Bukefalos 28 år!

Försäkring och t-märkning!

M

Marwinette

Vet inte om jag lagt denna rätt:confused: Ska i alla fall köpa en häst som ska T-märkas Hon är behandlad tre ggr i kotan med gott resultat Ägaren var tillbax efter tredje behandlingen och vill få hästen utdömd pga att hon kände sig osäker på att hästen skulle hålla för 130 klasser i framtiden. Denna veterinär ansåg dock att hästen INTE var så dålig utan skrev inte på att hästen borde T-märkas. Då tar tjejen ut en veterinär (en känd i hela sverige) och ber honom böja hästen rejält och han gör det och får fram en hälta som släcks efter några meter. Skriver att hästen bör t-märkas och nu har det blivit godkänt av försäkringsbolaget! Jag ringer upp denna veterinär frågar om hästen kommer att hålla för promenadridning. Ja du kan sätta i gång henne som vanligt hon bör få komma igång! Hur kaftig var hältan frågar jag då honom. Ja hon har en lätt markering på vä fram. Bör hon behandlas mer frågar jag. Nej det tycker jag inte behövs svarar han! Varför ska då denna häst T-märkas:confused: Jo ägaren vill ha ut snabba pengar har hästen högt försäkrad!!!! Hade jag haft de pengarna så skulle jag köpa henne för den summan och rädda henne från en stämpel som inte går att tvätta bort! Hon har treårsdiplom tävlat 130cm hopp Utbildad LA-dressyr med kapacitet högt över det. Och förmodligen kunde hon ha en framtid som fin dressyrhäst! Läser många andra annonser att "hon är T-märkt men helt frisk och symtomfri idag:confused: Varför är den då T-märkt????? Försäkringsbolagen borde ställa högre krav och krav på längre konvalecent innan T-märkning. Kanske sänka ersättningen till 60% vid T-märkning. Det är ju pga detta som vi har så höga premier. Nej idag är det alldeles för lätt att döma ut hästar:devil: DÄREMOT går det inte att döma ut en häst för lynnesfel vilket är konstigt då det är en häst som blir farlig för kanske hela omgivningen! Skriv synpunkter!!!!!
 
Sv: Försäkring och t-märkning!

Jo tycker det lät som något onödigt att T-märka just denna häst. Tyvär är det svårt för försäkringsbolagen att kolla upp så att allting går rätt till.

Men jag är inte säker nu en häst som är T-märkt gäller det enbart inom hoppningen eller hir är det? För den kanske skulle ha fått problem om den går 130 banner men kan hoppa låga hinder. En häst som är T-märkt som jag har vettat om det har fått starta låga klasser på ridskole nivå och är T-märkt för att den inte ska gå högre klasser. Så får man fortfarande tävla dressyr med en T-märkt häst bör man kunna göra ur min synvinkel men jag är inte helt säker.

Även en T-märkt häst så sänks väll bara försäkringsbeloppet, för att hästägaren då får ut en del av försäkringen. Är inte helt insatt i T-märkt själv.
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 857
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 723
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 200
Senast: valley
·
Ekonomi & Juridik Har sökt i gamla trådar men hittar bara det motsatta till mitt problem. Det finns en risk att min häst inte kommer få en speciellt bra...
2
Svar
22
· Visningar
3 470
Senast: tolksele
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp