Bukefalos 28 år!

Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

BeastieBabe skrev:
näehe, och då går du alltså upp jättetidigt på morgonen för att gå ut till hästarna? eftersom att du aldrig lämnar dina hästar mer än 6 timmar ensamma i stallet..

och det var du som började med att inte se att hästen faktiskt kan sträcka ut benen..

Jag kan inte minnas att jag har påstått någonstans att jag aldrig skulle lämna (box/spilt) hästarna i mer än 6 timmar. Tror att du syftar på min fråga om vilket stall som endast lämnar hästarna obevakade i 6 timmar, jag tror att det borde vara fler timmar än så.
I de stall som jag har arbetat i/läst om/besökt så brukar de stänga ca 21.00-22.00 (ridskola/privat) (tävlingstall tidigare) och öppna ca 7.00 (tävlingstall tidigare)

Ska vi börja med vem som gjorde vad först som 3åringar, jippi vad kul! En bild kan vara missvisande och kan behöva förklaras.

jag vet många privatstall som tar in hästarna tidigare titt som tätt bara för att "dom har ändå box och kan röra sig där".. tråkig inställning tycker jag.. men jag kan inte göra något åt det..
och även fast majoriteten av bukefolket låter sina hästar vara ute ändå eller säger att dom tycker det så är det inte så IRL..

Okej, jag vet inte hur bukefolk gör med sina hästar, så det vet du bättre.
Jag har själv aldrig hört någon som har sagt så eller som tycker att boxen är tillräckligt stor för att ersätta hagen.

på en ridskola stimuleras ridskolehästarna hela etermiddagarna av liv och rörelse i stallet och motionering 2-3 lektioner.. privatdelarna av ridskolor är oftast förbjudna för att undvika spring och stress..


nu vet inte jag hur många hästar det finns i privatstallet men är det flera så är det nog rätt mycket spring/stimulans där oxå. Kan ta södertälje ridklubb som ett ex. ca 25 privat hästar (rätt mig om jag har fel) och där är det mycket folk på kvällarna.
Det finns privatryttare som rider mer än 1 h/dag och de finns de som rider mindre.

Det här är intressant:
på en ridskola stimuleras ridskolehästarna hela etermiddagarna av liv och rörelse i stallet
Verkar som du tycker att det är bra.
privatdelarna av ridskolor är oftast förbjudna för att undvika spring och stress..
Verkar som att du tycker att det är dåligt.
 
Sv: Förbud mot spiltor. Vad tycker ni?

BeastieBabe skrev:
finns det något som säger att hästar mår och presterar bättre när de står uppstallade i en box då?..

Men du, hur kan du skriva (inte här just men på andra stycken) att hästar kan röra sig bättre i spilta än i box, framåt, bakåt, åt sidan. Thats it.
Titta ut genom ett fönster, jippi vad kul -jag menar inte att de absolut inte ser ett dugg bakom sig men det FINNS en död zon där de inte ser ett dugg, alltså när man står på ett visst ställe bakom hästen. Blir den överaskad av någonting den inte uppmärksammat är det lätt hänt att den sparkar rakt ut.
Står den i box kan den välja helt själv om den vill glo in i hörnet eller ut på gången.
Problem med hästar som är "elaka" i boxen har inte med boxen att göra utan med hästens livsituation som den är. Om den står i box eller inte är irrelevant om den vantrivs med stallet.
Spiltor går bort för att hästen är väldigt begränsad, både i rörelse, syn och det är faktiskt inte så trevligt att ligga i en spilta.


BeastieBabe skrev:
däremot är det ganska känt att folk tycker att hästarna kan röra på sig mer i en box och det gör alltså inget om man tar in hästarna i stallet 2-3 timmar tidigare än normalt.. för dom har ju ändå boxar och kan röra sig lite där.. känner du igen det?..

Nej faktiskt inte, jag har aldrig hört det -men jag tror dig om du säjer att det förekommer.
Men du kan ju inte använda idioters puckade kommentarer till en fördel för spiltan.
Jag bryr mig inte om just det problemet personligen, vad som är bäst att stå i -då jag anser att stall inte är det mest idealiska för hästen, men i de lägen hästen ska in när den tex ska medicineras av någon anledning eller något annat, väljer jag box.
Alltid.



BeastieBabe skrev:
det är säkerheten man bör tänka på.. på en ponnyridskola där det bara finns boxar finns det ponnier som är livsfarliga även för erfarna vuxna att fånga ponnyn i boxen och binda den.. stallet där dom har spiltor åt ponnierna finns det ingen som är farlig.. ..

Det där tror jag inte på, en missnöjd ponny är en missnöjd ponny.
Jag gillar inte ridskolor övht eftersom det är en kommunalt finansierad "ungdomsgård" där man tillåter djur (hästar) att stå i dammiga stall, aldrig få vara i fred, vara hackkycling i hagen, vara utan flock, stå i dammiga hagar, ha minimalt med utevistelse, utegång mellan 09:00-13:00 enbart, gå med utrustning som inte är individuellt anpassad, ridas av människor som absolut inte ska sitta där.. och ungefär hundra andra anledningar.
Det finns bra ridskolor, men de är oftast oberoende av pengar, de flesta ridskolor har så lite pengar att de inte har råd med trasiga hästar och man ignorerar hästarnas signaler om att den inte trivs (kastar av snorungar exempelvis) tills hästen inte kan gå längre.
Eller så ligger ridskolorna så centralt till så möjligt för att småglinen ska kunna cykla dit, vilket innebär att det inte finns tillräckligt många, stora och bra hagar, eller i värsta fall -inga hagar alls.



BeastieBabe skrev:
visst har du rätt även där, en häst som inte trivs med miljön blir farliog att hantera, detta ser man ju speciellt på ridskolor.. dock är det så att en boxhäst som tröttnar blir farligare än en spilthäst som tröttnar, då boxhästen bygger upp sin box som sitt revir och faktiskt är farlig såfort man går in i boxen.. en spilta kan hästen inte bygga upp sitt revir i lika starkt och hästen måste därför acceptera situationen.

Redan där pekar du själv på en stor brist med ridskolor, de lär aldrig ut tillräcklig eller någon som helst hästkunskap.
Alla småglin får lära sig att hästar kan vara bruna, svarta eller vita, sadeln har en vojlock under sig och kan vara i olika material och färger.
Men ingen får veta VARFÖR hästen som i ovannämnda exempel gör som den gör, HUR löser man det, HUR ser man på hästen vad som exakt är fel, VAD gör man om man inte förstår.
Ridskoleungar är så himla dåligt oförberedda på hästars natur, hur de reagerar, varför och vad man ska göra.
Varför ska inte hästen få vakta sitt revir, varför har den ett revir, är det enda platsen den är trygg på, varför är omkringmiljön så otrygg, hur kan vi lösa det?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej jag undrar om det är billigast att ha spilta eller box? Jag har hört att många inte vill ha spilta för att de tycker att det är...
2
Svar
22
· Visningar
2 962
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 114
Hästmänniskan Vad har ni för relation till ridskola? Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 757
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 972
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp