_Peplis_

Trådstartare
eller kan dom bli det hästar?
min snorar (betydligt mindre nu än för en vecka sen) och hostar..inte hela tiden kanske 2 gånger när jag är där. (ca 1-2h) upptäcktes för en vecka sen så jag har inte ridit sen dess. men hon har såklart varit ute i hagen o så.

Hon är ung (4år) och har bara stått i stallet 2 månader..
ingen annan häst är hostar eller snorar (förutom en gammal ponny som hostar pga höallergi)

vad tror ni det beror på? eller är det bara en vanlig "förkylning" som vi människor också kan få?
 
Precis sådär var min häst också, snorade (vitt snor) och hostade ca 1-2 gånger när jag var i stallet, å det var en förkylning, en ihärdig sådan, hostan har inte försvunnit än (hon hostar när hon rids) å det här började för ca 1 & ½ månad sen :( om snoret & hostan inte gått över när det gått ca 2 veckor är det nog bäst att du ringer & hör med en veterinär, för min pålla hade i samband med förkylningen fått en infektion i kroppen, så hon fick gå på mediciner osv, men nu är hon på bättringsvägen tack och lov :bow:

men rådfråga gärna med vet om hostan inte går över.
 
hästar som är vana att gå ute mycket har lättare att bli sjuka när man tar in dom i värmen.
Men sen kan även hästar råka ut för influensa perioder (som vi människor kan göra)
Vissa hästar blir mer sjuka ,vissa hästar mindre det har med ålder och immunförsvar att göra.
 
Unga och gammla hästar har sämre immunförsvar än andra, det kan vara orsaken til att hon har drabbats. Förkylning är inte nödvendigtvis smitsam.

Hon är nog bara förkyld. Du kan ge henne vitlök och c-vitaminer, och blir hon inte bättre snart så skulle jag ringa vet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 629
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 121
Senast: Twihard
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
780
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp