Bukefalos 28 år!

Företagshälsovården nämner kollega, sekretess?

EmmaW

Trådstartare
Hej allvetande Buke! ;)
Jag sitter i en ganska infekterad situation på jobbet där vår företagshälsovård nu blivit inkopplad.
Jag och min kollega är erbjudna samtalsstöd och jag tackade diskret ja.
Nu ringde dom i går från företagshälsovården och sa att dom fått in beställningen på mig och min kollega och att dom nu hittat tider till oss.... O_o

Jag frågade då om sekretessen, jag har nämligen inget som helst behov av att veta om min kollega går dit men eftersom ett av problemen med min kollega är att hon mer eller mindre förföljer mig både privat och på jobbet så vill jag naturligtvis inte att hon ska veta ....

Jag fick inget svar på min fråga av den något ställda personen i andra änden av luren utan hon avslutade samtalet snabbt.

Så nu undrar jag, jag vet att beroende på hur beställningen ser ut så kan min chef och HR ta del av uppgifter men får dom verkligen delge kollegan att jag ska dit?
Jag känner att det är en sak mellan mig, chefen och HR men för övrigt privat.
Det står vad jag kan hitta på nätet att personalen (Previa) har full sekretess.

Får det verkligen gå till så här? :cautious:
 
Det kan ju vara så att personen som ringde klantade sig och därför blev ställd. Låter mycket märkligt att de skulle få säga något sådant annars, om ni inte ska dit samtidigt på någon sorts gruppterapi, men det är det väl inte frågan om.
Jag vet inte säkert ska jag väl påpeka.
Men jag måste också säga att du verkar hantera den här förbenat otrevliga sitsen oerhört bra! Förstår verkligen hur otroligt jobbigt det måste vara för dig och hur det måste slita, men du gör det jäkligt bra från det jag kan läsa här.
Kram om du vill ha!
 
Får det verkligen gå till så här? :cautious:

Om en vill vara petimetermillimeter-noga ska självklart inte annan persons namn nämnas för dig, oavsett vem det nu är.

Men ärligt - är detta en stor grej? Du vet ju mycket väl att du och den andra är i en konflikt och ni är erbjudna samtal på företagshälsovården - det är "samma" ärende? Du vet inte ens om den andra personen fullföljer och tackar ja eller nej. Jag tycker det känns överkänsligt de luxe att gå igång på detta, sett till situationen. Hade du haft ett enskilt skäl att vända dig till företagshälsovården och fått ett annan namn i örat skulle jag reagerat mer.

Detta gränsar till situationer när en ska rabbla namn och personummer i ett knökfullt väntrum på vårdcentralen - där kan vi snacka om brist på sekretessmurar.
 
Det handlar inte om att vi är erbjudna samtal, det vet vi sen tidigare gemensamma möten med HR och chefen att vi båda är utan det här handlar om att hon i telefonen bekräftat att vi båda har tackat ja till enskilda samtal på företagshälsovården och fått egna tider att gå dit.

Jag tycker inte att jag överreagerar, jag har en kollega som förföljer mig både privat och på jobbet så pass att det snart kan handla om en polisanmälan för att få ett stopp på det hela.
 
Det handlar inte om att vi är erbjudna samtal, det vet vi sen tidigare gemensamma möten med HR och chefen att vi båda är utan det här handlar om att hon i telefonen bekräftat att vi båda har tackat ja till enskilda samtal på företagshälsovården och fått egna tider att gå dit.

Jag tycker inte att jag överreagerar, jag har en kollega som förföljer mig både privat och på jobbet så pass att det snart kan handla om en polisanmälan för att få ett stopp på det hela.
Nej du överreagerar inte. Däremot svarade jag på frågan om det får gå till såhär. Det för det inte. Men det kan finnas en förklaring.

Det finns fiender och det finns väderkvarnar. Människan i telefon är inget att ödsla energi på.

Däremot är det läge att notera vad människan sa och när det skedde. Det kan vara bra att ha kvar utifall att. Spar noteringen och glöm det, tills du behöver det.

Heja dej!
 
Jag har nu fått ihop ett mail till HR där jag berättar om samtalet och vad som hänt samt att jag i fortsättningen kommer vända mig till min egen vc för hjälp där jag vet att sekretessen efterföljs. Jag måste visst gå på mötet i morgon och det kan jag väl göra men sen räcker det. Känner att om sekretessen inte ens kan efterföljas vid bokning så hur ska jag kunna lita på den sen?
 
Jag är inte ens säker på att det här handlar om ett sekretessbrott. Visst, normalt ska aldrig en annan patients namn nämnas. Men här vet ni ju båda att ni blivit erbjudna stöd. Att du då får höra att även den andra fått tider - möjligen skulle det vara sekretessbrott om du fått veta hens tider. Men annars tvivlar jag rätt starkt på det.
 
Men om du nu har en konflikt på arbetsplatsen, AG tar det på allvar och erbjuder samtalsstöd - ska du verkligen inte ta det då? Samtalsstöd är ju BRA. Dessutom kanske det är bra att inte framstå som den som är "vrång".
Jag förstår vad du menar men eftersom sekretessen inte efterföljs vilket kan göra att min kollega får reda på saker och ting så kommer det inte leda någonstanns. Då kan jag lika gäran sitta och säga allt till henne. Eller så kommer jag vara tyst. Jag kan inte se att det skulle kunna leda till något positivt för mitt egna mående om jag inte kan lita på sekretessen speciellt när jag har en person som vill få reda på precis allt om mig.
Jag kan få ett tryggt samtalstöd hos min vc där jag vet att kollegan inte kan få ta del av varken mina tider eller vad som sägs. Det känns som en bättre väg att gå för min egen skull.
 
Jag är inte ens säker på att det här handlar om ett sekretessbrott. Visst, normalt ska aldrig en annan patients namn nämnas. Men här vet ni ju båda att ni blivit erbjudna stöd. Att du då får höra att även den andra fått tider - möjligen skulle det vara sekretessbrott om du fått veta hens tider. Men annars tvivlar jag rätt starkt på det.
Man får inte delge om kollegor, vänner osv har accepterat erbjudanden inom vården och dessutom fått tider. Du får inte avslöja nåt så man kan räkna ut vem saker och ting gäller.
 
Jag förstår vad du menar men eftersom sekretessen inte efterföljs vilket kan göra att min kollega får reda på saker och ting så kommer det inte leda någonstanns. Då kan jag lika gäran sitta och säga allt till henne.

Men varför skulle företagshälsovården diskutera med kollegan om vad som sägs av dig när du är där? Var finns likhetstecken mellan att de bekräftar att de från företaget fått in beställning för er båda, till att de skulle babbla till dig vad kollegan säger och vice versa liksom? Den slutsatsen du verkar dra baserat på den bekräftelsen känns väldigt långsökt.
 
Men varför skulle företagshälsovården diskutera med kollegan om vad som sägs av dig när du är där? Var finns likhetstecken mellan att de bekräftar att de från företaget fått in beställning för er båda, till att de skulle babbla till dig vad kollegan säger och vice versa liksom? Den slutsatsen du verkar dra baserat på den bekräftelsen känns väldigt långsökt.
Det var inte så jag menade. Det jag menade är att jag har en kollega som tar reda på det mesta, vem jag pratar med i telefonen på fritid, vem jag umgås med, vad jag gör osv och som inte drar sig för att fråga runt för att få reda på saker som tex har hon hört av sig till mitt gamla jobb och frågat runt. Jag finner det därför inte osannoikt att hon ska försöka för reda på saker och ting även här och om dom så inte är nogranna i sin sekretess så finns risken och jag vill inte ta den.
 
Jag förstår vad du menar men eftersom sekretessen inte efterföljs vilket kan göra att min kollega får reda på saker och ting så kommer det inte leda någonstanns. Då kan jag lika gäran sitta och säga allt till henne. Eller så kommer jag vara tyst. Jag kan inte se att det skulle kunna leda till något positivt för mitt egna mående om jag inte kan lita på sekretessen speciellt när jag har en person som vill få reda på precis allt om mig.
Jag kan få ett tryggt samtalstöd hos min vc där jag vet att kollegan inte kan få ta del av varken mina tider eller vad som sägs. Det känns som en bättre väg att gå för min egen skull.
Ja, har du en möjlighet att få hjälp där du litar bättre på den så kanske du ska välja det. Om nu inte AG VILL att ni båda går till FHV som ett slags medling.

Att den som ringde om tidbokningen inte tänkte sig för innebär inte öppna spjäll om annat.
 
Ja, har du en möjlighet att få hjälp där du litar bättre på den så kanske du ska välja det. Om nu inte AG VILL att ni båda går till FHV som ett slags medling.

Att den som ringde om tidbokningen inte tänkte sig för innebär inte öppna spjäll om annat.

Om AG vill det så är det en helt annan sak.

Jag vet att misstag kan göras och jag hade nog inte brytt mig nämnvärt om inte hela situationen var som den är.
 
Den som ringde dig sa för mycket och det är (förutom att det är fel) beklagligt. Jag förstår att ditt förtroende för FHV och dess sekretess fått sig en törn. Men innan du avböjer vidare kontakt, är det samma person du ska träffa som var den som bekräftade tiden till dig? Jag tänker att ofta är det en receptionist, sköterska eller till och med en tidbokare på annan ort som bekräftar tiden, men för samtalsstöd som jag uppfattar att du ska på är det oftare en psykolog eller beteendevetare man träffar.
Är det inte samma person tänker jag att det kan vara lättare för dig att våga lita på sekretessen ändå.
 
Jag tänker att det är sannolikt att personen som ringde dig jobbar med administration och bokning och att personen du ska prata med kommer vara en av deras terapeuter. De är väldigt noga med sekretessen så jag tror inte att du behöver oroa dig för att det du säger till din terapeut ska sprida sig till din kollega. Ni kommer troligtvis inte ens ha samma terapeut om ni inte har gruppsamtal.
 
Jag förstår vad du menar men eftersom sekretessen inte efterföljs vilket kan göra att min kollega får reda på saker och ting så kommer det inte leda någonstanns. Då kan jag lika gäran sitta och säga allt till henne. Eller så kommer jag vara tyst. Jag kan inte se att det skulle kunna leda till något positivt för mitt egna mående om jag inte kan lita på sekretessen speciellt när jag har en person som vill få reda på precis allt om mig.
Jag kan få ett tryggt samtalstöd hos min vc där jag vet att kollegan inte kan få ta del av varken mina tider eller vad som sägs. Det känns som en bättre väg att gå för min egen skull.

Varför tror du att FHV skulle "läcka" något om innehållet i dina samtal till den andra personen?
Vet du ens att ni kommer att gå till samma samtalsterapeut?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 539
Senast: Bortglömd
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 451
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 632
Senast: Emine
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 699
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp