Bukefalos 28 år!

Förslag på placering av byggnader?

Rimfaxe

Trådstartare
Jag behöver lite input om hur man lämpligen kan planera byggnader på hästgård. Nedan är översikten på vår gård. Den lilla blå punkten symboliserar djupborrad vattenbrunn, vatten som vi tar in till huset. Den stora blå punkten symboliserar en gammal grävd brunn som går in till ladugården.

31005621.jpg


Ladugården och den intilliggande byggnaden är i sämre skick och går inte att använda för att inreda stall etc. Vi har tänkt att låta riva dessa byggnader. Ladugården är 10 x 40 meter. Gödselplatta ligger bakom ladan, i sydöst. Denna platta är dock svår att komma åt, så vi skulle vilja gjuta en ny på lämplig plats.
Den övre halvan av ladan är byggd i brant backe nedåt, så den har golv stående på stora stenar, tror det är 3-4 meters höjdskillnad mellan ladans nordligaste punkt och dess sydligaste. Den sydliga är belägen på berg, tror vi, så det är omöjligt att gräva ut den ytan och oekonomiskt att fylla upp den norra ytan.

Ytan där de ligger idag har jag tänkt att vi ska ha till att bygga förvaring för hö, boxplatser, skötselyta för hovslagare etc, sadelkammare, foderkammare, samt ligghall. Jag tror att det räcker med 2 boxplatser som går att värma upp, eftersom vi har hästarna på lösdrift.

Den gamla brunnen kan torka på sommaren, när det är torrt ute. Kanske är det lämpligt att använda brunnen från huset och dra en ledning till stall.

Hur skulle ni planera ytan för att placera nödvändiga byggnader bäst, strategiskt sett? Hage är skogen söder om ladan, samt vallen i väster. Jag skulle vilja ha förslag på vad man bör lägga var. Det står tämligen still i huvudet nu...
 
Sv: Förslag på placering av byggnader?

Det enda det finns regler för är att gödselplattan måste ligga minst 50 meter från brunnen och om man enskilt avlopp finns det gränser för det också.
 

Liknande trådar

Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 252
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp