Ersättning för extra pass på privat ridanläggning.

Ah, ja det är ju en aspekt också då

På ridskolan här vet jag att de säljer/köper stallpass mellan varandra. Typ Nisse har helgpass men betalar Anna för att Anna ska ta det. Men det borde bli samma sak då?
Oklart. Den förstnämnda frågan har jag som styrelseledamot med det ansvar det innebär varit intresserad av att utreda. Inte den andra. 😇
 
När jag för länge sedan stod i kollektivstall och det dök upp en period med pass som bara några få skrev upp sig på (över jul) löste stallägaren helt sonika det med att "alla sköter sin egen häst denna vecka". Kanske också kan vara en lösning om det bara är ett fåtal (samma) personer som ställer upp jämt?

Vi gick såklart ihop några stycken och hjälptes åt ändå, men jag tror att det kanske var lite ögonöppnare för de som aldrig brukade ställa upp.
 
Det är varmstall, så det blir svettigt att stå med utetäcket. Stråfoder ute, absolut. Men det är 18 hästar, så typ 60 åsikter. "Mitt hjärtegull, kan inte äta ute i geggan, då dör hon" Typ.
Det fetade. Skulle välja att sköta min häst själv när det finns såna jobbiga människor som jag annars måste samarbete med.
Vill ägaren till sitt snuttegull sits och titta på sitt snuttegull när den äter så varsågod men jag vill inte göra det.
 
Det fetade. Skulle välja att sköta min häst själv när det finns såna jobbiga människor som jag annars måste samarbete med.
Vill ägaren till sitt snuttegull sits och titta på sitt snuttegull när den äter så varsågod men jag vill inte göra det.
Eh? Det är ju välkänt att det är rätt dåligt för hästar att äta grovfoder från lerig mark. Ok om det är torrt där man fodrar, men är det lerigt hade jag också vägrat foder ute.
Jag hade dock inte gått med på ändrade fodringsrutiner alls. Så jobbigt är det inte att vänta på att hästarna ska äta upp, man kan fixa sina egna stallsysslor under tiden och ska man dessutom byta en massa täcken så är det ju perfekt att göra det under tiden hästarna äter sin frukost. Man kan ju också gå ihop flera och dela upp passet så att en person fodrar och någon annan kommer senare och släpper ut.

När jag har morgonpass på helgerna brukar jag passa på att mocka hagen. Brukar även hinna mocka min egen box eller fixa hästens foderpåsar, städa krubba osv.
 
Eh? Det är ju välkänt att det är rätt dåligt för hästar att äta grovfoder från lerig mark. Ok om det är torrt där man fodrar, men är det lerigt hade jag också vägrat foder ute.
Jag hade dock inte gått med på ändrade fodringsrutiner alls. Så jobbigt är det inte att vänta på att hästarna ska äta upp, man kan fixa sina egna stallsysslor under tiden och ska man dessutom byta en massa täcken så är det ju perfekt att göra det under tiden hästarna äter sin frukost. Man kan ju också gå ihop flera och dela upp passet så att en person fodrar och någon annan kommer senare och släpper ut.
Hästarna måste väl få mat även ute eller går dom utan mat hela hagtiden?
 
Hästarna måste väl få mat även ute eller går dom utan mat hela hagtiden?
I vårt fall får de sin lunch när de går in (kort utetid). I ts fall vet ja inte hur de gör, men nu när du säger det så får man ju anta att de har en fungerande lösning om de brukar lunchfodra ute. Jag hade dock inte velat ändra rutinen i sig, har märkt att min häst mår väldigt bra av att få stå inne och äta frukost i lugn och ro jämfört med när frukost serveras lite inne men att de sedan går ut ganska direkt.

Oavsett så ser jag inte riktigt problemet med att vänta på att hästarna äter sin frukost. Förhoppningsvis finns det några som tex jobbar oregelbundet och som då kan ta morgonpassen utan att behöva stressa till jobbet direkt efter.
 
I vårt fall får de sin lunch när de går in (kort utetid). I ts fall vet ja inte hur de gör, men nu när du säger det så får man ju anta att de har en fungerande lösning om de brukar lunchfodra ute. Jag hade dock inte velat ändra rutinen i sig, har märkt att min häst mår väldigt bra av att få stå inne och äta frukost i lugn och ro jämfört med när frukost serveras lite inne men att de sedan går ut ganska direkt.

Oavsett så ser jag inte riktigt problemet med att vänta på att hästarna äter sin frukost. Förhoppningsvis finns det några som tex jobbar oregelbundet och som då kan ta morgonpassen utan att behöva stressa till jobbet direkt efter.
Är väl jättebra då att såna som jag som inte vill vänta på att hästar äter upp väljer att ta min själv så jag slipper vänta och dom som vill vänta på att sitt snuttegull ska äta färdigt inne kan göra det.
 
I vårt stall har vi bara en inhyrd (som vi känner sen tidigare) och vi tar ca 1000 kr/mån sommartid och runt 1600 kr/mån vintertid.
Sommartid går hästarna på bete dygnet runt på gården men man har fortfarande sin box.
Vintertid sköter vi alla in och utsläpp samt fodringar och eventuella täckesbyten.

Vi åker sällan iväg men om vi gör det (sker en helg på sommaren) sköter den inhyrda vatten i hagen och att kolla till hästarna utan ersättning. Om dem är sjuka/iväg någon gång fixar vi allt åt deras häst utan ersättning.

Så jag tycker att det hade varit rimligt att ni skötte stallet utan ersättning om stallägaren hade skött eran häst gratis om ni inte kunde.
Men eftersom att hon tar betalt om ni inte kan och ni inte visste om att ni skulle sköta stallet när hon var iväg tycker jag att det är rimligt att ni tar betalt för det.
 
Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man frivilligt kan tänka sig ta ett extra pass eller två under tiden de är borta.
Vi pratar morgonfodring, stråfodring inne, vänta en timme medans de äter. Täckespåtagning och utsläpp av 17 hästar fördelade på tre stall på gården.
Lunchfodring av 17 hästar. Insläpp, då ska sjutton hästar av med täcket. Kvällsfodring.
Finns det någon annan här som har liknande upplägg? Min fråga är, vad är det värt?
Här blev vi erbjudna ett hyresavdrag på storslagna 50:- för morgon. De övriga passen utan ersättning. (För det är ju så kul att ha häst....)
Jag frågade vad som skulle hända om ingen skrev upp sig och fick svaret att "då är det allas problem"
Lite till saken hör att det är ett hyfsat dyrt ställe för att vara Småland. 40*20-ridhus, som kan bli ganska trångt. Ett väldigt fint stall, sadelkammare, torkrum och gott om utrymme. Då har vi 2 200:- i grundhyra och betalar 4:80/kg för hösilage. Spån 110:- ungefär, lite beroende på vilket typ av strö man vill ha.
Jag fick ett hyresavdrag på 250 kr för att jag släppt in och ut och fodrat gårdsägarens ponny varje dag i 6 månader som referens….
 
Det är väl mer mellan två privatpersoner så något helt annat än att man får avdrag på sin hyra.

Kanske, kanske inte. Man kan åka på att räknas som arbetsgivare med det ansvar det innebär som privatperson med. Tex när man anlitar någon svart. Därav funderingen på om det hjälper något att köpa/sälja mellan varandra.
 
Oooooh detta är en mycket intressant fråga. Vill vi att det det ska vara folksport eller överklassport? Att hästarna ska skötas av proffs eller glada amatörer? Är proffsifieringen av sporten bra eller dålig för hästarna. För klimatet? Skulle kunna diskutera detta hur länge som helst. 😁
Jag håller med, det är en väldigt intressant fråga som ofta blir väldigt polariserad! Skulle alla hästar hållas inhyrda i professionella fullserviceanläggningar som sköts av vitt betald personal så hade få haft råd att ha häst. Personligen hade jag inte heller gillat det sättet att ha häst. Men alternativet måste ju inte vara svarta löner och/eller slavarbetande stallägare, utan det finns ganska många fungerande upplägg däremellan, tycker jag.

Men väljer att avgränsa mig.

Alltså, det finns tre vägar att gå här.
1. Stallägaren tar ut full kostnadstäckning för rimlig lön för sitt service.
2. Service ingår inte, alla hjälps åt. Låg hyra.
3. Stallägaren tar inte ut full kostnadstäckning för rimlig lön för service utan bjussar på sin tid.

Endast i fall 1 jobbar ingen ideellt.

Fall 3 beror i bästa fall på att stallägaren tycker att det är förtjusande roligt att hålla på med hästar och gårdsarbete och i sämsta fall på att det finns en kultur där en inte törs ta betalt eller värdera sitt arbete. Oavsett vilket bör hyresgästen fatta att det är underpris och vara beredd att hjälpa till, tycker jag.

Här känns det väl som att en blandning av dina 1, 2 och 3 är det vanligaste? Tänker t.ex. på den familjen som var mina hyresvärdar i de 22(!) år som jag hade häst(ar) inhyrd(a). De driver gården i bolagsform, stallverksamheten går egentligen bara plus minus noll (samt att familjens egna hästar kan bo och äta gratis på det lilla överskott som blir), huvudintäkterna är istället försäljning av hö och entreprenadtjänster. En familjemedlem arbetar heltid i entreprenad-delen och jordbruket, en jobbar heltid helt utanför gården. Mycket av underhåll, stängsling osv sköts av familjen på fritiden, ibland ihop med några av hyresgästerna. För de som hyr in sig är stallhyran (givetvis vit) densamma året runt, bete ingår på sommaren och valfri mängd av gårdens eget hö på vintern. Strö ingår också. Familjen har vissa pass de alltid tar, övriga delas upp mellan hyresgästerna (3-4 olika pass per vecka och häst, skulle säga att 1 pass tar max 30 min). Ägarna åker på semester varje sommar och då tar hyresgästerna hand om allt, oftast med en utpekad "huvudansvarig". Allting är vitt, allting är välfungerande och på alla år jag stått där har det aldrig fattats folk till ett pass - skulle någon bli sjuk så löser i värsta fall ägarna det, annars brukar det gå bra att byta pass med andra hyresgäster. Inga anställda och ingen som får "lön" för att sköta hästarna, men heller ingen som behöver arbeta ihjäl sig gratis.

Idag har jag egen gård där mina hästar bor. Skulle jag ta in inackorderingar så skulle jag givetvis ta ut full kostnadstäckning för dem vad gäller de utgifter jag har, men skulle inte räkna in "lön" för mig för att släppa ut, ta in och fodra. Skulle räkna med att istället få motsvarande hjälp av hyresgästerna vid behov (och givetvis ta med det i kontraktet). Jag tror att många tänker som jag, och det gör det givetvis svårt för mer professionella stall att konkurrera prismässigt. Men jag tror att det är en förutsättning för att ridningen ska kunna fortsätta vara den breda sport den faktiskt är.
 
Jag håller med, det är en väldigt intressant fråga som ofta blir väldigt polariserad! Skulle alla hästar hållas inhyrda i professionella fullserviceanläggningar som sköts av vitt betald personal så hade få haft råd att ha häst. Personligen hade jag inte heller gillat det sättet att ha häst. Men alternativet måste ju inte vara svarta löner och/eller slavarbetande stallägare, utan det finns ganska många fungerande upplägg däremellan, tycker jag.



Här känns det väl som att en blandning av dina 1, 2 och 3 är det vanligaste? Tänker t.ex. på den familjen som var mina hyresvärdar i de 22(!) år som jag hade häst(ar) inhyrd(a). De driver gården i bolagsform, stallverksamheten går egentligen bara plus minus noll (samt att familjens egna hästar kan bo och äta gratis på det lilla överskott som blir), huvudintäkterna är istället försäljning av hö och entreprenadtjänster. En familjemedlem arbetar heltid i entreprenad-delen och jordbruket, en jobbar heltid helt utanför gården. Mycket av underhåll, stängsling osv sköts av familjen på fritiden, ibland ihop med några av hyresgästerna. För de som hyr in sig är stallhyran (givetvis vit) densamma året runt, bete ingår på sommaren och valfri mängd av gårdens eget hö på vintern. Strö ingår också. Familjen har vissa pass de alltid tar, övriga delas upp mellan hyresgästerna (3-4 olika pass per vecka och häst, skulle säga att 1 pass tar max 30 min). Ägarna åker på semester varje sommar och då tar hyresgästerna hand om allt, oftast med en utpekad "huvudansvarig". Allting är vitt, allting är välfungerande och på alla år jag stått där har det aldrig fattats folk till ett pass - skulle någon bli sjuk så löser i värsta fall ägarna det, annars brukar det gå bra att byta pass med andra hyresgäster. Inga anställda och ingen som får "lön" för att sköta hästarna, men heller ingen som behöver arbeta ihjäl sig gratis.

Idag har jag egen gård där mina hästar bor. Skulle jag ta in inackorderingar så skulle jag givetvis ta ut full kostnadstäckning för dem vad gäller de utgifter jag har, men skulle inte räkna in "lön" för mig för att släppa ut, ta in och fodra. Skulle räkna med att istället få motsvarande hjälp av hyresgästerna vid behov (och givetvis ta med det i kontraktet). Jag tror att många tänker som jag, och det gör det givetvis svårt för mer professionella stall att konkurrera prismässigt. Men jag tror att det är en förutsättning för att ridningen ska kunna fortsätta vara den breda sport den faktiskt är.
Har ju hästarna hemma och har ju några gånger funderat på hur jag skulle välja om jag hade inhyrda. Har varje gång kommit fram till att om jag skulle ha inhyrda så hade det varit för att få avlastning och "bara" symbolisk summa i hyra.
 
Är det 4 pass per dag? Dela upp det på antalet ägare?
Behövs kanske vara två personer vid in och uttag men själva lunchfodringen kan någon ta själv.

Jag hade tidigare att alla passen ingick och erbjöd 200 kr för intag och 250 kr på morgonen ink uttag. Men några inackorderingar sa att de inte ville ha något utan vanlig hyra ändå. Men jag drog ändå bort summor från de som tog pass.
Numer tar alla ett visst antal pass per häst. Blir ca 1-2 pass per häst i veckan. Underlättar såååå mycket för mig 🙏
 
För 15-17 hästar går det inte att ha någon anställd. Inte om det är själva huvudsysslan så att säga. Börjar vi prata om runt 40 hästar där kanske hälften är inackorderingar och andra hälften ridskolehästar och några föl och lite så då är det ju en annan sak då kan man ha någon anställd och det ändå lönar sig. Men inte på 17 hästar varav de flesta är inackorderingar vad jag förstod?
Då blir det antingen en jättehög månadskostnad för varje enskild häst. För jag tar för givet att det är vitt det måste det vara på det antalet hästar.
 
Om problemet är att det alltid är samma personer som ställer upp hade jag frågat om det är möjligt att vid tillfällen som dessa att stallägaren gör ett schema för hästägarna (som de själva kan byta sinsemellan) så att alla faktiskt behöver ställa upp istället för att det ska ske frivilligt? Om det inte är så att de som ställer upp inte bryr sig, då blir det ju inte ett problem.
Så föreslog jag också, men det hände inte så mycket. Det är inte så sort problem för mig i sig, jag sköter självklart om min häst och jag tar de pass som är mina. Plus extra vad mitt samvete tycker är lagom. Men nu blev det en ganska kraftig diskussion i stallet om just detta. Så jag tänkte "kolla med Buke" hur andra gör.
 
Tyvärr räknas såna avdrag som lön och som att man har ett anställningsförhållande, så jag kan förstå om hyresvärdar vill undvika det. I vårt stall har vi löst det så att man får färre kollektivpass om man tar extrapass när stallvärden är ledig. Vi har alltså bestämt att pass som saknar personal blir kollektivets angelägenhet och kvittas mot att man slipper ett helgpass.
Det är absolut en lösning i mina ögon. Att man slipper andra schemalagda pass om man tar ett vardagspass.
 
Vad händer om någon blir akut sjuk och inte kan ta sitt helgpass då? Tex om den som ska morgonfodra och släppa ut får magsjuka under natten?

I mitt stall ställer stallägaren upp i dessa fall. Stallägaren rycker också in ibland om vi inte får ihop schemat med helgpassen eller om någon måste byta pass men ingen annan kan. Däremot skulle inte stallägaren sköta mockning osv gratis, det är ju något helt annat.
Har man längre framförhållning kan man betala någon i personalstyrkan för att slippa pass (eller få hjälp med mockning), om de vill och har möjlighet (man betalar då direkt till den personen, inte via stallägaren).
Stallägaren ställer inte upp i det fallet. Vi har bara haft ett tillfälle där det saknades utsläppare, jag själv erbjöd mig att morgonfodra innan jobb, då jag åker förbi stallet. Men jag hade inte möjlighet att släppa ut. Då blev det klargjort från stallägarens sida att då fick hästarna stå inne.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag har klockat mig själv senaste veckan för att ta reda på vad jag lägger tid på hos hästarna för att få en uppfattning av vad som tar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 580
Senast: FunnyFlyer
·
Hästmänniskan Har lite frågor kring uppstallning. Undrar vad ni betalar för en månad, vilka tillgångar ni har och vad som ingår, vad ni behöver göra...
2
Svar
33
· Visningar
2 943
Senast: taccotad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp