Förebygga dålig vinterpäls och vinterskav?

MiniLi

Trådstartare
Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter att nybildning av vinterpäls upphört men innan sommarpälsen kommit igång ordentligt kan de ju få väldigt tråkig päls.
Förebygger ni med en massa pälsiga produkter? När börjar ni med sånt isf?
Ger ni något extra i fodret som ni upplever hjälper?

Min häst slutade tydligen producera vinterpäls redan kring slutet av nov denna vinter så det känns som att den trista pälsperioden har varit extremlång. Jag klippte henne sista gången i början av december och tänkte att det då skulle hinna växa ut lite, men nepp. Hon ser fortfarande nyklippt ut 😅
Blir galen på alla vinterskav och ruggade/glesa partier här och där, funderar på om jag kan göra något annorlunda nästa år för att slippa detta.
Jag sprayar alla utsatta områden med pälsglans regelbundet och har ludd på utrustningen men när skaven väl dykt upp blir man ju inte av med skiten förrän pälssättningen kommer igång på allvar under våren:meh:
 
Jag försöker att inte klippa för sent, bättre lite långhårig än för kort och skavkänslig.

I övrigt se till att hästen har tillräckligt med byggstenar i fodret för att kunna bygga bra päls och inte använda för mycket ludd (ludd som blir fuktigt skaver enormt mkt i min upplevelse). Skav av sadeln kan bli hjälpt av renskinn under. Se till att ha ren utrustning så skaver det också mindre.
 
Jag skulle säga att bästa tipset för en fin päls är bra foder (givetvis), ordentligt med proteiner och fett långt innan pälssättningen kommer igång och sen att täcka på ordentligt.
Tycker ju att jag gjort det, men ändå blev pälsen usel i år. På min häst har det varit rätt tydligt, fin och blank vinterpäls utan skavtendenser under början av vintern (när hon fortfarande satte vinterpäls) och sen blir den tråkigare och tråkigare..
 
I usa håller en del på med någon sorts oljning av häst. Googlar man typ horse groom oil eller liknande kommer det upp tutorials. Har inte provat än men funderat på då min häst också har trist päls vintertid och pälsen går av för ALLT...
 
Hur mycket och när höjde du proteinet? Ger du tillräckligt med aminosyror och då främst lysin?
Min ena kan jag klippa i oktober och sedan behöver jag inte klippa mer. Hon ser fortfarande nyklippt ut. Hon klipptes kortare på vissa ställen i mitten av december pga behov av dropp och det ser exakt likadant ut fortfarande på båda sidor. För henne behöver jag öka proteinet senast i november men faktum är att jag lägger på direkt när jag gör foderstaten för hösten. Då slipper jag riskera det där glappet. Min andra har bara fått hänga på och det verkar fungera för honom, inga problem med skav iallafall. För henne ligger behovet på ungefär 0,6-1 över den normala kvoten, dvs hon behöver ligga på 6,6-7 i kvot om hon ligger på normalt mj.

Jag använder renskinn under sadlarna dock annars får de lätt skav längst bak där sadeln rör sig. Renskinn och sympatex är det enda jag ser skillnad med vad gäller skav. Fårskinn och liknande ger istället skav, det bränner precis som syntet vid friktion.
 
I usa håller en del på med någon sorts oljning av häst. Googlar man typ horse groom oil eller liknande kommer det upp tutorials. Har inte provat än men funderat på då min häst också har trist päls vintertid och pälsen går av för ALLT...
En stallkompis har lite babyolja i vattnet när hon badar hästarna på vintern. Kanske man ska prova😊
 
Hur mycket och när höjde du proteinet? Ger du tillräckligt med aminosyror och då främst lysin?
Min ena kan jag klippa i oktober och sedan behöver jag inte klippa mer. Hon ser fortfarande nyklippt ut. Hon klipptes kortare på vissa ställen i mitten av december pga behov av dropp och det ser exakt likadant ut fortfarande på båda sidor. För henne behöver jag öka proteinet senast i november men faktum är att jag lägger på direkt när jag gör foderstaten för hösten. Då slipper jag riskera det där glappet. Min andra har bara fått hänga på och det verkar fungera för honom, inga problem med skav iallafall. För henne ligger behovet på ungefär 0,6-1 över den normala kvoten, dvs hon behöver ligga på 6,6-7 i kvot om hon ligger på normalt mj.

Jag använder renskinn under sadlarna dock annars får de lätt skav längst bak där sadeln rör sig. Renskinn och sympatex är det enda jag ser skillnad med vad gäller skav. Fårskinn och liknande ger istället skav, det bränner precis som syntet vid friktion.
Jag har gjort lite olika med proteinet. Generellt får hon rätt mycket protein i foderstaten och ibland, om jag redan ger mkt proteinkoncentrat och hon ligger högt, så är jag försiktig med att öka ännu mer.

I efterhand borde jag kanske ökat mer, men under hösten/tidig vinter fick hon väldigt mkt potatisprotein pga lågt protein i grovfodret. Då låg hon kring 750 gsmrp där stor del var från pp. Ville inte ösa på ännu mer.

Nu ligger hon ännu högre (nästan 1100 gsmrp) men då är det främst från hösilaget (annan skörd). Hon får lite potatisprotein för att säkra lysinet + lite lusern att blanda mineraler osv i.

Använder också renskinn under sadeln. Håller med om att fårskinn gör det värre om det redan har utvecklats ett skav.
 
Jag upplever att det gör stor skillnad på pälsen vad för proteintillskott de får. Dvs om det är från grovfoder eller proteinfoder. Tyvärr, för ibland har man inte råd med 4-5 kg lusern som komplement till ett skitgrovfoder.

Ser fram emot hur mina hästar kommer att må efter flytten, med ett grovfoder vars kvot har 10. :)
 
Jag skulle säga att bästa tipset för en fin päls är bra foder (givetvis), ordentligt med proteiner och fett långt innan pälssättningen kommer igång och sen att täcka på ordentligt.
Säger det samma. Päls är protein.
Det behövs extra för att kunna bygga päls. JAg brukade ge extra till de hästar som hade kämpigt med päls eller var gamla. Och tid de jag red eftersom de beövde för muskeluppbyggnad. Inga jättemängder men ett tillskott.
 
Säger det samma. Päls är protein.
Det behövs extra för att kunna bygga päls. JAg brukade ge extra till de hästar som hade kämpigt med päls eller var gamla. Och tid de jag red eftersom de beövde för muskeluppbyggnad. Inga jättemängder men ett tillskott.
Jag tror min häst får mest protein i hela stallet 😅
 
Båda mina går på en kvot på runt 8.5 då vi har extremt hög kvot i höet (9.6). Har sänkt kvoten med att komplettera med havre vilket ger extra lysin. Ändå blir det skavkänsligt vid denna tiden på året. Jag använder massor av pälsglans på utsatta områden och serum på bogspetsarna och schabrakkanten.
 
Jag tror min häst får mest protein i hela stallet 😅
Vad har du för täcke på din häst? Står du i varm eller kallstall? Hur många gram är täcket? Med eller utan hals? Ordentligt täckade hästar får dels ingen vinterpäls och inte heller lika lätt skav är min erfarenhet
 
Vad har du för täcke på din häst? Står du i varm eller kallstall? Hur många gram är täcket? Med eller utan hals? Ordentligt täckade hästar får dels ingen vinterpäls och inte heller lika lätt skav är min erfarenhet
Alltså problemet är inte att hon får mycket vinterpäls, det är att pälsens kvalitet blir tråkig under perioden då det inte sker någon pälstillväxt.

Men vi brukar växla mellan 250 och 400g på vintern, alltid med hals. Vi håller plusgrader inne i stallet. Håller henne alltid lagom varm.
Just täckena får hon inget skav från.
 
Jag upplever att det gör stor skillnad på pälsen vad för proteintillskott de får. Dvs om det är från grovfoder eller proteinfoder. Tyvärr, för ibland har man inte råd med 4-5 kg lusern som komplement till ett skitgrovfoder.

Ser fram emot hur mina hästar kommer att må efter flytten, med ett grovfoder vars kvot har 10. :)
Det beror nog snarare på om de får tillräcklig mängd lysin. Protein som inte är fullvärdigt hjälper inte hur mycket man än ger. Lysin går fint att ge rent som pulver, finns alltså ingen anledning att ruinera sig på annat foder som egentligen inte behövs :) Lysin går att köpa från sidor där andra muskelbyggande produkter finns. Muskelbyggande för människor alltså. Googla lysin eller lysinpulver så hittar du.
 
Jag har gjort lite olika med proteinet. Generellt får hon rätt mycket protein i foderstaten och ibland, om jag redan ger mkt proteinkoncentrat och hon ligger högt, så är jag försiktig med att öka ännu mer.

I efterhand borde jag kanske ökat mer, men under hösten/tidig vinter fick hon väldigt mkt potatisprotein pga lågt protein i grovfodret. Då låg hon kring 750 gsmrp där stor del var från pp. Ville inte ösa på ännu mer.

Nu ligger hon ännu högre (nästan 1100 gsmrp) men då är det främst från hösilaget (annan skörd). Hon får lite potatisprotein för att säkra lysinet + lite lusern att blanda mineraler osv i.

Använder också renskinn under sadeln. Håller med om att fårskinn gör det värre om det redan har utvecklats ett skav.
Ja man ska vara försiktig. Bättre då att ge rent lysin om det fattas än att vräka på med proteinfodermedel som inte behövs. Överskott av protein är ju jobbigt för hästen att ta hand om även om det vanligtvis fungerar bra för en frisk häst så är det ändå inte optimalt med tanke på stallmiljön att hästen kissar mycket mer än normalt.

Jag hade alltså räknat på lysinet. Behovet är 5,75-6 gram lysin per 100 kg kroppsvikt i grundbehov. Lätt arbete 6,5 gram, medelhårt arbete 7,25 gram, hårt arbete 8 gram och mycket hårt arbete 9,5 gram. Allt per 100 kg kroppsvikt. Vet man inte lysininnehållet i grovfodret kan man räkna med smb rpx3,5-4%= ungefärlig mängd lysin per kg foder.
 
Det beror nog snarare på om de får tillräcklig mängd lysin. Protein som inte är fullvärdigt hjälper inte hur mycket man än ger. Lysin går fint att ge rent som pulver, finns alltså ingen anledning att ruinera sig på annat foder som egentligen inte behövs :) Lysin går att köpa från sidor där andra muskelbyggande produkter finns. Muskelbyggande för människor alltså. Googla lysin eller lysinpulver så hittar du.

Fast den där logiken har jag aldrig förstått. Lysin är ju den första aminosyran som det blir brist på, men tanken är väl ändå att man även ska täcka de andra aminosyrorna med foder, dvs ger man bara extra lysin finns det kanske andra aminosyror det är brist på?
 
Fast den där logiken har jag aldrig förstått. Lysin är ju den första aminosyran som det blir brist på, men tanken är väl ändå att man även ska täcka de andra aminosyrorna med foder, dvs ger man bara extra lysin finns det kanske andra aminosyror det är brist på?
Lysin är den viktigaste aminosyran och snöpligt nog också den som det sällan finns tillräcklig mängd av. Man ska såklart ha koll på de övriga med men de täcks vanligtvis av proteinet om hästen får tillräcklig mängd fullvärdigt protein. Eftersom lysinet sällan täcks får man välja mellan att ge extra lysin eller ge mycket mer protein än hästen behöver.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp