Försäljning av fyrverkerier ,smällare och airbombs på tiktok till minderåriga

Islandshästryttare

Trådstartare
Läst artiklar i svenska dagbladet igår och idag där de har granskat försäljning av smällare, fyrverkerier och olagliga airbombs bland annat på tiktok. De lät AI skapa två profiler på 15-åringar och lade upp konton på tiktok. Det var inga som helst problem att få flera erbjudanden om att få köpa det mesta. Hade flera privata meddelanden med erbjudande om köp efter att de kommenterat på en video med fyrverkerier på tiktok.


I dagens SvD var det intervju med en som säljer på tiktok. Under 2023 hade han sålt bland annat airbombs till minderåriga för runt 200 000 kronor. Han menar att risken för att åka dit är lika med noll. Han hade sålt hasch tidigare men menade att det var säkrare för honom att sälja detta med avseende på risken att åka fast. Att han sålde till minderåriga bekymrade inte honom överhuvudtaget.

Blir lätt bedrövad och uppgiven men tyvärr inte förvånad över att det är så lätt att få tag i då känns det som ju att det aldrig går att få stopp på allt idiotiskt avfyrande av allt möjligt på nyår. Vad tänker ni?

Har läst i tidningsupplagan så därför har jag ingen länk.
 
Vi kan försöka övertyga EU om att förbjuda försäljning av fyrverkerier, skulle göra det något svårare att få tag på det hela, även om det antagligen skulle öka andelen skadade/dödade på grund av fulfyrverkerier.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Härom dagen gick jag till en blomsteraffär. Jag ville köpa något litet, fint och färgglatt som en present till en vän. Jag har en annan...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp