Bukefalos 28 år!

Förgifting eller EP?

Cilla

Trådstartare
fann min hnkatt, 7 år gammal ute i grusgången på förmiddan. hon satt ihopkurad och morrade åt mig. (brukar inte morra.)
hela bröstet var blött at saliv, nosen var blöt och hon har spasmer.

lyfter upp henne, känner på ben, rygg, mage, bröst och käke.
inga frakturer, inga sår, inge blod.

pigg och med på omgivning, men ovillig att röra sig. morrar när jag tar i henne.
LIVRÄDD!
har en rispa på hornhinnan.
dreglar.
ryckiga rörelser.
ökad andning.

vad tror ni det är?

och ja, katten är hos veterinär nu.
 
Sv: Förgifting eller EP?

Usch vad tråkigt! Men bra att du var så snabb med att komma ut till veterinären. Att man gjorde allt man kunde är ju en liten tröst i varje fall. Kram
 
Sv: Förgifting eller EP?

Usch vad tråkigt. :(
Jag kan inte mycket om katter gällande epilepsi men det finns alltså ingen medicin att ge eller var anfallet så kraftigt så hon inte klarade det?
Tur att hon kom snabbt till veterinären iaf.
 
Sv: Förgifting eller EP?

kan man inte behandla det hos katt?

min mormors tax fick epilepsi och hon fick mediciner för det.
 
Sv: Förgifting eller EP?

det går att behandla, men då måste man utreda vad EP:n kommer av ch det innebär en himla massa tester som kostar en himla massa pengar.

och hon hade ingen försäkring..... :crazy:

dessutm blev hon väldigt snabbt dålig, hon fick 3 kraftiga anfall på 1,5 timme h hon led, så vi tyckte att det var bäst att ta bort henne.

så nu blir här begravning i kvällningen.
 
Sv: Förgifting eller EP?

Ovanlig debut på idiopatisk EP, så jag tror snarare att hon blev akut sjuk i annan åkomma som yttrar sig med kramper (och knappast någon trevlig, så det skulle inte ha påverkat utgången) eller förgiftad. Togs inga prover alls?

Oavsett så låter det som att en snabb avlivning var ett bra beslut.
 
Sv: Förgifting eller EP?

nej, vi diskuterade prover och hade det varit säkert att vi kunde ta reda på orsaken via prover, så skulle vi gjrt det, men hon hade såpass dålig prognos att jag inte tyckte det var värt det.

idiopatisk EP: vad är det? (läste idiotisk EP först. :D )
 
Sv: Förgifting eller EP?

Det finns två typer av epilepsi.

Äkta = primär epilepsi
Ärftlig ep.
Ingen påvisbar orsak dvs inga tecken på organisk sjukdom i nervsystemet / andra organ
Debuterar vid 1- 5 (tidigare 1-3 år) år.

Sekundär epilepsi
Förvärvad ep
Bakomliggande sjukdom eller organförändringar finns
Drabbar alla åldrar

Vid primär ep, behandlas med krampdämpande medicin.
Om anfaller stammar från sekundär ep, så behandlas orsaken( skadan/sjukdomen)

Sjukdomar som ger sekundär epilepsi:
1. Förlossningsskador t.ex syrebrist till hjärnan
2. Hydrocephalus eller annan missbildning
3. Hjärtsjukdom
4. Lungsjukdom
5. Leversjukdom
6. Njursjukdom
7. Skalltrauma
8. Lågt blodsocker
9. Låg blodcalciumhalt
10. Hög blodkaliumhalt
11. Intoxikation
11. Tetenus

Nu är det ett antal år sedan jag skrev detta och det är då gällande hund och vad jag fick lära mig på min utbildning, så det är säkerligen mer än åldersspannet som ändrats på den ärftliga delen och allt gäller kanske heller inte i fråga om katt, men det ger ändå kanske en vink.
 
Sv: Förgifting eller EP?

Idiopatisk epilepsi innebär att man, trots omfattande undersökningar, inte kan fastställa orsaken till krampanfallen. Detta är en "äkta" epilepsi och debuterar vanligen redan hos unga djur. Sedan finns det en mängd olika anledningar till enstaka eller återkommande kramper, jag ser att Gnist redan radat upp ett antal exempel. Oavsett ålder så gör man en ordentlig utredning för att utesluta dessa faktorer och om man inte hittar något så sätts en behandling in i de fall de anses motiverat, man brukar säga att mer än ett anfall per månad bör föranleda behandling, men den bedömningen är individuell från fall till fall. Idiopatisk eilepsi debuterar i tidig ålder, men det kan ske en försämring med tätare och kraftigare anfall med åren. De tidiga anfallen kan vara så lindriga att djurägaren missar dem (eller så drar sig hunden eller ffa katten undan) och därför kan man inte säkert säga att det inte rör sig om en idiopatisk epilepsi bara för att djuret är lite äldre.

Borde faktiskt heta idiotisk, du har helt rätt...
 
Sv: Förgifting eller EP?

så sekundär epilepsi är helt enkelt kramper orsakade av annan (primär) sjukdom och eg inte "riktig" epilepsi?
 
Sv: Förgifting eller EP?

Ja, sekundär ep räknas inte som ärftlig ep.

Däremot kan ju i vissa fall den bakomliggande sjukdomen som ger symptomen vara ärftlig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp