Bukefalos 28 år!

Förslag på bett?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag försöker variera bett/huvudlag åt min häst så mycket som möjligt. Rider på flera olika bettlösa, vanligt rakt med fasta ringar, rakt kimblewick med tungfrihet och ibland vanligt tredelat.
Hästen älskar sitt kimblewick och är då nästan som en dröm att rida, och nej det är inte bara "falsk form" utan han verkligen tar ett mjukt stöd på bettet, är lydig och mjuk i munnen och lätt att få i en bra form och verkligen arbeta igenom hela kroppen.
Med tredelat (och till viss gräns det vanliga raka) känns han inte lika glad, mjuk och följsam. Inte heller på bettlöst känns han lika bra, där blir han lätt ganska lång (oavsett vilken sorts bettlöst jag använder) och springig.
Mer lydnad, säger ni då. Ja, självklart, men han är alltid lydig. Det är inte olydnad eller att han blir stark som gör att jag funderar över bett, utan att han helt enkelt känns mycket lättare i munnen och bara trivs bättre på kimblewicket.

Vad rekommenderar ni då att prova för bett? Finns det vanliga raka med tungfrihet (för att inte alltid rida med hävstångsinverkan)? Andra bett som brukar fungera på hästar som älskar kimblewick?

Jag har inga planer på att helt byta bett utan tänker fortsätta variera mig mellan olika bettlösa och bettalternativ, men ingen skulle bli gladare än jag om det går att hitta ett "vardagsbett" som han trivs lika bra på som på kimblewicket.
 
Sv: Förslag på bett?

Stübben har kommit med några nya bett. Ett av dem är som ett vanligt 3-delat, tills du tar en förhållning, då låser det sig och blir rakt. Det har jag köpt till min häst men har inte haft möjlighet o prova det ännu. De har även ett bett som de kallar Goldwing 4:1. Det är en bett som är utformat för att ligga stilla i munnen o inte skava. Det har även 4 olika möjliga sätt att använda det på. Med eller utan hävstång, med eller utan gagg, som vanligt, ja, man kan kombinera hur man vill.
 

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 454
Senast: Oknytt
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 164
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 119
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 299
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp