Bukefalos 28 år!

förslag på lekar till barnkalas!!

P

plura

Funderar förbrilt på vad man kan göra för lekar på ett barnkalas för en 6 åring....planerar att bjuda hem barnen från förskolan, men har inga lekar planerade och det är ju alltid kul....
Är det någon som har några bra på lager?
 
Sv: förslag på lekar till barnkalas!!

När min son fortfarande tyckte det var roligt med barnkalas, så brukade vi ha fiskedamm, där de "fiskade" upp en påse med lite godis, nån liten leksak, kanske några ballonger eller dylikt.

Skattjakt i trädgården är ju också uppskattat, eller var menar jag!

Kurragömma? Det fungerar om man har en vuxen som kan hjälpa till att räkna!
 
Sv: förslag på lekar till barnkalas!!

Hela havet stormar man har så många stolar som barnen är eller nej man har en mindre stol åså spelar man musik å sen när den stängs av så ska alla sätta sig å den som sätter sig sist den förlorar och sen tar man boert en stol varje gång :) Den gillade jag när jag va liten :)
 
Sv: förslag på lekar till barnkalas!!

Under grannfika igår kväll mindes vi avverkade barnkalas. De hade haft "Fångarna på fortet" och jag mindes äldsta flickans 6-årskalas då vi hade gymkhana.. fast utan häst..:D..
 
Sv: förslag på lekar till barnkalas!!

På senaste barnkalaset så ritade vi en karta över gården med lika många kryss som det var barn på kalaset. Sen fick de tillsammans leta upp varje kryss. När de hittat en godispåse så ställde vi en fråga och den som först räckt upp handen fick svara, kunde den svaret så fick den påsen. Det var uppskattat. Givetvis fick de bara varsin påse
 
Sv: förslag på lekar till barnkalas!!

Sist körde vi en variant av hela havet stormar. Jag är lite känslig när det gäller att barn skall uteslutas... :-)

Vi hade iallafall en stol mindre än barnen, det barnet som missade en stol fick sköta bandspelaren tills nästa gång. På så sätt hade alla alltid en uppgift, och vi "slapp" engagera oss så mycket i det hela.

Trampa ballong brukar vara uppskattat. Alla barnen får en ballong kunten i ett snöre knutet runt benet sedan gäller det att panga de andras och få sin att leva så länge som möjligt.
Lite sist varning på denna dock :-)

Skattjakt på godispåsar brukar vi köra med istället för fiskdamm. Alla barnen hjälps åt men en i taget är huvudansvarig. Vi ger en lapp till ett barn som får leda de andra till påsen. När den hittas är den får ledaren sin påse där finns också en ny skattkarta med ny utpekad ledare. I år var det ganska blandade barn och det fungerade fint med lite planering att göra lagom svåra skattkartor till olika åldrar.
 
Sv: förslag på lekar till barnkalas!!

pewa skrev:
Trampa ballong brukar vara uppskattat. Alla barnen får en ballong kunten i ett snöre knutet runt benet sedan gäller det att panga de andras och få sin att leva så länge som möjligt.
Lite sist varning på denna dock :-)

Inte for alla dock, sjalv har jag alltid, alltid AVSKYTT den har leken, eftersom jag inte alls tycker att det ar kul nar nagot smaller sa nara mig. Tyckte alltid att den var bland det varsta man kunde halla pa med, och gillade inte alls nar man skulle leka den...
Det ar nog den lek jag sjalv aldrig kommer att ha med i framtiden... :)
 
Sv: förslag på lekar till barnkalas!!

Hej.
Min mamma, som är förskolelärare, lånade en bok på biblioteket som var full med olika lekar för några år sen. Minns inte alla men skrev upp några av dem, dock är inte alla kanske tillräckligt lätta för 6åringar - bedöm själv. Det som är bra är att det är lagtävlingar som gör att ingen kommer sist helt själv.

Ballongstafett:
Två lag tävlar mot varandra. Första man i vart lag får en uppblåst ballong på en papperstallrik, när starten går ska de så snabbt det går runda en kon, ett träd... och ta sig tillbaka till starten där man lämnar över ballongen till nästa. Man får inte hålla fast ballongen på något sätt. (Annan variant: potatis på sked)

Säckhoppning:
Ja, hoppa i en jutesäck runda en kon och tillbaka.

Vattenpistol:
Går ut på att man på 30 sek ska skjuta ner så många plastmuggar som möjligt med vattenpistolen. Vill man så kan man i botten på muggarna skriva olika poäng som sen räknas ihop lagvis, efter varje deltagare skjutit blandar man om muggarna så att det inte bara är pricksäkerhet utan lite tur med i spelet också. Bäst blir det nog om man har två bord och två pistoler så att det går lite snabbare. Fungerar nog inte så bra om man är ute och det blåser.

"Äpplet i vattenhinken och sockerbiten i mjölet":
Man springer fram till en hink med äpplen, tar en tugga i ett med munnen och letar sen upp en sockerbit i mjölet med munnen. Springer sen tillbaka. Ingen lek jag personligen gillar för mjöl smakar riktigt äckligt. Kanske kan man byta ut mjölet mot strösocker?

"Mariekex stafett":
Man springer fram till ett bord, tar upp ett kex med bara munnen, äter upp det och visslar sen för att visa att man ätit upp allt. Springer tillbaka. Kräver dock att man kan vissla, kanske man kan lösa det på något annat sätt för de som inte kan?

Fotbollsslalom:
Sparka en fotboll i sicksack runt koner och tillbaka så snabbt man kan.

La till några jag själv kom på under tiden. Såna här tävlingar är också roligt att ha på ridklubbar om man har grillkväll...
 
Sv: förslag på lekar till barnkalas!!

Hej

Vi har en son på 6 år.
Vi hyrde en lokal billigt och hade disco kan ha det hemma oxå om man har lite yta.
Precis som ett vanligt disco i skolan fast allt var gratis.
Danstävling limbo dansstopp.
Vi avslutade med att slänga ut massor av ballonger på golvet som de skulle stampa sönder.Barnen tyckte det var jätteroligt.
Lycka till

Mvh Lotta
 
Sv: förslag på lekar till barnkalas!!

Vet att det finns en bok som heter FRÅN BARNKALAS TILL DISCO eller något liknande. Om man inte har lika bra fantasi som de här på sidan verkar ha:)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hjälp mig med tips 😃 Grabben fyller 15 och jag vill ge honom ett så bra firande som möjligt. Har begränsad budget men lite möjlighet...
Svar
9
· Visningar
1 517
Senast: Mirre
·
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 240
Senast: Badger
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 067
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp