Bukefalos 28 år!

förlängd trav?

B

blindabelinda

min kompis rider för en jätteduktig tränare (dressyr) men så en dag förra veckan bad han henne komma fram i förlängde trav? då stannar hon upp och frågar va fasen är det?
tränaren tittar på henne som om att hon är dum i huvet och förklarar lite småtjurigt att förlängd trav är när hästen travar i ett väldigt kort tempo, fast med långa steg? öhm? någon annan som hört talas om detta? inte jag iaf! :smirk: :confused:
 
I ökad trav ska hästen behålla takten, men länga steget. Det var nog det tränaren menade.
 
"Väldigt kort tempo med långa steg" låter konstigt.. Med långa steg är det svårt att hålla mycket kort tempo rent logiskt..
 
Hur får man hästen att länga stegen utan att gå fortare? sker detta på hög dressyrnivå eller är det något som jag har missat att lära mig??
 
nä, jag fattar ingenting, har aldrig hört talas om nåt liknande, och undrar då om det är nåt som bara elitryttarna håller på med?
 
Det är alldeles riktigt. Hästen ska lära sig att länga på stegen, det kan den bara göra om den håller samma tempo men sträcker på sig. Ökar den tempot blir det bara att den springer. En riktigt bra ökad trav är nästan i ultrarapid där hästen länger sig till max i varje steg.
 
Jag förstår vad förlängd trav innebär, men hur får man då hästen att länga på stegen? Min medryttarhäst tar i regel väldigt korta steg i traven, jag kämpar med halvhalter, tempoväxlingar, lösgörande dressyrövningar mm, men det känns nästan som hon är för "trött" för att länga stegen. samlad trav verkar vara hennes favvo-gångart... :crazy:
 
Det kommer så sakteliga allteftersom hästen blir starkare. Man får börja försiktigt, be den länga ett eller två steg i taget, så småningom orkar den mer och längre steg. Tålamod och systematisk träning :)
 
Jag är helt kass på att länga stegen, går ibland när pållan går bra. Men i somras red en duktigt tjej som "kan" rida ökad trav och det var precis som om pållan fick en "aha"-upplevelse. Sedan kunde hon länga på steget när jag bad henne oxå :love: Dessvärre blev hon skadad strax efter (inte pga det ;) ) och nu sätts hon igång igen, kan slå mig i backen på att hon har glömt det :D Och eftersom jag inte kan be henne så hon fattar så får vi hålla oss till arbetstrav :rofl: Men det är lika skoj det!
 
Ja, mycket hänger ju på vad vi ställer för krav på oss själva, vad vi vill åstadkomma med derssyrövningarna, vilken nivå man vill nå upp till. Har en tendens att önska för mycket ibland (rider ju inte Grand Prix :p ) Det gäller att ha tålamod och kämpa på och uppskatta de små framstegen... :)
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 974
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 810
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp