Bukefalos 28 år!

Försäkringar

M

Mirela

Eftersom ingen upplyste mig om det faktiskt finns en tråd för detta, jag har sökt och gjort förfrågan men inget. Så får jag ta saken i egna händer och göra en egen med förfrågan.

Till saken:
Vad har ni för försäkringar på era katter och vad betalar ni per år respektive månad? Vad har ni för tillägg i försäkringen?

Jag funderar på agria men det finns säkert många fler bolag så om någon har något annat så tala gärna om för/nackdelar med det!

Mvh
 
Sv: Försäkringar

Är det INGEN som försäkrar sina katter? :eek:
 
Sv: Försäkringar

Är säkert många som försäkrar sina katter...

Jag har mina försäkrade i Dina försäkringar. Tror att jag betalar runt 400kr/katt och år (jag har vanliga bondkatter så inga tillägg för avel etc). Tror jag har 1500kr i självrisk och 60' i veterinärvård, orkar inte hämta pärmen... :)
Hade Agria tidigare men bytte till Dina då de hade lägre självrisk och högre ersättning för samma premie (är helkund i Dina så det kan ha varit därför).

Lättast är ju att sätta sig och ringa och kolla med de olika bolagen vad just du kan få för villkor.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkringar

Jag har mina i Agria, det blev så bara då Agria på den tiden var mitt förstahandsval, och då får de stå kvar där.

Inget liv, bara vetvård. Förr haft dubblad vetvård, tog bort den till enkel nu, men det gav typ minimal premieskilland. Betalar för en kastrerad siames 847 kr per år (autogiro per mån = 72 kr), då är det avdraget 10% rabatt för att han är ID-märkt. Agria veterinärvård 25 000 kr/år. Självrisk 1100 kr + 15%

Med veterinärvård 50 000 kr/år kostade det 982 kr/år, så 135 kr premieskillnad där.

Har varit nöjd med Agria, gillar man kan välja LÅG självrisk. Inte behövt utnyttja försäkringen alls på ena katten dock, den andra utnyttjade den några ggr och då var det inga problem. När jag tog bort min T så ringde jag Agria för att meddela det, och trots att de inte behöver göra så, så krediterade de försäkringen från det datum jag uppgav jag avlivat (trots att jag ringde senare). Eg har de rätt att ta betalt enligt 'premie för korttidsförsäkring', men de bara krediterade det som var kvar att betala för henne det försäkringsåret.

Den andra siamesen har en mycket högre självrisk (2500 kr eller nåt + XX%) och då sjunker premien rätt ordentligt.
 
Sv: Försäkringar

Har Agria. Mina är raskatter med högsta vetvård (50.000kr) och liv 5000 kr. Samt lägsta självriskerna (1100+15%) Dom kostar lite drygt 1400 per år och katt. Har medicintillägg vilket jag plockar av nu, liksom resten förstås då jag är mitt uppe i ett försäkringsärende.
 
Sv: Försäkringar

Är säkert många som försäkrar sina katter...

Jag har mina försäkrade i Dina försäkringar. Tror att jag betalar runt 400kr/katt och år (jag har vanliga bondkatter så inga tillägg för avel etc). Tror jag har 1500kr i självrisk och 60' i veterinärvård, orkar inte hämta pärmen... :)
Hade Agria tidigare men bytte till Dina då de hade lägre självrisk och högre ersättning för samma premie (är helkund i Dina så det kan ha varit därför).

Lättast är ju att sätta sig och ringa och kolla med de olika bolagen vad just du kan få för villkor.

Det var ett nytt bolag för mig. Men ruskigt hög självrisk, 1800+20%. Så då har du kanske annorlunda pga helkund?
 
Sv: Försäkringar

kl

Min kastrerade hankatt är försäkrad i Agria, inget liv, men det var 60k i vetvård när jag skaffade den. Men de ändrade ju lite grejer nu så jag är lite osäker. Betalar ca 800 spänn om året för det.
Lillkissan ska få försäkring och sådant i samband med kastrering och ID-märkning. Så det blir väll samma där.
 
Sv: Försäkringar

Mina katter är försäkrade i Sveland. Avelskatterna i en katteriförsäkring och kastraten har en vanlig försäkring.

Tror jag betalar 750 kr per år per avelskatt och 450 för kastraten. Kastraten är inte livförsäkrad. Har upp till 40.000 per självriskperiod, 1100+25% i självrisk. Efter ett skaderikt år har jag nu nästan bestämt mig för att byta bolag till IF. Den fasta självrisken lockar något otroligt..
 
Sv: Försäkringar

Agria. De fertila honorna strax under tusenlappen styck, kastrathonan 700-nånting. Per år.
Högsta försäkring, lägsta självrisker, livförsäkringar. Avelsförsäkringar på de fertila.
 
Sv: Försäkringar

okey, jag har ju som sakt funderat på agria och jag tror det blir så :) men sedan så är det ju det enda jag har hört talas om :p så finns det bättre, förmånligare tar jag ju självklart det.

jag har inga raskatter eller abitioner om att avla, utan det ska bli steriliserade och ha en vanlig enker försäkring som täcker om dom skulle skada sig då det är utekatter
 
Sv: Försäkringar

Jag har Agria veterinärvård, dubbel. Det kostar ca 700 kr/år. Man kan välja på olika självrisker, och man får upp till 900 i självriskrabatt efter några skadefria år, så då blir i praktiken självrisken lägre.

Det jag tyckte var bra med Agria är att det belopp man kan få ut i veterinärvård när katten blir gammal inte sjunker lika mycket som i de andra bolagen. Min 14-åring är veterinärvårdsförsäkrad för 20 000 kr, men i Sveland tror jag att jag bara skulle kunna få max 8 000 i ersättning.

Alla bolagen har sina villkor på hemsidorna så att man kan läsa om vad man själv tycker är viktigt, men det är förstås väldigt tidskrävande.
 
Sv: Försäkringar

Har IF till min kastrerade honkatt.

Kostar 73 kronor i månaden, självrisken är 2500 kronor. Inga tillägg.
 
Sv: Försäkringar

Mina är försäkrade i folksam - ca 40kr/månad/katt och upp till vet. kostnad på 20.000
 
Sv: Försäkringar

Agria, betalar ca 150 kr per månad för två bondkatter, 1200 kr i självrisk + 10%. Båda två är nu rätt gamla och vid en viss gräns blir villkoren sämre (lägre vet.vård för samma premie) och utifrån de ytliga efterforskningar jag gjorde så var Agrias villkor bäst för katter som ramlar över åldersgränsen. Jag tror att jag nu har runt 25-30' kr i vet.kostnad, var 60' kr innan.
 
Sv: Försäkringar

Har min katt försäkrad hos folksam(har även 2 st hundar och hemförsäkring där.)
10% på försäkringen pga hemförsäkringen. Betalat då ca 570 kr för helår. Ingen liv, 40 000:- i vet.vård.+ 3000:- extra för mediciner.

Men efter 8 års ålder trappas ersättningsbeloppet ner successivt till 15 000:- tror jag. Självrisk 1500:- och 20% på beloppet.
Kommer nog byta då.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
785
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
970
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 749
Senast: Murphy
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 581
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp