Förlovning/vigsel utan ringar?

Jag tar av mig ringen på jobbet och sätter i halsbandet (om jag har sånt på mig) eller i korthållaren. Tar på mig ringen när jag byter om efter jobbets slut.
 
Jag och min partner valde fina och enkla ringar som vi använde vid just ceremonin. Sedan förvarar vi dem i en genomskinlig glasburk (Iittala, för vi tycker båda att den är fin) på en hylla i hallen. Vi ser ringarna men har på inte på dem. Ingen av oss är intresserade av att bära ringarna utan ser dem mest som minnessaker, en slags souvenirer.
 
Jag måste sätta mig ner och tänka litet på det där. Ringar är ju jätteroliga, liksom alla andra utseendeattribut som en kan smycka sig med (hey, bara mitt hår är ett vandrande samtalsämne), men det där andra tycker jag reflekterar någon osunt i min egen syn på relationer som kommer upp till ytan när jag vill smycka mig.

Känns relevant att ha lyft den stinkande gasbubblan till ytan. Intressant att spräcka den och se vad som finns däri. Osäkerhet i relationer? Mindervärdeskomplex? Skilsmässobarnets klagan?

Ni kan ju gå på helt otraditionella ringar.
Jag valde en enkel slät (som ligger i tandborstmuggen) men min partner har alltid sin på. Vi har ringar för att min partner ville, och jag bestämde att även om jag var ointresserad så tyckte jag att partnern skulle få sin vilja fram. Jag valde stadshuset, inga gäster typ och kvartersindiern för att slippa laga mat.
 
Jag och min partner valde fina och enkla ringar som vi använde vid just ceremonin. Sedan förvarar vi dem i en genomskinlig glasburk (Iittala, för vi tycker båda att den är fin) på en hylla i hallen. Vi ser ringarna men har på inte på dem. Ingen av oss är intresserade av att bära ringarna utan ser dem mest som minnessaker, en slags souvenirer.

Jag och maken hade också bara ringarna vid ceremonin, men till skillnad från er förvaras våra i byrån :o Men er idé var smart, jag kanske ska sno den :idea:
 
Jag tar av mig ringen på jobbet och sätter i halsbandet (om jag har sånt på mig) eller i korthållaren. Tar på mig ringen när jag byter om efter jobbets slut.

Nu hugger jag ditt svar, men fler har ju skrivit att de sätter ringen i t ex halsband när de byter om på jobbet. Får jag fråga varför man gör så? Jag skulle nog bära ring vid ett framtida äktenskap men jag skulle bara lägga den med kläderna i skåpet, att sätta den i ett halsband eller korthållaren (!) är helt främmande för mig. Vill man visa att man är gift även på jobbet? För patienterna, kollegorna eller vem?
 
Vi har inga ringar just därför att vi inte vill signalera gifta och VI. Ingen ringmärkning, inga Gyllene (hand)Bojor. Jag har en doktorsring, men jag bär den inte därför att den tolkas som vigselring av för många.

Tatuering verkar väl förhastat med tanke på att vartannat gift par skiljer sig.
 
Nu hugger jag ditt svar, men fler har ju skrivit att de sätter ringen i t ex halsband när de byter om på jobbet. Får jag fråga varför man gör så? Jag skulle nog bära ring vid ett framtida äktenskap men jag skulle bara lägga den med kläderna i skåpet, att sätta den i ett halsband eller korthållaren (!) är helt främmande för mig. Vill man visa att man är gift även på jobbet? För patienterna, kollegorna eller vem?
För att jag vill veta var jag har den. Hade den i väskan förut men vill helst ha den nära.
Att lägga den bland privata kläderna gör att jag riskerar att den åker ur när jag byter om, därav vill jag ha den fastsatt i nåt.
 
För att jag vill veta var jag har den. Hade den i väskan förut men vill helst ha den nära.
Att lägga den bland privata kläderna gör att jag riskerar att den åker ur när jag byter om, därav vill jag ha den fastsatt i nåt.

Okej, nära på grund av? Förstår att man inte vill tappa bort ringen men att t ex lägga den i plånboken borde ju fungera för det ändamålet.
 
Vissa har ringar. Andra har inte ringar.
Jag tycker inte den är en så stor grej. Alltså som generell symbol.

Vi hade ringar. Jag tyckte om min ring, den var fin och enkel.. På samma sätt som jag tycker om andra saker jag fått av människor som betytt mycket för mig. Det var för mig en påminnelse om att han fanns i mitt liv. Och att det var han som gett den till mig.
För mig handlar den inte om någon äganderätt eller signalerar någon som helst form av förtryck eller förlegade roller.

En annan peson som betytt mycket för mig gav mig en krukväxt när jag flyttade till lägenhet efter separationen. Den är fortfarande ett fint minne av vår vänskap och jag tittar på den varje dag. Eller den porslinskruka jag fick av en god vän när jag var sjuk och eländig. Den står på skrivbordet och jag har mna pennor i den.
Påminnelser om människor som stod eller stått mig nära.
 
Hade ring inte passat och jag gärna hade velat ha någon symbol hade jag funderat på armband. Antingen hitta ett som går att gravera enligt önskemål eller letat upp någon som kan göra ett armband som matchar våra önskemål.
 
Varken jag eller fästmannen får ha ringar på oss på jobbet, vi får egentligen inte ha halskedjor heller. Så ringarna ligger i skåpet under arbetstid. Jag kan inte ha på min när jag utövar ett av fritidsintressena heller. Jag är ingen ringmänniska, men har ändå på mig den jämt utom nämnda tillfällen. Glömde den i skåpet på jobbet en helg och kände mig jättenaken :o
 
Undertecknad kanske går i funderingars tankar, men klurar lite på det här med ringar.
Jag är i vården, och de basala hygienrutinerna sätter P för att bära ringar på jobbet, och vid sidan vill jag lägga tygeln kring ringfingret. Jag är alltså ingen ringbärare per se.

Men!
Jag gillar ändå symboliken kring en ring på vänster ringfinger (vilket jag ifrågasätter ofta gentemot mig själv), och känner att det inte skulle vara samma sak att bära ringen runt halsen kedja eller dylikt.

Går det att komma runt det här, eller ska jag tänka om?

Tatuerat finger? Både jag och min partner är tatuerade sen tidigare.
Andra symbolbärande smycken?

Min vigselring är ett graverat armband i silver, makens förnamn och vigseldatum på insidan. Ingen av oss är ringbärare och jag är mycket nöjd över denna lösning:)
 
Ni kan ju gå på helt otraditionella ringar.
Jag valde en enkel slät (som ligger i tandborstmuggen) men min partner har alltid sin på. Vi har ringar för att min partner ville, och jag bestämde att även om jag var ointresserad så tyckte jag att partnern skulle få sin vilja fram. Jag valde stadshuset, inga gäster typ och kvartersindiern för att slippa laga mat.
Men fest vill vi iallafall ha! Vi älskar mat och har varit på roliga kärleksfester hos andra. Men borgerlig ceremoni.


Vi har inga ringar just därför att vi inte vill signalera gifta och VI. Ingen ringmärkning, inga Gyllene (hand)Bojor. Jag har en doktorsring, men jag bär den inte därför att den tolkas som vigselring av för många.

Tatuering verkar väl förhastat med tanke på att vartannat gift par skiljer sig.
Där befinner jag mig rationellt, men inte emotionellt. Och doktorsring är mäktigt!

Min vigselring är ett graverat armband i silver, makens förnamn och vigseldatum på insidan. Ingen av oss är ringbärare och jag är mycket nöjd över denna lösning:)
Armband funkar i stallet, men faller för hygienkoden på jobbet.
 
@tanten
Krukväxter är fantastiska! Samlar den själv som minnen från platser och personer som värmer mitt hjärta.
Min partner och jag delar intresse för rosor med namn av fantastiska kvinnor och jag drömmer om att ha Ingrid Bergman, Isabella Rossellini eller vår Karen Blixen i en ev brudbukett.
 
Jag har inga större problem med att hålla i tyglar eller tömmar med ring på fingret. Däremot skulle jag aldrig ha ring i stallet, i synnerhet inte en ring som betyder mycket för mig (vilket jag föreställer mig att en förlovnings/vigselring skulle göra, om jag hade någon). Så många tillfällen och sätt som fingrarna kan skadas på, även om en inte tänker sig det, och en ring kan då orsaka stor skada (och riskerar att helt sonika klippas upp för att komma loss). Ironiskt nog var det just vänster ringfinger som jag fick dubbla vridna frakturer i för ett par år sedan, när hästen tog ett språng framåt på promenaden. Ytterst tveksamt om en ring hade gått att få av ens om jag provat direkt när det hände, eftersom 2/3 av fingret pekade åt helt fel håll plötsligt - och sen svullnade fingret snabbt upp. Scenariot skulle troligen kunna bli detsamma för en som sitter till häst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp