Bukefalos 28 år!

Fördomsprofilen Ryttare plus häst.

* Vita ridbyxor
* Bruna shaps med fransar över dem.
* Wow-sadel Med stigbyglar av plast och korg framtill
* märkeslöst träns utan nosgrimma, vanliga tyglar med gummigrepp på ena sidan.
* D-ringar på bettet
* Inga lindor eller skydd
* stor varm jacka

Vanliga skor oftast, men ibland smäller jag till med dyra ridstövlar som jag har glömt bort märket på...

Hästen ser ut som en gigantisk arab (162 hög men ser större ut tack vare sin resning) Är du erfaren så anar du att den är hingst på nacken, annars ser du bara en loj valack. Oklippt utom i nacken.

I hagen är det Rambo - Horseware på hästen
 
När min häst levde än

-Mycket marinblått men även klarrött.
-170 halvblod av äldre modell, sto 19 år
-jag rider i mellanprisklass ridbyxor, tröja och väst, inte säkerhetsväst bara vanlig
-santa cruz sadel med vanliga stigbyglar
-Hööks träns 2 st ett av tränsen har lite bling pannband men det andra är tjockt ''dressyrigt''
-Golden wing bett och ett bombers
-lindar benen ibland bara för att det är kul att se snygg ut, även på uteritt och blir sen förbannad för att lindorna blev så skitiga:angel:
-hjälmen har jag ingen aning om vad för märke men köpt på hööks, men vill gärna ha en charles owen

Hm, detta känns som en beskrivning av majoriteten av ryttare. Tränar ganska allsidigt, kanske till och med på ridskola? Lite dressyr, lite hoppning. Ganska mycket rida i skogen, men tror inte att du är så mycket skogsmulle för det... Det är nog ganska städat när du rider ut. Tävlar nån lokal dressyr LC-LB ibland på hemmatävlingar och nån 0.90 hoppning.
Du är ~25 år, jobbar som säljare. Kanske läser nåt vid sidan om, typ komvux? Nej förresten, det är universitetet. Nu gissar jag på civilingengör igen (nån gång blir det väl rätt :) )
 
Okej, jag vill vara med!

Ung häst av udda ras, smäcker fullblodstyp.
Flera sadlar av olika typ (hopp, galopp, fårskinn, manskapssadel) men inga märkesgrejer.
Blandat plastträns med och lack och läder.
Fåtal, mest ärvda täcken.
Oftast väldigt färgglad, gröna, röda, lila och glittriga schabrak.
Martingal, säkerhetsväst och ridhjälm.
Köper gärna på rea eller begagnat.
Blandat märkeskläder med mjukisbyxor och pojkvännens tröja.
Tömkör och promenerar gärna.

Om du inte hade skrivit udda ras hade jag sagt att du hade en ridtravare. Det är din älskade häst som du har haft hur länge som helst och som kommer att stanna hos dig livet ut. Du rider för att du tycker det är roligt, helt utan krav. Kring 25 år och pluggar, något estetiskt? Jag tror att du står i kollektivstall.
 
Nu får ni gissa om mig!
* Har två d-ponnyston modell lite kralliga
* Dressyrsadeln är en kalvskinnssadel av dyrt märke, hoppsadeln en begagnad Thorowgood (syntetsadel alltså).
* Ena ponnyns träns är ett Micklem, andra har ett ihopplock från olika billiga träns
* Benskydd på vid hoppning, markarbete, uteritter i lite besvärligare terräng, löshoppning, ena har vid longering, samt vid ridning i djup snö.
* Använder i princip aldrig hjälptyglar, men det hänger en martingal i sadelkammaren som faktiskt är använd några gånger
* I täckesväg har de en salig blandning av Horseware, Börjes och Hööks, begagnat och nytt.
* Schabrak har vi i alla möjliga färger, men ena ponnyn använder mest rosa och blå, den andra mest blå och bruna.
* Jag rider oftast i silikonskodda ridbyxor från Hööks eller Börjes
* På överkroppen har jag nästan alltid tröja eller jacka från Spooks
* Rider oftast i skor + Ariatchaps på sommaren, vinterstövlar från Mountain Horse på vintern.
* Charles Owen Ayr8 Leatherlook-hjälm
* Racesafe säkerhetsväst, endast vid hoppning och en del uteritter
* Båda ponnyerna är helklippta
* Har alltid minst reflextäcke på vid uteritt, ser ut som julgranar från att det börjat skymma.

Vem är jag? :)

- 16 år gammal
- Läser ekonomi på gymnasiet.
- Jobbar också lite extra på klädbutik för att ha råd med alla träningar och prylar.
- Är hoppinriktad och tävlar upp till ca. reg. LA med båda ponnyerna.
 
halvblod, helklippt av känd hoppavel
dyonträns (ett för hemmabruk och ett för tävling)
chaps
ingen speciell hjälm, men godkänd
marinblå eller grå klädsel (OFTAST)
Rider utan hjälptyglar
Rider ut regelbundet
equipesadel, nyare modell
Nästan alla mina hästsaker är av samma märke (har 3 olika märken)
Går mycket efter "hel och ren". Ogillar skitiga prylar eller folk som inte sopar stallgången efter sig :P

- 30-35 år gammal
- Jobbar delvis som nationell hoppryttare, delvis som civilingenjör på kontor.
- Tävlar upp t.om. SM-nivå i hoppning och är rankad (åtminstone!) topp 50 i Sverige.
- Tränar för internationell topp-tränare i hoppning 1-2 ggr/vecka.
- Sköter markarbetet/dressyren själv.
 
Jag är:
  • Har en 15 år gammal d-ponny, mer "grov" än "sportmodell" men inte extremt.
  • Har en svart Edinburgh dressyrsadel och hoppsadeln är en brun prestige Roma. Använder en mattespadd under båda.
  • Rider oftast med ett micklem, med novabett och PS-pannband.
  • Ponnyn har alltid senskydd fram när jag rider.
  • Har nästan alltid hack när jag rider ut.
  • Jag har nästan alltid blåa eller bruna schabrak. Schockemöhle och kingsland är favoritmärkena.
  • Ponnyn har nästan alltid antingen ett hw täcke, med eller utan liner eller ett vintertäcke från typ Börjes...
  • En gång i veckan vilar ponnyn, och då promenerar vi i skogen. Då har han på sig täcke (beroende på vad det är för väder), lädergrimma med fårskinn på nosen och nacken, ett långt grimmskaft med kedja och benreflexer om det finns minsta lilla risk att det ska bli mörkt.
  • Matchar ofta ridbyxorna och jackan med schabraket.
  • Har ridbyxor från hööks och spooks.
  • Har oftast en svart tröja i något funktionsmaterial på mig.
  • Använder alltid reflexer om det finns risk att det kommer börja skymma.
  • Ponnyn är helklippt.
  • Jag har oftast flätat hår.
  • Jag har ALDRIG använt någon form av hjälptyglar på min ponny.
  • Rider ut med antingen ett par tretornstövlar eller ett par ridskor från ariat. När jag "trimmar" har jag ett par svarta Alex boots stövlar med lack längst upp.
  • Rider nästan alltid med spö, men det används nästan aldrig.
Vem är jag?

(Möjligen en fördom pga. ditt användarnamn men ;) )
- Du är född 2002, dvs. du är 14/blir 15 år 2017.
- Du går i 8an i grundskolan.
- Du rider rätt så allsidigt, och tränar dressyr för C-tränare 1 ggr/v samt hoppning 1 ggr/v för B-tränare.
- Du tävlar lokal LB dressyr och regional LA hoppning.
- Du står i ett halvstort stall (typ 20 inackorderade), men som ändå har "allt" som ridbana, ridhus, uppvärmd sadelkammare, fikarum osv.

Hur fel ute är jag? :p
 
Hm, detta känns som en beskrivning av majoriteten av ryttare. Tränar ganska allsidigt, kanske till och med på ridskola? Lite dressyr, lite hoppning. Ganska mycket rida i skogen, men tror inte att du är så mycket skogsmulle för det... Det är nog ganska städat när du rider ut. Tävlar nån lokal dressyr LC-LB ibland på hemmatävlingar och nån 0.90 hoppning.
Du är ~25 år, jobbar som säljare. Kanske läser nåt vid sidan om, typ komvux? Nej förresten, det är universitetet. Nu gissar jag på civilingengör igen (nån gång blir det väl rätt :) )

När häst levde var jag skogsmulle på högsta nivå ville utvecklas med hade inte riktigt råd. JAg var intresserad av dressyr och var livrädd för hopnning. Läste mycket i häst tidningar. Nu några år senare vill jag väldigt gärna utvecka mig mer och finna arbete inom häst, på komvux :p
Hoppas på att tävla när jag kan hålla nerverna i styr. Är 20 :)
 
* Vita ridbyxor
* Bruna shaps med fransar över dem.
* Wow-sadel Med stigbyglar av plast och korg framtill
* märkeslöst träns utan nosgrimma, vanliga tyglar med gummigrepp på ena sidan.
* D-ringar på bettet
* Inga lindor eller skydd
* stor varm jacka

Vanliga skor oftast, men ibland smäller jag till med dyra ridstövlar som jag har glömt bort märket på...

Hästen ser ut som en gigantisk arab (162 hög men ser större ut tack vare sin resning) Är du erfaren så anar du att den är hingst på nacken, annars ser du bara en loj valack. Oklippt utom i nacken.

I hagen är det Rambo - Horseware på hästen


Du låter som en distansryttare! Men iom att du har dyra ridstövlar så gissar jag att du även tränar dressyr för tränare då och då.
30-40 år, medel - hög inkomst, spenderar en stor del av lönen på hästen.
Står på ett mindre stall utan ridhus, men med bra hagar och bra ridvägar.

Var något av detta rätt? :p
 
Mig då:

- Brunt halvblod av sportig modell, f.n. oklippt
- Märkeslöst svart träns med enkelt blingpannband, bett sprenger eller nova, ibland även hackamore
- Sadel antigen brun prestige hoppsadel med svart förbygel, eller svart passier dressyrsadel, stigbyglarna billig kopia av sprenger bow-balance
- Schabrak och ländtäcke oftast i brunt eller blått (en sällan gång matchat)
- Profesionnals Choice benskydd rundt om (svarta eller vita)

- Billig hjälm typ från Hööks
- Vanligen svart el. blå jacka, typ Jackson, lite smutsig
- Alltid helskodda ridbyxor, oftast välanvända Eldonor
- Läderridstövlar Mountain Horse eller stallskor med tjocka ullströmpor
- Handskar, modell varierande från de billigaste one size till dyrare skinnhandskar
 
sorbifolia, gissar en klassisk allround-privatryttare som tävlar och tränar lite både hopp och dressyr på lätt nivå.
20-30 års åldern, medelinkomsttagare.
Står i ett inackorderings- eller kollektivstall där ni hjälps åt och umgås mycket.

Nära? :D
Jag själv..

Rider på en mindre fux av halvblodstyp, för närvarande helklippt.
Alltid benskydd på alla fyra ben. Ibland lindor som matchar schabraket, oftast strykkappor med fårskinnsfoder men ibland även knallröda hoppskydd av billigaste typ...
Svart aachenträns i medelprisklass med något dyrare swarowskipannband, helt vanligt tränsbett. Händer att det hängs på en lös gramantygel.
Dressyrsadel Wellington Elite modell begagnad med ett säkerhetshandtag.
Uråldriga stübben dressyrstigbyglar, lädergjord av bättre kvalitet än sadeln.
Schabrak i hög kvalitet oftast i grått, brunt eller blått, equiline är favoriten.
Svart urtvättat fleeceländtäcke när det är under 5+.

har på mig;
Blank Uvexhjälm
Blå pikeurjacka, ridkjol på vintern.
Oftast marinblå eller svarta helskodda pikeurbyxor alt. marthajeans.
Ariatstövlar och slitna trubbiga ponnysporrar.
Tunna Roeckl handskar om vädret tillåter, annars tjocka typ arbetshandskar.
 
Jag:
Tycker att det är för kallt att rida nu. (hästarna går på välskött lösdrift)
Har en faiblesse för engelska fullblod. (har två, varav en är pensionerad)
rider mest ut,
arbetar på töm och promenerar gärna.
stort intresse för frihetsdressyr
Sadel: Kieffer Aachen eller barbacka
Inga benskydd.
Träns: Endast bettlöst : The bitless bridle eller sidepull eller repgrimma.

Kläder: Jockeyhjälm (bäst tycker jag)
säkerhetsväst Racesafe level 3
ridbyxor (begagnade)
jodphurs (begagnade)

Fördomsprofil: Törs jag inte skriva. Eller törs jag?
 
Vilken kul tråd :laugh: Jag tror dock jag mer "dömer" på häst o ryttarens hållning, ngra steg i skritt säger mer än all utrustning typ. Men ska läsa o försöka delta senare :D
 
D-ponny och mindre häst
Svart wintec allround syntetsadel
lila schabrak
enkelt brunt läderträns utan nosgrimma eller egenhändigt tillverkat lila repträns, tvådelat tränsbett
sällan benskydd
rider i skjorta (ofta rutig), collegetröja/hoodie, oftast varseljacka på vintern
oskodda ridbyxor från Horze av billigare slag
jodhpursskor och shortchaps
hjälm Hansbo sport croc vg1
 
Ju längre man lever ju mer lär man, hoppas man i alla fall. För många år sedan var jag och en kompis inne på Ryttis för att titta på vår tränare. Medans vi väntade så red en äldre kvinna omkring, klädd i lackstövlar och andra tillbehör. Såg lite lustigt ut, så vi fick hålla tillbaka lite fnitter. Fick sedan veta av tränaren att hon var nästan åttio år och även hästen var riktigt gammal, dryga tjugo. Då skämdes vi och fick respekt i stället. Och tempot var inte skritt, trav och galopp. Annars tycker jag det är trist med en massa reflexer i solljuset. I dessa geggiga tider är det bara praktiska saker som gäller annars.
 
Du är en person med god ekonomi, men du slösar inte för det.
Så länge sakerna är hela, så spelar inte märket någon roll?
Du sysslar med distansritt?
Du jobbar heltid, vuxen, ca 30 år? Inga barn, utan all tid gr till hästarna.
Du jobbar nog på kontor.

Granska bra gissat! Strax under 30, (okej arbetslös just nu men innan tjänade jag helt ok), jobbade delvis på kontor, men även en del i fält.
Distansritt är med i planen för hästen, men även hoppning och dressyr och fälttävlan och WE och... :p

Om du inte hade skrivit udda ras hade jag sagt att du hade en ridtravare. Det är din älskade häst som du har haft hur länge som helst och som kommer att stanna hos dig livet ut. Du rider för att du tycker det är roligt, helt utan krav. Kring 25 år och pluggar, något estetiskt? Jag tror att du står i kollektivstall.

Haha inte lika mycket rätt :D
Hästen är ju ung så inte haft honom hur länge som helst, däremot hoppas jag verkligen att han stannar. Rider för att det är roligt men har absolut mål (som att bli bästa tävlingsekipage i vår ras i Sverige). Mellan 25-30 och pluggar inte längre. Har stått helinackorderad innan men nu är hästen på lösdrift där vi hjälps åt :)

Men åh vad roligt det här är!
 
Jag, då?

Rider fjording och kallblodstravare, hästarna oklippta och på lösdrift.
Hästarna oskodda på sommaren, skodda och broddade på vintern.
Sadel: Stübben focus (islandshästsadel).
Träns: köps huvudsakligen på rea på Hööks. Plockar bort nosgrimman och rider utan.
Tredelat bett är standard, gärna bridong som är lite smalare än vanligt tränsbett.
Schabrak: köps på rea, mest blått och brunt eller rött. Ingen färgmatchning med mina ridkläder.
Ingen "extrautrustning" som lindor, bandage, hjälptyglar el liknande.
Ridkläder: köps på rea, den butik som har bäst pris. Färg inte så viktig.
Reflexjacka på vintern, gärna blått eller svart resten av året.
Rider i gummistövlar med stålhätta, eller möjligen Jodhpurs med stålhätta.
Hjälmen byts årligen, men håller mig till enklare, billigare modell.
 
Du låter som en distansryttare! Men iom att du har dyra ridstövlar så gissar jag att du även tränar dressyr för tränare då och då.
30-40 år, medel - hög inkomst, spenderar en stor del av lönen på hästen.
Står på ett mindre stall utan ridhus, men med bra hagar och bra ridvägar.

Var något av detta rätt? :p

Haha, jag har förvisso tävlat distans i mina dagar, och då insett att dessa stigbyglar är bäst på vintern! Plast leder ju inte kyla, det gör en jävla skillnad! I övrigt så tränar jag det mesta egentligen. Vi provar WE, dressyr och håller på lite med inkörning vid sidan om. När jag blir modigare igen (eller hittar en villig ryttare) så ska vi även hoppa då hästen tycker att det är skitkul med löshoppning!

Spenderar stor del av lönen på hästen stämmer! Just nu är jag arbetslös och sjukskriven så ca 50% av pengarna går till hästen :eek:
Innan det hade jag medel inkomst skulle jag säga. 29 år gammal

Jag har egen gård, nästan ett måste när man har hingst om man vill ha vettiga hagar. Just nu går han i en tråkhage då vi har 2 ston på gården, varav den ena inte är dräktig. Men hon brunstar konstant typ, och blir nervös när hon går själv. Då får hingsten gå själv. Men i vår blir det stora hagar och flickor o bebis i hagen igen!
 
Ni har ganska mycket fel båda två :D Inte mycket rätt alls, faktiskt.
Någon som vill försöka sig på en uppdaterad gissning innan jag avslöjar hur det egentligen är? :)
Va fasen. Inte vuxen inte runt 20??
De märkesgrejor du har är dyra, riktig dyra. Då är frågan om det är mamma och pappa som betalr sånt och du själv köper dina täcken på Hööks eller Börjes.
Så jag säger ålder - under 20. Typ 16 Pappa och mamma betalar din häst och dina träningar
Dina ponnyer står uppstallade på ett stall med ridhus, du tränar och tävlar frekvent. Du tränar för områdets bästa hopptränare.
Du går med andra ord i skolan. Du är påläst och hjälper ofta din kompisar med sina hästar.
 
För stor reflexjacka hela vintern, under långärmade pikétröjor alt. Funktionsmaterial. Svarta eller mörkblå ridbyxor.
Fodrade gummistövlar till allt förutom just ridningen
Mountain horse stövlar eller ridskor med shortchaps
Billig hjälm som byts ut rätt ofta..
Alltid spö men används sällan
Alltid säkerhetsväst, ibland airbagväst också

Oskodd, filtklippt häst på lösdrift. 160 cm hög arab/svenskt halvblod
Inga extra grejer mer än benskydd fram vid hoppning, och halsring som säkerhetsbälte (alltid)
En stubben hoppsadel dyrare variant, syntet dressyrsadel. Ett par bow balance stigbyglar och ett par med gummisnodd.
Schabrak, gamla snetvättade i olika färger. Har 2 finare till speciella tillfällen
Anatomiskt träns från hööks med 2 eller 3 delat tränsbett med fasta ringar.
Massa reflexer och pannlampa med flera tusen lumen.
 
Spännande tråd! Jag vill också vara med!

Fullständigt färgmatchad i stort sett alltid! Grön/Grå, Svart/Rosa, Marin/Ljusblå, Svart/Lila, Svart/Rött mm. Gärna glitter, men viktigt att det är snyggt och stilrent, inte bara massa bling hur som helst. Ayr8 leatherlook-hjälm med croco-trim, Equiline väst och jacka, Equiline ridbyxor, Dy´on croco-shortchaps, klassiska jodphurs (oftast från vanlig skobutik).

Equiline eller GG schabrak, GG-träns m remont-nosgrimma med pärlor (och pannband m pärlor förstås) eller GG-träns med döskalle och kedjor, komb nosgrimma, eller bara en smal Dy´on-rem över nacken som bettet sitter i (ingen nosgrimma, pannband el käkrem), tre-delat eggbett m kristaller och gravyr på sidan eller Bombers 2 ½ -ring m barrel eller babypelham eller bettlöst, Prestige X-D1 dressyrsadel, Santa Cruz hoppsadel, RP-gjord, svarta plaststigbyglar, inga stjälptyglar.

Svart PRE-valack, 160 cm, oskodd, oklippt.

Och förstås ett spö (Fleck), med kristaller, i färg som matchar dagens övriga utrustning!
Och vid uteritt i mörker, dimma, alltid reflexväst, reflexländtäcke, reflex på alla fyra benen! Pannlampa vid behov.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Allergivaccinering/immunisering. Era erfarenheter.
  • Linjeavel PRE
  • Hovlera

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp