar som oss.
När dom går ut i hagen tänker dom inte:
"Aj jag sov dåligt inatt nu ska jag stå här och visa mitt missnöje, jag vill ju inte stå i spilta hallå ser ni inte hur jag vantrivs"


Hästen ligger för fan bättre i en box än i en spilta, den får inte ont av att ligga i en box. Om man inte har för lite strö eller det är hål i golvet ( :smirk: )
I en spilta kan de flesta hästar inte sträcka ut benen ens.
Om du nu tycker att det skiljer sig i hur sneda/raka hästar som står i box/spilta är i kroppen så gör en undersökning på det och presentera den sen. Lycka till! :smirk:
För jag tror inte på det om du inte visar fakta, inte bara dina påståenden.

en box är mer instängd = mindre naturligt då hästar känner mer samhörighet med grannen om de kan få mer kontakt..

Suuuuuuuuuuuuck. Måste väl upprepa mig igen.
Är det naturligt för hästen att sitta fast?

Hur får hästen kontakt med annan häst i en spilta?


ja där brister ridkolorna i sitt val av hästar.. men när en häst inte trivs längre så går det inte på 2-3 dagar att byta ut den.. och under sista månaden måste hästen ändå vara hanterbar..

Snacka om att totalt skita i hästens bästa. :crazy:

och ja, det är jättelätt för dig att inte bry dig om en grupp folk du inte behöver bry dig om.. själv skiter jag fullständigt i om dagistaxorna höjs med 300%.. jag har inga barn och en höjning drabbar inte mig..

Det är inte samma sak. Det handlar faktiskt om levande djur här.
(Ja jag vet att barn är levande också :smirk: )
Man kan inte skita fullständigt i hästars bästa.
Eller jo, man kan ju om man inte har nåt hjärta. :smirk:


ja det är helt riktigt, man ska aldrig springa direkt bakom spiltorna eller smyga fram och skrämma hästen..
dock så kan man när man sköter om en spilthäst gå förbi hästens rumpa utan risk för att bli sparkad, hästen vet att du är där och det är fullt normalt att man går bakom rumpan på hästen.. en boxhäst kan bli skiträdd och sparka på instinkt om det helt plötsligt befinner sig en människa rakt bakom rumpan på den (jag har sett det flera gånger och jag själv går som sagt aldrig bakom rumpan på en boxhäst i boxen.. )

Guuud :crazy: När man sköter en boxhäst SOM OCKSÅ SITTER FAST kan man gå bakom den hästens rumpa utan att bli sparkad också.
Man är väl för fan dum om man inte gör hästen uppmärksam på att man går bakom rumpan på den, då får man skylla sig själv om man flyger in i väggen.

Men det finns alltid en risk när det gäller hästar.


så något du aldrig sett finns alltså inte? :smirk:

Har jag inte sagt.

Allt kostar pengar.. visste du inte det.. :smirk:

Nej men är det sant???? Allvarligt?? :smirk:
Det är fan inte ok att helt skita i hästarna och bara tänka på pengar. Du verkar tycka det är helt ok. :crazy:
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

BeastieBabe skrev:
ingen an ridskolehästarna jag känner får gallor.. men å andra sidan får de vara ute minst 4 timmar per dag (heldag söndagar) och går lektioner/rörs på mellan 15 och 22.. så de får ju sitt rörelsebehov tillgoosett bra mycket mer än stackars privathästarna som rids 1 timme och går i hagen 4-6 timmar..

Dra inte alla ridskole/privat hästar över en kam, bara för att det kanske fungerar så på ridskolan där du rider så betyder inte det att det är så för alla hästar (fast det vet du)


minns inte att jag skrev det där till dig. efterosm att den som skrev det först sa att det redan är lag på det, vilket det inte är.. en bra lag tycker jag, hellre den än den emot spiltor..

Jag tycker också att det är en viktigare lag men i framtiden hoppas jag på att förbud mot spiltor också kommer att träda fram. Allså, lag på daglig utevistelse för alla hästar ridskolehäst som elitdressyrhäst


en häst får INTE sitt naturliga beteende tillgodosett i en box heller.. eller skulle du hellre ha din häst på box 24/7 istället för spilta 10 timmar/hage 14 timmar så ha det du.. om du tycker att box tillgodoser hästens naturliga rörelsebehov.. :D själv har jag hellre spilta/hage 50/50 :)

Hästen har möjligheten att röra sig mer i en box. Var någonstans har jag påstått att boxen utesluter hagen?
Eller tror du att bara för att man har box så tror folk att hästen inte behöver hagen???
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

BeastieBabe skrev:
DOH, snacka om DUM.. hästar står i stallet på natten och dom står obevakade hela natten för att människorna sover i sina egna hus och sängar, eller är du vaken hela natten och rantar runt i stallet och gör dittan och dattan?

vad dom gör där till 23? jo sista lektione är mellan 21:10 till 22:00 20 min för avsadling och kolla stallet, vattna golvet och sopa bort det vrsta ur stallgången.. ska någon häst fixas extra inför natten tar ridläraren detta.. och så sa jag SENAST 23:00. dvs nån gång mellan 22:30-22:45 brukar sista person lämna och låsa stallet..

näe.. är du så dum att du inte fattar hur en vägg är uppbyggd får du fan skylla dig själv.. men då ska du fan inte kommentera bilder heller..


Okej, jag är inte bekant med att ett stall, ridskola som privat som tävling stall stänger så sent.

Jag vet mycket väl hur en vägg ser ut, det var du som dumförklarade dig själv när du erbjöd dig att rita en...
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

the_connemara skrev:
Ser hellre en lag om daglig utevistelse, det är förkastligt att den inte finns....

Det är tråkigt att det ska behövas en lag på något som borde vara självklart.
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

EmmaJo skrev:
Det är tråkigt att det ska behövas en lag på något som borde vara självklart.

Må vara tråkigt men är absolut nödvändigt med tanke på hur många behandlar sina hästar.
Mynta som rids av Helena Lundbäck får någon timslång promenad med lindade ben och täcke om dagen när det är/var tävlingssäsong (det vet jag själv för hon intervjuades på sporten på Fyran).
Hur snällt är det? Hur värdigt hästliv är det?
Då är det enbart bra att det klassas som djurplågeri och att alla tvingas skaffa fram bra hagar, eller hagar åtminstonde, som de kan stå i.

Sedan tycker jag att det är helt förkastligt att gamla förlegade syner f.f. lärs ut både i media och av större profiler, hur bra förebild är Lundbäck för andra ryttare?
Min Häst, en skrutttidning förvisso -kom jag över igår och läste frågespalten där man berättade att "Ett russ kan vara ute hela dagen, men på nätterna måste de få komma in".. vadå måste?
Har den lä, vatten och mat kan den stå ute jämt, tror dom att LojstaRussen är uppfödda på honung och nektar allena?
Tror dom hästar mår bättre inne i dammig luft där man inte kan ströva runt utan istället får trampa runt än ute i friska luften där de kan gå hur de vill.
Fjaskigt.
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

the_connemara skrev:
Ser hellre en lag om daglig utevistelse, det är förkastligt att den inte finns....

Är det jag som inte har fattat nånting, eller är det verkligen så, att lagförslaget innebär att man ENDERA ska lagstifta bort spilta, ELLER lagstifta om hästars rätt till daglig utevistelse?

Eller varför upprepar alla det hela tiden?
Om man får välja, tycker jag si eller så..

Det bästa vore, enligt min mening, om båda förslaget antogs och trädde i kraft så fort som möjligt.
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

Nicke skrev:
Är det jag som inte har fattat nånting, eller är det verkligen så, att lagförslaget innebär att man ENDERA ska lagstifta bort spilta, ELLER lagstifta om hästars rätt till daglig utevistelse?

Eller varför upprepar alla det hela tiden?
Om man får välja, tycker jag si eller så..

Det bästa vore, enligt min mening, om båda förslaget antogs och trädde i kraft så fort som möjligt.

Jag har också reagerat på det men inte brytt mig speciellt mycket, jag har trott att endel som är för spilta tar upp det för att "fylla" ut sina inlägg.

Håller helt med dig.
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

vacasso skrev:
Må vara tråkigt men är absolut nödvändigt med tanke på hur många behandlar sina hästar.
Mynta som rids av Helena Lundbäck får någon timslång promenad med lindade ben och täcke om dagen när det är/var tävlingssäsong (det vet jag själv för hon intervjuades på sporten på Fyran).
Hur snällt är det? Hur värdigt hästliv är det?
Då är det enbart bra att det klassas som djurplågeri och att alla tvingas skaffa fram bra hagar, eller hagar åtminstonde, som de kan stå i.

Sedan tycker jag att det är helt förkastligt att gamla förlegade syner f.f. lärs ut både i media och av större profiler, hur bra förebild är Lundbäck för andra ryttare?
Min Häst, en skrutttidning förvisso -kom jag över igår och läste frågespalten där man berättade att "Ett russ kan vara ute hela dagen, men på nätterna måste de få komma in".. vadå måste?
Har den lä, vatten och mat kan den stå ute jämt, tror dom att LojstaRussen är uppfödda på honung och nektar allena?
Tror dom hästar mår bättre inne i dammig luft där man inte kan ströva runt utan istället får trampa runt än ute i friska luften där de kan gå hur de vill.
Fjaskigt.

Jag är väl medveten om detta, då jag har arbetat i samma stall där en landslagsryttare hade sina hästa uppstallade och de fick inte gå ut över huvudtaget.
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

EmmaJo skrev:
Okej, jag är inte bekant med att ett stall, ridskola som privat som tävling stall stänger så sent.

Jag vet mycket väl hur en vägg ser ut, det var du som dumförklarade dig själv när du erbjöd dig att rita en...
näehe, och då går du alltså upp jättetidigt på morgonen för att gå ut till hästarna? eftersom att du aldrig lämnar dina hästar mer än 6 timmar ensamma i stallet..

och det var du som började med att inte se att hästen faktiskt kan sträcka ut benen..
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

EmmaJo skrev:
Dra inte alla ridskole/privat hästar över en kam, bara för att det kanske fungerar så på ridskolan där du rider så betyder inte det att det är så för alla hästar (fast det vet du)

nej självklart är det inte så för alla ridksole och privathästar.. men just större stall som har anställda stallarbetare som bara är där 8 timmar och hagarna kanske är begränsade så blir det inte mycket utevistelse, iallafall på större stall vill ägarna hellre ha hästarna i varsin hage eller max 2.. vilket både ger mer jobb och mindre hagmark.. på en ridskola stimuleras ridskolehästarna hela etermiddagarna av liv och rörelse i stallet och motionering 2-3 lektioner.. privatdelarna av ridskolor är oftast förbjudna för att undvika spring och stress..

EmmaJo skrev:
Jag tycker också att det är en viktigare lag men i framtiden hoppas jag på att förbud mot spiltor också kommer att träda fram. Allså, lag på daglig utevistelse för alla hästar ridskolehäst som elitdressyrhäst

jo, tydligare lagar krävs helt självklart.. dom drog ju igång någon foderruljans för ett tag sedan då en människa i varje stall ska vara foderansvarig så att den människan ska se till att grovfodret och kraftfodret är av bra kvalitet, ett mycket bra initativ..

dock håller jag ändå inte med om spiltorna :p

EmmaJo skrev:
Hästen har möjligheten att röra sig mer i en box. Var någonstans har jag påstått att boxen utesluter hagen?
Eller tror du att bara för att man har box så tror folk att hästen inte behöver hagen???

jag vet många privatstall som tar in hästarna tidigare titt som tätt bara för att "dom har ändå box och kan röra sig där".. tråkig inställning tycker jag.. men jag kan inte göra något åt det..
och även fast majoriteten av bukefolket låter sina hästar vara ute ändå eller säger att dom tycker det så är det inte så IRL..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej jag undrar om det är billigast att ha spilta eller box? Jag har hört att många inte vill ha spilta för att de tycker att det är...
2
Svar
22
· Visningar
2 922
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 048
Hästmänniskan Vad har ni för relation till ridskola? Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 718
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 927
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp