Förklimakteriet?

20032003

Trådstartare
Jag börjar undra om det är där jag har hamnat... Efter en del googlande och läsande så verkar jag ha många symtom som stämmer in. Någon som har upplevt något liknande, och kan tala om för mig om jag är a) allvarligt sjuk, b) håller på att bli galen eller c) faktiskt kan vara i förklimakteriet?

Det började bli riktigt illa i höstas när jag fick konstiga problem med mage/ändtarm (håller på att utredas för detta). Just nu kan man väl beskriva det som tryck och smärta i ändtarmen som kommer och går. Var hos gynekologen som inte hittade några andra "fel" än en bakåtvänd/bakåtlutande livmoder. Gynekologen var säker på att mina problem i ändtarmen inte var relaterade till något gynekologiskt, men om man tittar på bilder som visar bakåtvända livmödrar (heter det så i plural??), så kan man ju ändå undra.... Livmodern hamnar VÄLDIGT nära ändtarmen i många fall.

MEN till mina andra problem. Jag har fortfarande väldigt regelbunden mens. Skillnader som jag har märkt är att mensen är mer sparsam. Jag blöder ett par dagar och sedan är det nästan helt slut på det. Så har det kanske varit i något år. Jag får inte heller samma stegring av fysiska pms-besvär (svullnad, etc) som drastiskt försvinner när mensen börjar, utan jag märker mindre skillnad genom cykeln. Däremot tycker jag mig ha MER besvär med smärta och dylikt runt ägglossning än vad jag hade förut.

Psykiskt så lider jag just nu väldigt mycket av oro, ångest och nedstämdhet. Jag oroar mig för vad som är fel på mig, och inget känns riktigt roligt... :( Just nu när jag är påskledig går jag mest och grubblar, och har svårt för att njuta av mina lediga dagar. Jag får mestadels tvinga mig till att rida, ut och gå, baka, osv.

Är det NÅGON som känner igen sig??? Jag är nästan 46 år förresten. OM det är relaterat till förklimakteriet, hur "tar man sig" ur det? Något tillskott/naturläkemedel som kan hjälpa?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 394
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
17 823
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Är det någon här som har testat olika spiralvarianter och kan hjälpa till med ngn slags jämförelse? Gäller hormonspiral och då specifikt...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
24 144
Senast: Ponylove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt hälsointresse har på senare tiden riktat in sig väldigt mycket på hormoner. Plötsligt är jag helt besatt av att få lära mig mer om...
Svar
4
· Visningar
1 234
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp