Försäkringsbolag

Shettisar

Trådstartare
Jag har bara erfarenhet av Agria och Sleipner. Nu räknade jag lite på min premie och kom fram till att den blir billigare om jag hade mina hästar hos IF. Är det någon som har erfarenhet av detta bolag?
Är de bra vid ev behov av täckning för veterinärvård ?
Avlivning?
Osv....
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkringsbolag

Shettisar skrev:
Jag har bara erfarenhet av Agria och Sleipner. Nu räknade jag lite på min premie och kom fram till att den blir billigare om jag hade mina hästar hos IF. Är det någon som har erfarenhet av detta bolag?
Är de bra vid ev behov av täckning av veterinär?
Avlivning?
Osv....

Jag har inte haft några problem med if, tyckt de varit bra. hade inga problem och få ut pengar efter skada.
Sen fick jag av någo korkad anledning för mig att byta till AGRIA:crazy:

Annars kan jag ju tipsa om folksam!!
 
Sv: Försäkringsbolag

Bee skrev:
Jag har inte haft några problem med if, tyckt de varit bra. hade inga problem och få ut pengar efter skada.
Sen fick jag av någo korkad anledning för mig att byta till AGRIA:crazy:

Annars kan jag ju tipsa om folksam!!
Nja Folksam visar sig vara dyrare för min del än vad Agria och If är.
 
Sv: Försäkringsbolag

Alltid knepigt att byta försäkringsbolag. Och en risk.

Även om allt är helt OK vid övergången brukar det bli struligt när första incidenten seglar upp. Många gånger gruffar nya bolaget om att skadan funnits innan deras åtagande påbörjades, och att det därför inte är ersättningsbart via deras försäkring (liv såväl som veterinär).

Har ingen egen erfarenhet av just IF, bara Sveland och Folksam.
 
Sv: Försäkringsbolag

Shettisar skrev:
Nja Folksam visar sig vara dyrare för min del än vad Agria och If är.

Glöm inte och jämföra vad du får för preimien oxå. Hur hög är självrisken osv.
Hur mkt täcker försäkringe.
Vet att folksam i vissa fall även kan täcka kostnade för kiropraktor.
Men If är ju klart bättre än Agria iaf:)
 
Sv: Försäkringsbolag

Lovisaleonora_ skrev:
Alltid knepigt att byta försäkringsbolag. Och en risk.

Även om allt är helt OK vid övergången brukar det bli struligt när första incidenten seglar upp. Många gånger gruffar nya bolaget om att skadan funnits innan deras åtagande påbörjades, och att det därför inte är ersättningsbart via deras försäkring (liv såväl som veterinär).

Har ingen egen erfarenhet av just IF, bara Sveland och Folksam.

Håller med!
Glömde ju det att om hästen varit föräkrad där sedan den var liten är nog det bästa att ha kvar den där, annars kan det som sagt bli tjaffs om dålda fel och likanande
 
Sv: Försäkringsbolag

Jag har alltid varit nöjd med försäkringsdelen på IF, dom har hjälpt till mer än vad dom egentligen hade åtagit sig sist jag behövde dom. Men jag bytte till Folksam för att dom hade mkt bättre försäkringar för gården för htf-anslutna så jag flyttade över allt dit. Alla verkar mycket trevliga, och premien är ungefär densamma.

Däremot så hade vi försäkringar i Agria för mååånga år sedan, och då råkade vi betala in fel faktura, den för typ februari istället för januari. Samma belopp, men det stod fel månad. Då stängde dom av alla försäkringar direkt, vi fick reda på det efter ett par månader då vi efterfrågade fakturorna. Dom erkände sitt misstag, men dom litar jag inte på längre...
 
Sv: Försäkringsbolag

Ja när jag läst vad ni skriver så lutar det åt att behålla Agria. Den ena har jag haft där sedan hon var 8månader (idag 8år),och den andra hade ingen försäkring vid köpet och han var för gammal för att teckna,så honom har jag bara katastrof på.Tror inte If har något sådant val för gamlingen....:crazy:
 
Sv: Försäkringsbolag

Shettisar skrev:
Ja när jag läst vad ni skriver så lutar det åt att behålla Agria. Den ena har jag haft där sedan hon var 8månader (idag 8år),och den andra hade ingen försäkring vid köpet och han var för gammal för att teckna,så honom har jag bara katastrof på.Tror inte If har något sådant val för gamlingen....:crazy:

Ring och hör med If, tror de är ärliga om vad du har att fölora på att byta dit. Filksam sa till mig att det bästa jag kan göra är att behålla mi försäkring i Agria...tyvärr:crazy:
 
Sv: Försäkringsbolag

Normalt förfarande är att två påminnelser går ut innan försäkringen upphör - med information om vad som kommer att hända.

Till trådskaparen:

Som tidigare skrivit, det är alltid en risk att byta försäkringsbolag. Jag skulle absolut inte göra det om jag har/haft en skada på hästen (vet inte om du har det).

Jag har Agria och har inte haft några problem med att få ut på försäkringen.
Jag tycker att de har mycket bra valmöjligheter - olika självrisker, försäkringsbelopp, villkor mm.


If har jag inte gott förtroende för av olika anledningar, ett exempel är att de ofta har en billig ingångspremie som sen ökar från år 2.
Känns som att de har väldigt många undantag i sina villkor oxå.

Folksam har inom försäkringsbranchen rykte om sig att ta tid på sig att betala ut ersättning - dock har min vännina aldrig haft dessa problem.

Sveland har ljugit mig rakt upp i ansiktet när jag ringde och frågade om min hund - fick inte ut ersättning fast jag blivit lovad det innan ingreppet utfördes! :eek:

Ja, det är mina åsikter men ska jag välja nåt annat än Agria så skulle det bli Folksam.
 
Sv: Försäkringsbolag

Jag förslår att du jämför if villkor med andra bolags.
Det finns MYCKET få undantag.

När det gäller premien ökar den inte från andra året, däremot i takt med hästens ålder.

/Franz
 
Sv: Försäkringsbolag

jag har min ena häst i IF och jag har peppar peppar aldrig behövt ta kontakt med dem för skada eller dylikt.

även om jag inte har samma försäkring på mina båda hästar (har den andra i agria) så är jag övertygad om att IF är billigare än agria!!
 
Sv: Försäkringsbolag

jag skulle gärna bytt min unghäst från agria till if för agria är svindyra. skulle va intressant att veta vad samma försäkring skulle kosta i if.
MEN hästen har en dolda fel-försäkring i agria (han har varit försäkrad där hela livet, och den gäller inte om jag skulle byta bolag).
så just därför kan det nog bli problem om hästen skulle skada sig, om det är dolt fel eller ej. en risk och chanstagning att byta alltså, så jag låter det vara ett tag iallafall.
 
Sv: Försäkringsbolag

Konstigt - jag jobbade ju för If nyligen....
 
Sv: Försäkringsbolag

If är väl fd Sleipner eller är jag helt feberrusig? If är ett jättebra bolag som ställer upp för sina kunder när det händer saker. Jag hade en period av riktig otur med mina tre hästar och det var aldrig tjafs angående regleringen av räkningarna på djursjukhuset och i slutändan fick jag på en av mina hästar själv ta beslutet avlivning eller operation, bolaget betalade vilket som bara jag själv beslutade mig för hur jag ville göra.

Felet med de flesta som gnäller oavsett bolag är att kunden är för LAT för att läsa försäkringsvillkoren och inte själva förstår att även de har en hel del skyldigheter gentemot försäkringsbolaget. I något av de senare numren av ridsport hade någon idiotförfattare skrivit en hel artikel om "läs det finstilta" för att någon inte fick ut på försäkringen då olyckan var framme, det har inte att göra med att läsa det finstilta utan har att göra med att läsa villkoren överhuvudtaget.

Att få en lägre kostnad är eftersträvansvärt och i If får man även rabatter om man samlar alla sina försäkringar hos dem. Dessutom har If delar av försäkringen som täcker saker som i dagsläget inte täcks hos andra bolag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 718
Senast: ako
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 756
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
552
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp