Bukefalos 28 år!

Förkylning, förkylning, förkylning...

Stinaelin

Trådstartare
Min tonåring, 14 år, har det senaste 1,5 året varit förkyld (och hemma från skolan några dar) i snitt två ggr/månad. Halsont, huvudvärk, trötthet och snuva. Ingen feber.

Han har varit hos läkare, testat allt (allergi, diverse vitaminbrist, blodbrist mm), inget fel. Läkaren tror att puberteten och brutal tillväxt (ca 30 cm på 1 år) tagit på krafter och immunförsvar, och visst kan det vara så.

Men vad gör man åt det? han kommer efter i skolan, och socialt, och det är så TRÅKIGT att han alltid är sjuk.
Han äter bra (kanske lite mycket socker, då han är en godisgris), tränar när han kan, sover på nätterna (kanske lite lite, då jag ibland kommer på honom att sitta med Ipaden för länge). Så; äta mindre socker och sova mer är på min lista, plus kosttillskott (fast egentligen tror jag inte på det men jag är desperat...)

Tips?
 
Bara ett tips från en som under nästan 2 år var sjuk ca 1-2 ggr i månaden ( snuva, nysningar, huvudvärk och liknande förkylningssymptom) är att kolla upp luftvägarna kanske? Jag fick "diagnosen" astma och när jag fick medicin mot detta så blev jag mycket friskare. Nu har jag en kvalsterallergi som samarbetar på ett dåligt sätt med astman, men kan ju vara värt och kolla upp?
 
Låter som jag hade det, jag räknade ut att jag var förkyld sammanlagt 8 av 12 månader när det var som värst. Det var helt vansinnigt och jag var hos läkaren tre gånger sammanlagt och det togs blodprov mm men inget var fel på mig.
Fick efter ett tag någon form av lätt mani och bacillskräck som bara den, jag övade upp en teknik att slippa andas så mycket när folk var närmre än 4 meter bort (jag blev helt vimmelkantig av att inte andas varje morgon och kväll då jag åker kommunalt till jobbet) Trodde det skulle hjälpa, samt tvättade händerna med desinfektionsmedel säkert över 50 gånger/dag. När jag blev riktigt desperat och hade någon form av panikångest tror jag gick jag helt ifrån mitt eget sunda förnuft och tvättade näsan in och utvändigt med desinfektionsmedel. Inget jag rekommenderar dock.
Men, det som jag tror hjälpte för mig är att jag stressade ner totalt. Jag tog bort alla måsten och gav mig själv tid för vila. Minst 30 minuter om dagen tvingade jag mig själv att ligga på soffan, stirra rakt upp i taket och inte göra något alls, inte tänka något, bara vara. När jag väl blev frisk från en släng med förkylning var jag noga med att inte börja "leva som vanligt" på en gång utan jag gav det några dagar och sedan kom jag successivt tillbaka till normaliteten.
Är fortfarande förkyld ofta, men nu är det en gång var 3-4e månad istället för konstant.
Det är ett rent helvete att vara förkyld sådär, det blir inget normalt liv.
 
Tack för era svar. Jag förstår att stress kan vara väldigt nerbrytande, men jag ser inte riktigt att stress skulle vara boven i min sons situation.
Han är inte jätteambitiös, har ofta dagar då han bara tar det lugnt på, ingen elitidrottssatsning, inga onormalt höga krav från vare sig skola eller hem. Men vad vet jag, kanske har han en inre stress. Jag har dock pratat mycket med honom om detta eftersom jag ibland misstänkt att han inte mår fysiskt dåligt utan psykiskt, men jag har mer och mer gått ifrån den teorin. Och han är ju förkyld med synliga tecken.
 
Ett kosttillskott som hjälper mig är Q10 som tydligen är bra för immunförsvaret. Jag märker direkt när jag inte tar det...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 795
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Börjar bli desperat!!!! Har varit förkyld sen 19 augusti. Sen övergick det sista veckan i augusti till influensa, följt av förkylning...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 796
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp