Bukefalos 28 år!

Föreningsfrågor

Monifa

Trådstartare
Sitter som ordförande i en nystartad förening och börjar få psykiskt eksem över ett par grejer som ni kanske kan hjälpa mig reda ut :p

Sponsoravtal: Hur viktigt/bra är det att det skrivs? Jag vill ha det skrivet för då råder inga oklarheter. Vi får det här av er - ni får det här av oss och det gäller mellan dessa datum/kalenderår. (Vi har styrelsebeslut på att sponsoravtal ska skrivas så alla har varit för det men verkar inte förstå att det ska omsättas i praktik också). Samt för att hålla koll på när och om vi närmar oss 60 000:- och måste börja betala reklamskatt.

Hyresavtal: Hur glada hade ni varit i att renovera en lokal som det inte finns något upprättat avtal på? Öppning slutet av november. Haft tillgång till lokalen sedan september.
 
Helt enig med @Cattis_E @Monifa, korrekta avtal är a och o. Jag tycker också att det ska finnas en person som har sponsringen på sitt bord och håller koll på det. Ska alla i styrelsen klydda runt med det är det att be om krångel.

Söka upp sponsorer kan alla göra men som sagt, en person ska ha koll på det. Sedan kanske det vore bra med en grundpolicy vad gäller sponsring? Jag tänker mest på etiska riktlinjer, tex ser det ju rätt illa ut med en ölsponsor om det är en ungdomsverksamhet...
 
Att renovera en lokal utan avtal är inget jag skulle ta mig för. Skulle något hända går det på ägarens försäkring, ägaren kan ändra vad som sagts, då lokalen kanske är i bättre skick efter renovering och hyran kan höjas eller överlåta avtal till någon annan, där man kan tjäna mer på det.

Ett sponsoravtal är viktigt. Skulle något visa sig inte vara rätt/fel så återkommer man hela tidet till avtalet. Otroligt viktigt att dessa är aktuella.
 
Att renovera en lokal utan avtal är inget jag skulle ta mig för. Skulle något hända går det på ägarens försäkring, ägaren kan ändra vad som sagts, då lokalen kanske är i bättre skick efter renovering och hyran kan höjas eller överlåta avtal till någon annan, där man kan tjäna mer på det.

Ett sponsoravtal är viktigt. Skulle något visa sig inte vara rätt/fel så återkommer man hela tidet till avtalet. Otroligt viktigt att dessa är aktuella.
:bow::bow::bow:
 
@Cattis_E @athena_arabians @YaHilweh
Bra då ska jag fortsätta hålla min linje. När man kämpar i uppförsbacke är det lätt att börja tvivla efter en stund på om det jag tycker är rätt eller om jag bara är tjurskallig.


@attheedge
Misstänker att det finns endel som klurar ut vilken hall det är (personerna i styrelsen är ju inte okänd i den delen av hundgården), uppskattar om det stannar på bukefalos. Behövde ventilera lite :) Hallen är en toppengrej, ska bara ro det i hamn också haha.
 
Helt enig med @Cattis_E @Monifa, korrekta avtal är a och o. Jag tycker också att det ska finnas en person som har sponsringen på sitt bord och håller koll på det. Ska alla i styrelsen klydda runt med det är det att be om krångel.

Söka upp sponsorer kan alla göra men som sagt, en person ska ha koll på det. Sedan kanske det vore bra med en grundpolicy vad gäller sponsring? Jag tänker mest på etiska riktlinjer, tex ser det ju rätt illa ut med en ölsponsor om det är en ungdomsverksamhet...

Jag är ansvarig för sponsorerna. Eller snarare, jag är ansvarig för de icke lokala sponsorerna. Problemet blir att styrelsen är lite som att tygla en skock med vilda hästar. Men vill inte gå in på det offentligt utan skicka pm om du vill veta mer :)

En annan fråga som du eller nån annan kanske kan svara på: ska skicka ut de första avtalen nu idag/imorgon men vilket sätt är smidigast:
- Skicka det per post med ett extra frankerat kuvert i för skick tillbaka till mig.
- Jag e-mailar ett signerat som de får maila tillbaka signerat (antingen e-sign eller skriva ut, skriva på, scanna)
- Skriva i avtalet att det godkänns med betald faktura (om man kan göra så?).
 
Jag är ansvarig för sponsorerna. Eller snarare, jag är ansvarig för de icke lokala sponsorerna. Problemet blir att styrelsen är lite som att tygla en skock med vilda hästar. Men vill inte gå in på det offentligt utan skicka pm om du vill veta mer :)

En annan fråga som du eller nån annan kanske kan svara på: ska skicka ut de första avtalen nu idag/imorgon men vilket sätt är smidigast:
- Skicka det per post med ett extra frankerat kuvert i för skick tillbaka till mig.
- Jag e-mailar ett signerat som de får maila tillbaka signerat (antingen e-sign eller skriva ut, skriva på, scanna)
- Skriva i avtalet att det godkänns med betald faktura (om man kan göra så?).
Påskrifter har jag varit med om ett par varianter. Då har det gällt årsredovisningar och anställningsavtal.

-Dels två påskrivna ex som sänds till mottagaren som skriver på och skickar tillbaka det andra.
-Dels scannat dokument som jag skriver på i två ex och sänder tillbaka det ena.

Det senare kräver tillgång till skrivare hos mottagaren.

Tveksamt om betald faktura gäller. Det finns ju inget som kopplar summan till avtalet om inget påskrivet avtal finns?

Jag har i något fall skrivit på ett mailat ex och fotograferat signaturen. Sedan har jag skrivit på i fysisk form när styrelsen möttes igen. (nationell styrelse som bara träffades några gånger per år).

lite vid sidan av...
En ostyrig styrelse kräver oftast att protokoll och beslut är extremt tydliga. Endast protokollförda beslut gäller och allt måste protokollföras. Underskrift av protokoll ska ske av mötesordförande, sekreterare och protokollsjusterare.
Ej justerade protokoll gäller inte. (=beslutet finns inte)
 
Påskrifter har jag varit med om ett par varianter. Då har det gällt årsredovisningar och anställningsavtal.

-Dels två påskrivna ex som sänds till mottagaren som skriver på och skickar tillbaka det andra.
-Dels scannat dokument som jag skriver på i två ex och sänder tillbaka det ena.

Det senare kräver tillgång till skrivare hos mottagaren.

Tveksamt om betald faktura gäller. Det finns ju inget som kopplar summan till avtalet om inget påskrivet avtal finns?

Jag har i något fall skrivit på ett mailat ex och fotograferat signaturen. Sedan har jag skrivit på i fysisk form när styrelsen möttes igen. (nationell styrelse som bara träffades några gånger per år).

lite vid sidan av...
En ostyrig styrelse kräver oftast att protokoll och beslut är extremt tydliga. Endast protokollförda beslut gäller och allt måste protokollföras. Underskrift av protokoll ska ske av mötesordförande, sekreterare och protokollsjusterare.
Ej justerade protokoll gäller inte. (=beslutet finns inte)

Tack, får bli att jag mailar avtalen då. Jag själv har en app för e-signatur men det har ju inte alla :laugh: Däremot är det större företag jag har o göra med så de har nog skrivare.

Ja jag säger det också. Att beslut är beslut. De vill gärna ta beslut i kommentarsfältet på Facebook... Men ja, ett gäng ostyriga vildhästar. Får hålla hårt i tömmarna men det tar så fruktansvärt mycket energi och det är rätt otacksamt också att vara den buttra med pisken liksom. Går in som ordförande nästa år i en brukshundsklubb också och vill gärna ha energi över till att utveckla den klubben också :rofl:
 
@attheedge
Misstänker att det finns endel som klurar ut vilken hall det är (personerna i styrelsen är ju inte okänd i den delen av hundgården), uppskattar om det stannar på bukefalos. Behövde ventilera lite :) Hallen är en toppengrej, ska bara ro det i hamn också haha.[/QUOTE]
Självklart! Helt förståligt att det stannar här, jag bor mer än 30 mil bort från platsen nu för tiden och är egentligen inte bekant med någon av de andra, mer än namn och utseende typ. Så självklart stannar det här och det är fullt förståeligt att du behöva ventilera lite ibland :)

Ser väldigt fint ut!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp