Bukefalos 28 år!

Förebild? för vad?

Iaraphel

Trådstartare
Ja, jag sitter här nu och funderar, jag var igår på uppridning för ridledarkursen (3v på strömsholm) och huvudet är fullt av tankar och känslor.
Ska väl börja med att skriva att jag inte klarade det, pga att min sits inte var 100% stabil, vilket jag viste innan, vilket de sa åt mig "bara" var att finslipa den inför nästa år och komma igen då. MEN till saken hör den att jag är överrörlig i lederna så inte ens med all träning i världen kan jag få en 100% stabil sits.
Detta kan jag ta, och lite kan jag förstå det de menar med att man som ridlärare ska kunna sitta upp och visa timma ut och timma in en helt korrekt dressyrsits (även i hoppsadel :crazy:).

Det jag funderade på är logiken bakom att de däremot tar in elever till utbildningen som kanske aldrig ridit ut sin häst utanför ridhuset/ridbanan. (jo de sa att de fått sådana ryttare till strömsholm).
Så, enligt dem så tar de glatt in en 30årig ridskole"tant" som ridit och tränat sits och samling på ridskolehästar hela sitt liv. men som kanske aldrig tagit in och ut en häst från hagen,

Än en ryttare som mig som vuxit upp med hästar, avlat, fött upp tränat och utbildat sina hästar till högre nivå, jobbade extra redan som 13åring med att rida s.k. "problemhästar". Enligt omgivningen är jag en naturbegåvning med otrolig känsla för hästar och som kan "få vilken häst som helst att bli bra", som tidigt lärde mig hantera hingstar, problemhästar på 700kg. som trots min bristande sits :smirk: kunnat få stela, spända, tunga hästar att bära upp sig och gå i form, och som trots mina lite utåtstående knän i hoppningen fått hästar som förut alltid vägrat att älska att hoppa och sedan hoppa banor 140.

Är jag då helt körd när det gäller att kunna arbeta med det som alltid varit mitt liv? (nej jag har andra planer)


Och en fundering till.. Det där med att man ska kunna mocka 30boxar för att vara en riktig hästmänniska. Och för att klara utbildningen ska man klara det. Jag klaraDE det, men pga kronisk myalgi och utslitning pga förmycke/för fel mockning när jag växte upp så klarar jag inte det idag (nej jag är inte 60, snarare 20), men jag vet att det inom ridning/hästar krävs att man kan ta i, och DET kan jag, jag kan lyfta, bära och flytta 50 spån/tovbalar. jag kan stapla flera ton hö utan att klaga. Men axlarna är och förblir totalpaja..
Kan jag aldrig bli en hästmänniska då?

Oj vad långt det här blev nu..
Men ville höra lite åsikter från er.. Är en 100% sits viktigare än att man kan rida sin häst utanför staketen/ridhus.
Skulle jag aldrig (mer) kunna arbeta som ridlärare, aldrig kunna lära ut något- pga skada och utslitning som gör min sits ostabil (alltså: jag kan rida (men jag sitter inte som jan brink) i flera timmar i sträck, kan utbilda hästar, kan rida hästarna i form, kan rida så att jag iaf före den här uttagningen var ett stort föredömme för många människor)


hopplöst fall?
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/494
 
Sv: Förebild? för vad?

Usch vilken jobbig sits, måste kännas tungt. Kan ju faktiskt tycka att ett gott föredöme är viktigare än en klanderfri sits. Du sitter ju inte bra, men det behöver man inte göra för att hästen ska gå bra. Har man ju sett ett antal gånger. Själva grejen som tränare är väl att få häst och ryttare att samverka och lära sig tillsammans och utveckas, det kan du ju göra utan att ha perfekt sits. Enda är väl att man kanske inte inverkar på ett idealiskt sätt och det kanske gör det svårt, men om det bara är axlarna som är paj och att de hänger fram som är problemet så borde det ju vara lugnt. Är väl ändå mellandelen och benen det handlar om, i första hand? Jag är säkert helt ute och cyklar men jag förstår din frustration.

Tycker att man måste ha i åtanke att eleverna i många fall tar efter sina tränare (iaf jag) och jag kanske skulle ändra värderingar om min tränare började pracka på en massa info om att man inte ska ha hästen i hagen eller rida ut den. Om det vore så att jag inte visste bättre och var "ett lätt offer" så att säga...

oj vad jag svamlar...kanske spånar mest men tycker det är trist att du inte klarade det :mad::(
 
Sv: Förebild? för vad?

Fy vad tråkit. Jag kan förstå problemet med sitsen, men jag tittade på bilderna som va efter och på många bilder hade du ju mycke bättre sits än på den första bilden.
Min förra ridlärare va skitduktig, men på grund av en gammal skada i ryggen va hon också lite sne eller va man ska säg. Eftersom man visste om att hon hade en skada så tyckte man inte att det va konstigt, istället va de en liten peppning för dom av oss som inte är perfekta, att man faktiskt kan rida bra ändå. Min kompis har ett handikapp så hon kan inte räta ut armarna ordentligt. Min ridlärare hade även henne i handikappsgruppen och det faktum att hon hade en skada gjorde att de kunde identifiera sig med henne. Även om hennes skada inte alls va samma sak.
Jag tycker det är viktigare att man fokuserar på om personen som ska bli ridlärare är pedagogisk och har ett öga för både hästar och människor. Om jag ska vara ärlig så har jag inte sett mina ridlärare rida mer än kanske 10 gånger och jag har ändå ridit i 13 år (inte jättelänge kanske, men ändå)
Tycker definitivt inte att du ska ge dig!
Lycka till, hoppas du spöar skiten ur alla ridskoletanter som tror dom e nåt (inte fysiskt alltså)
 
Sv: Förebild? för vad?

Tack till båda!

Och du kom in på något jag tänkte skriva om i första inlägget, men jag skippade det då det började bli lååångt..
Det där med pedagogiken..

Jag har själv erfarenheter av både det ena och det andra... Jag hade en ridlärare som sa itll mig som 11åring att jag aldrig skulle kunna bli något pga att mina tår pekade en aning utåt.. (sneda knän), och det var där någon gång som självdestruktiviteten började: vad gör man som 11åring när man fått höra att man ska ge upp det man älskar? jag gick hem och innan varje ridpass sprang jag barfota genom brännässlor- för att smärtan skulle få mig att hela tiden tänka "in med knäna/tårna", sedan när jag blev immun mot brännässlor så blev det kniven som fick ge sår som sedan sved heeela ridpasset..
En annan ridtränare gav mig tipset att för att räta upp ryggen axlarna skulle jag ta ett stelt läderrep (stigläder) vika till en 8a och trä in armarna och sedan spänna.. Efter ett par dygn och många timmar i sadeln var det både blåmärken och skav av det där stiglädret över ryggen/skulderbladen.
Som 13åring bosatte jag mig mer eller mindre i stallet pga att hemförhållanderna inte var bra (utslängd, hatad) och en livsstil där jag fick tjäna pengar på att rida den ena avkastarkungen efter den andra, och där fester höll på i flera dygn.. "hästmänniskor dricker öl" "hästmänniskor röker" "ähh, drick hembränt- det är billigare- här har du".
Då skolan pga detta blev lidande så sattes jag på praktik- i ett stall- ett stall där jag snabbt lärde mig att fogligt göra det jag blev tillsagd, och då var det inte de 40 boxarna som skulle mockas som var värst- utan de sexuella övergreppen.

Oj.. nu kom jag bort från ämnet: Vart jag ville komma var till det att om jag skulle få in en fot i ridskolan/ridvärlden skulle jag vilja ge det som många tjejer behöver- mod att stå på sig, tron på sigsjälva. Även om livet med hästar kräver fysiskt arbete så tycker jag inte man ska kräva/uppmana tjejer (eller killar) som är sjuka i lunginflammation elle rnågot till att mocka sig svettiga i 15minusgrader. Att de, och deras hälsa faktiskt är viktiga (jag vet hur jobbigt det är med hjärtmuskelinflammation).


Jag- och många med mig- VET hur man SKA sitta, vet hur sitsen påverkar ridningen, hur huvudet/blicken påverka hela sitsen ner till hästens rygg (och jag kan rida utan vare sig sadel eller träns opch då ha både mig och hästen i balans- detta trots icke 100% lodrät sits :smirk:) Jag vet t.ex. hur höger pekfinger och vänsta lår eller vad och en liten vridning i bäckenet får hästen att utföra en sluta..

Men alla vet inte hur man ser en flicka som mår dåligt bakom dens leénde. alla kan inte ge den där blicken eller den där kramen i rätt ögonblick..


Jag gjorde APU i ett stall i höstas.. där blev jag än en gång påmind om vad som "krävs" av en riktig hästmänniska (observera: jag går barn & fritid och skulle inrikta mig på den ledarskapsbiten gentemot eleverna), och trots att mina lärare och klassföreståndare pratat med dem om att jag har varit utbränd, att jag hade magsår och även haft ett års behandling och rehabilitering av ryggen och pga detta inte skulle arbeta förmycket fysiskt eller förmånga timmar.
Jag började 8 på morgonen med stalltjänst.. hade jag tur hade jag en halvtimmars lunch innan eleverna kom.. sedan var det bemötande, finnas där, hålla lektioner, och sedan stalltjänst/låsa stallet vid 22.. (och rida min egna häst efter det), efter 3veckor (var där 7dar/vecka) var mitt magsår väldigt blödande och jag valde mellan att svälja min heder ge upp/kontakta skolan. eller ställa mig på tågspåret.
Jag blev hämtad av lärare från skolan.. en dag gick, knappt två.. stallchefen saknade bara den som mockat/skött stallet..

Men barnen, ungdomarna saknade mig.. och deras föräldrar saknade leéndet som deras barn kommi them med senaste veckorna, DE hade till och med sett skillnad, hur mycket gladare och starkare deras barn blivit av att ha blivit sedda, av att fått en slags fritidsgård att vara på istället för fester på fredag-lördag- kvällar.
Jag hade lyckats ge dem det som jag aldrig fick- en plats med trygghet, en plats utan alkohol och droger (jag har slutat både dricka och röka), jag (försökte) ge dem självkänsla. jag såg dem, och jag lyssnade på vad de behövde prata om.. gav råd och stöd..
(Och jag återvände sedan för att slutföra min APU, då utan att bo där utan i stället pendla och bra göra de timmarna som skolan/barnen/undomarna ville)

Och de såg mig faktiskt som en förebild, och jag vill hellre vara en förebild som visar att de och deras hälsa är värd mycket! jag vill inte vara en sådan som stolt skryter om att man som hästmänniska ska kunna mocka ett helt stall med lunginflammation.

Och även i ridningen såg de upp till mig, ingen där sa något om min icke 100% stabila sits. men de beundrade något annat: sättet att få alla hästar jag satt på att gå bättre än vad de gjort förr. Att få den envisa lata ponnyn att spetsa öronen och göra en snygg ökning. Att få mitt egna 5åriga halvblod att kunna vara med på deras julshow med mig på ryggen- iklädd en upplåsbar, låtande (av fläkt) tomtedräkt.. Och jag kunde springa bredvid den hispiga stora hästen, med en förut livrädd ryttare, få både hästen och ryttaren lugn och få ryttaren att få ta sina första galoppsteg..

Är detta ingenting värt pga sitsen inte är korrekt enligt bilden i ridhandboken?
 
Sv: Förebild? för vad?

Men kära du! Du är ju så ung, och har redan förstört rygg och axlar! Det är ju faktiskt allvarligt. Du har hela livet framför dig, och så har du redan fått ett sådant handikapp. Jag tycker synd om dig.

Men, nu ser ju verkligheten ut som den gör för din del. Då är det bara dumt att försöka satsa på hästar som yrke. Din rygg behöver liksidig och skonsam träning, och det kan du få genom att komplettera ridningen med styrketräning. Fortsätt du med ridningen som en hobby, och satsa på ett annat yrke. För ärligt talat, om din kropp redan är så sliten, hur många år tror du den kan hålla om du skulle fortsätta jobba med hästeriet? Det finns massor av folk som undervisar elever, men har något annat jobb också. Du kan ju fortfarande jobba som tränare, duktiga tränare får elever även om de inte gått ridledarkursen, och på det sättet slippa det nedbrytande stallarbetet för andras hästar.

Och en sak till: Slarva inte med din rygg! Den är jätteviktig, och det är den enda du har! Ta tag i ryggproblemen redan idag, inget annat kan vara viktigare. Ta hjälp av en sjukgymnast för att få ett vettigt program för den, och sluta genast att bära spån- och höbalar!
 
Sv: Förebild? för vad?

Vet du vad?
Jag tycker du ska skicka din text till dom på Strömsholm, även om det inte hjälper dig in på handledarkursen så kanske det kan få dom tänka om vilka kriterier dom har vid uttagningarna?
 
Sv: Förebild? för vad?

Håller med Emma-Pemma.

Byt inriktning på din arbetskarriär. Om du redan är så trasig i kroppen kommer den INTE att hålla i 40 år till i häst/rid branchen. Du verkar ha en hel del bagage att släpa på både mentalt och fysiskt vilket kanske gör att du just nu inte är lämplig att gå den utbildningen, intagnings folket kanske såg det??

Du har ju/har haft fler fysisk/psykiska problem än de flesta 80 åringar:crazy:.

överörliga leder
sneda knän
lunginflammation
hjärtmuskelnflammation
utsliten rygg
utslitena axlar
blödande magsår
utbrändhet

Lägg sedan till usla hemförhållanden, självdestruktivt beteenden, sexuella övergrepp mm.

Min personliga åsikt, eftersom jag vet hur intagningarna på strömsholm fungerar, är att det nog inte bara var din sits som gjorde att du inte kom in. OM det var bara sitsen så måste den vara riktigt svag, för så höga krav har de inte...

Eftersom du går barn och ungdom så kan du väl jobba med ungdomar på något annat sätt som inte innefattar den fysiska delen som stall/ridskole jobbet innebär.

Jag tycker inte att du ska skicka den här texten till strömsholm för då kommer du nog aldrig in, utan om du VERKLIGEN vill komma in så ska du gå till en sjukgymnast och i samarbete med den utforma ett styrketräningprogram för att stärka dig så att du kan sitta bättre till häst och inte fortsätta med att lyfta balar och mocka stallar.

Lycka till.
 
Sv: Förebild? för vad?

Oj oj..

Ja, jag ska inte sätta igång och ge er min inställning till Strömsholm... Det är inte den bästa..

Jag har också gått gymnasiet där, och blev allt annat än imponerad. Ridsportens centrum.. jo säkert!

Men ge inte upp för allt i världen TS!
De kanske klagar på din sits, men har du sett alla deras ridlärare i sadeln? Kan de jobba som instruktör på RS så har du utan tvivel en framtid i branchen om du bara vill!

Go for it girl!

Vilka lärare har du förresten?
 
Sv: Förebild? för vad?

eee, hon går inte på gymnasiet utan försöker komma in på en 3 veckors ridledar kurs....
Hon har gått/går barn och fritid.

Du har nog inte läst orginalinlägget ordentligt...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 511
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 684
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 257
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 385
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp