Bukefalos 28 år!

Förprövning

classie

Trådstartare
Som rubriken lyder, måste jag förpröva hos länsstyrelsen om jag ska bygga om en ladugårdsbyggnad till stall med 4 boxplatser?
Till saken hör, jag vill ha tre hästar installade och två hästar ute på lösdrift.
Det blir ju då trots allt 5 hästar på gården men endast 3 inne i stallet.
Försökt leta på nätet men blir ändå inte klok på nå svar... :crazy:
 
Sv: Förprövning

Om du efter ombyggnad har plats för fler än fyra hästar på anläggningen (inte bara i det stallet) måste du ansöka om förprövning.

Ha kul med ombyggnaden!
 
Sv: Förprövning

Som rubriken lyder, måste jag förpröva hos länsstyrelsen om jag ska bygga om en ladugårdsbyggnad till stall med 4 boxplatser?
Till saken hör, jag vill ha tre hästar installade och två hästar ute på lösdrift.
Det blir ju då trots allt 5 hästar på gården men endast 3 inne i stallet.
Försökt leta på nätet men blir ändå inte klok på nå svar... :crazy:
Eftersom du i lösdriften måste ha en ligghall till två hästar och utöver det vill bygga 4 boxar inne = 6 hästplatser = förprövningsplikt på boxarna. Om det skulle vara så att du redan hade fyra boxplatser och sedan vill bygga en ligghall för lösdrift betyder det att du måste förpröva ligghallen. Det vill säga den om/till/nybyggnationen som medför att du får fem hästplatser eller fler på din fastighet ska förprövas.
 
Sv: Förprövning

Hej igen och tack för svaren.

Det är som så att det på gården redan finns en godkänd lösdrift för 2 hästar, tidigare gödselstack plats under tak m väggar.
Men sen har jag tre hästar som jag vill stalla in. Behöver ju egentligen bara bygga te boxar då för iaf nån av lösdrifthästarna behöver en sjukbox så kan mina gå på lösdriften. Så renoveringen berör ju bara stallet, allt de andra är ju klart så att säga..
 
Sv: Förprövning

Eftersom du kommer att kunna ha fler än fyra hästar behöver du förprövning av det du bygger. I förprövningen får du dessutom ta med lösdriften om den inte är förprövad sedan tidigare.
 
Sv: Förprövning

Okej, tack så mycket. Nej den är ju inte förprövad sen tidigare
eftersom den inte är använd till lösdrift.
Men då vet jag vad jag ska göra! :)
 
Sv: Förprövning

Okej, tack så mycket. Nej den är ju inte förprövad sen tidigare
eftersom den inte är använd till lösdrift.
Men då vet jag vad jag ska göra! :)

Masse har rätt, förutom att ligghallen inte ska förprövas i efterhand. Den kontrolleras i samband med normalkontroll (alltså vanliga djurskyddskontrollen) Eftersom när den byggdes så innebar den att det blev två hästplatser på fastigheten. Inte förprövningspliktig då och därför inte nu heller.
 
Sv: Förprövning

Hej

plockar upp en gammal tråd men aktuell för mig:laugh:

Vi är i gång och ska bygga om en del av en byggnad till stall för 4 st ponnies. Har hela tiden förstått det som att vi inte behöver tillstånd då antalet hästar understiger 5, men nu har det krånglat till sig.

Tydligen så räknas alla djur inom samma fastighet och i vårat fall ligger det ett annat (för tillfället tomt) stall på samma gårdplan. Så trots att vi inte på något vis har med varandra att göra så måste våran ombyggnad förprövas.

Denna kommer att bedömas enskilt, alltså inte som en del av det andra stallet men, suck, vad allt blev krångligt helt plötsligt:crazy:

Ni som har gjort en förprövning har ni tagit hjälp av en konsult eller klarar man det själv? Var inne och tittade på lässtyrelsen sida och det är ju ganska många olika ritningar som ska in + en massa annat. Det som tidigare kändes så kul börjar helt plötsligt kännas väldigt krångligt.

Vore kul att höra andras erfarenheter

/Söderböna
 
Sv: Förprövning

Jag vet att det känns helt övermäktigt med pappren, man har ju inte fackspråket för att förstå vad som står i vissa fall.

Men det är inte så krångligt, jag gjorde en egen ritning på ett vanligt A4 ark och skickade in. Sedan skrev jag en förklarande text till hur vi löste det med vatten och luft och el, eftersom jag inte visste vad jag skulle kryssa i på blanketten. Annat än att vi hade tänkt ha el och inget vatten.

De på min lästyrelse har varit mer än tillmötesgående! Skriv ut blanketten http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurskydd/D173.PDF

Gå ut och mät, kolla så att taket är tillräcklig höjd osv, rita! I mitt fall var det en rektangel med 4 kvadrater i, där jag skrivit måtten på boxarna och var dörren var och var fönstret satt. Samt en vy från sidan, kvadrat med triangel ovanpå, för att visa takhöjden. Försök göra ritningen så skalenlig som möjligt, om stallet blir 10 meter långt och 5 meter brett så blir det ju lite pluttigt med en ritning på 10 cm x 5 cm. Rita då hellre 20 x 10 cm och skriv att du använt skala 1:500.

Om det är nåt särskilt du kör fast på så fråga igen! Lycka till och även om det känns obekvämt att ansöka om förprövning så är det jätteskönt att ha det klart och godkänt sedan!

Var dock medveten om att de måste komma ut och inspektera bygget när det är färdigt innan du kan ha hästarna där!

Som sagt ring gärna din länstyrelse om du kör fast på nåt, de vill ju att det ska bli rätt från början.
 
Sv: Förprövning

Hoppas du har rätt. Gick in och skrev ut "förprövning av djurstallar" från deras hemsida och där var det förutom själva ansökan 3 olika skisser/planer som skulle in; situationsplan, planritning och sektionsritning.

Jag kände mig helt matt bara jag började läsa.

Det viktigaste är ju så klart att allt blir ordentligt men det hade vi ju redan tänkt. Man är bara så rädd att man missar något nu så att allt fördröjs. Vill ju börja bygga i maj.

/Söderböna
 
Sv: Förprövning

Jag håller med, det är inte så krångligt som det verkar. Ring till länsstyrelsen och fråga, de brukar vara mycket hjälpsamma och kommer gärna med tips och idéer. De har ju sett många stallar och kan ofta hjälpa till med kluriga lösningar och berätta vad som funkat/inte funkat på andra ställen.
 
Sv: Förprövning

Ja jag får nog göra det. Har redan pratat med en mycket trevlig person där innan då jag fortfarande trodde att vi inte behövde förpröva.

Känns lite lättare nu :)
/Söderböna
 
Sv: Förprövning

Jag gjorde det också själv, ritade alla ritningar på rutat papper. Sen läste jag igenom allt ett par gånger och fyllde i och det var inte så svårt som jag trodde. Jag fick tom plus i kanten för att det var en extremt tydlig ansökan jag skickat in, hon hade inga frågor när hon sen var ute och kollade när allt var klart! :)
 
Sv: Förprövning

Skönt att höra. Vi kommer nog också vara övertydliga i vår planritning bara för att inte riskera att missa något.

Det jag funderar mest på är frånluftstrumman men där får vi nog ta in proffs skulle jag tro.

/Söderböna
 
Sv: Förprövning

Jag har en liknande fundering. Vi har §16 tillstånd för 17 hästar delat på lösdrift och stall. Nu har vi köpt till grannfastigheten med mark och funderar på att bygga en lösdrift till där för ca. 5-7 vuxna stora hästar. Där finns varken stall eller hage än så länge, bara ett stort fritids-hus.Behövs förprövning?
 
Sv: Förprövning

Jag har en liknande fundering. Vi har §16 tillstånd för 17 hästar delat på lösdrift och stall. Nu har vi köpt till grannfastigheten med mark och funderar på att bygga en lösdrift till där för ca. 5-7 vuxna stora hästar. Där finns varken stall eller hage än så länge, bara ett stort fritids-hus.Behövs förprövning?
Ja, du bygger ju för 5 hästar eller fler = förprövningsplikt.
 
Sv: Förprövning

Man måste också alltid ha bygglov om man ändrar en byggnads funktion.
Som när man stoppar in hästar i en lada.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 316
Senast: Roheryn
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 633
Senast: Pilot
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 286
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp