Bukefalos 28 år!

Förhöjda levervärden/anledning/vad bör dom ligga på?

Beccisen012

Trådstartare
Hej!
Har en 7-årig varmblodstravare med dåliga levervärden. Han kom från ett dåligt hem och jag håller nu på med rehab/inridning men han har så vitt jag vet knappt blivit hanterad på hans första hem alltså aldrig gått på travet. Vi upptäckte för nån vecka sen förhöjda levervärden genom blodprover och ingen vet vad det kan bero på. Han äter hösilage och lite Krafft Grov och mineraler, alltså inget överdrivet fodertillskott. Han har även börjat tappa i hull och ser sämre och sämre ut i kroppen. Har någon en idé på vad det kan bero på? Är galet orolig, vill inte att han ska försvinna...

Kan även nämna att han har en konstig inflammation i höger framhov som ingen kan förklara varken vad det är eller vad det kan bero på. Han fick en stor hovböld i den kronranden i somras och jag antar att inflammationen kommer pga att det kommit in någon bakteri den vägen? Nu börjar det även komma konstiga pigmentfläckar på högerbenet. Som sagt ingen veterinär eller hovslagare har sett något liknande förut. Hela hovväggen är påverkad då den nya hov som växer ut efter hovbölden inte är i bra skick. Kan inflammationen i hoven och levern ha något gemensamt?

Extremt tacksam för svar, är så orolig!
 
Det här är inget för oss på nätet att ha ideér om. Det är alldeles för allvarligt.
Är du inte nöjd med din veterinär så leta ny.
 
Förhöjda levervärden är ju ett tecken på förgiftning oftast. T.ex om de äter giftiga växter i hagen och man tar blodprover så är de förhöjda. Sedan vet inte jag om det kan vara andra "förgiftningar" också - men rimligen eftersom leverns uppgift är att rena. Jag säger som @Efwa - detta är svåra saker, bättre du får hjälp av någon erfaren vet.
 
Mår hästen så här dåligt bör väl rimligtvis all sorts träning/inridning avbrytas och fokus vara på att få rätt diagnos ställd?
 

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 876
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 957
Senast: skuggi
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 104
Senast: Ingela_S
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp