Bukefalos 28 år!

Förebygga snedhet i sadel?

Smurfmodesty

Trådstartare
Hallå allihopa!

Är i väntan på att en sadelutprovare ska komma ut och prova in en ny dressyrsadel till mig och pållen eftersom den gamla har blivit för trång och är sned.
Eftersom min häst varit sned, och fortfarande är det så undrar jag hur jag kan förebygga att den nya sadeln ska hinna bli sned?

Jag försöker vara väldigt noggrann med att försöka se till att sitta rakt över hästen och att sadeln ligger rakt, men det är ju väldigt svårt nu när den nuvarande sadeln blivit sned. Dessutom skjuter hästen gärna över mig till höger för tillfället.

Som sagt, finns det något bra knep att försöka hålla den nya raka sadeln rak? Och att få hästen jämn dessutom :crazy:
 
Ang sadeln .Så tänk på hur du haterar den.Sitt upp från båda sidor och använd pall.Ska man gå till överkurs kan man försöka ta sig upp med hjälp av pall utan att sätta foten i stigbygeln.Och ta mantag i stället för att ta i framvalvet när man sitter upp.
 
Ja jag använder redan idag alltid pall vid uppsittning och tar mantag. Däremot använder jag iofs stigbygeln.
Kan prova och se om jag tar mig upp utan den :)
Fast sadeln jag har idag halkar över till höger, trots att jag sitter upp ifrån vänster.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 490
Senast: jemeni
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 758
Utrustning För det första: Jag har väldigt dålig koll på sadelinpassning själv. Har enbart ridit på ridskola och köpte min första häst från...
2
Svar
28
· Visningar
3 718
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 410
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp