Förslag på uppfödar-suffix

Fritidsryttare

Trådstartare
Nu har det blivit några föl och det är fler på g. Från början tänkte jag ta ett (1) föl och behålla som ridhäst. Helst skulle det vara ett stoföl också. Det där stofölet väntar jag fortfarande på och jag har sålt av istället för att behålla. Därför börjar jag fundera på om det är läge för nån form av suffix på uppfödningarna men har ingen aning om vad?
Initialerna hade jag visst kunnat ta men de är dötrista, och jag har ingen egen gård som jag kan använda. Jag vill ha tips på snygga och funktionella uppfödar-suffix helt enkelt !Jag döper redan fölen i bokstavsordning men det är väl knappast nån i hela världen mer än jag som lägger märke till den detaljen.;)
 
Håller med @athena . Tycker t.ex prefixet Hello (Santos mfl) är genialt. Kanske svårare att få till det med suffix men något enstavigt ord går lanske att få till? Vad har du döpt fölen till så långt? Någon typ av namn du gillar (engelska, svenska, långa, korta etc)?
 
Mitt blev Kvalster eftersom det satte sig efter att jag hade döpt en häst till det. Efter det så fick alla ha efternamnet Kvalster. Bara första direkt efter den som jag inte gjorde det och det grämer mig än idag. Inte ändat det heller eftersom det skulle kosta för mycket.
 
Mitt blev Kvalster eftersom det satte sig efter att jag hade döpt en häst till det. Efter det så fick alla ha efternamnet Kvalster. Bara första direkt efter den som jag inte gjorde det och det grämer mig än idag. Inte ändat det heller eftersom det skulle kosta för mycket.

Sorry för OT, men då är det du som fött upp Calle Kvalster? :D
 
Håller med @athena . Tycker t.ex prefixet Hello (Santos mfl) är genialt. Kanske svårare att få till det med suffix men något enstavigt ord går lanske att få till? Vad har du döpt fölen till så långt? Någon typ av namn du gillar (engelska, svenska, långa, korta etc)?
Jag har blandat friskt mellan engelska och franska;) Första året var det Attitude och i år C'est La Vie, mellanbarnet fick köparen döpa så det gills inte, även om hans namn börjar på B. Förutom alfabetet döper jag dem efter karaktären (Attitude är väl rätt uppenbart men C'est La Vie beskriver årets unge rätt bra också, bekymmerslös och happy go lucky-attityd).
I framtiden lär jag dock hålla mig till engelskan, lättare uttal och min franska ordförråd är i princip uttömt i och med årets namnval. :)
Ja, något enstavigt vore super, frågan är bara vad!
 
Tänkte initialerna plus första i stationnamnet typ JAV
Det skulle gå så klart, men är det snyggt? ;) Vill gärna ha nåt fyndigt som fastnar. Ena stoet har ett rätt bra namn att bygga vidare på, Catch... Där går det att göra en hel del roliga kombinationer men inte i all oändlighet kanske.
 
Jag håller med @athena, det har gått en vansinnig inflation i prefix/suffix. I de allra flesta fall säger de mig absolut ingenting (det inkluderar min specialras arabhästar där det fullkomligt exploderat med slikt).

Har man fött upp en häst som är så bra/tilltalande att någon är intresserad av att köpa från samma stam är det lätt att kolla upp var den kommer ifrån. Är hästen intetsägande kommer ändå ingen att bry sig i vem som är uppfödare.
 
Jag håller med @athena, det har gått en vansinnig inflation i prefix/suffix. I de allra flesta fall säger de mig absolut ingenting (det inkluderar min specialras arabhästar där det fullkomligt exploderat med slikt).

Har man fött upp en häst som är så bra/tilltalande att någon är intresserad av att köpa från samma stam är det lätt att kolla upp var den kommer ifrån. Är hästen intetsägande kommer ändå ingen att bry sig i vem som är uppfödare.
Ni har en poäng! Men om vi säger så här då; suffix/prefix är inte så viktigt, men jag vill gärna ha något som "binder ihop" mina uppfödningar mer än att de är döpta i alfabetisk ordning. Uppfödaren till "Hello"-hästarna har ju ett strålande tema som nån redan har nämnt, och jag vet att det finns fler som har liknande (kändisnamn vet jag att nån har, Algotsson har väl nån linje som har "Fair" med i sina namn. Osv osv).

Den av mina ston som har ett passande namn att spinna vidare på är ju Catch Ya, jag tänker att man kan köra Catch innan det individuella namnet, men det kanske är tråkigt...?
Exempel som jag kommer på på rak arm är Catch Me if you can, Catch Up! , Catch'ing. Osv osv.
 
Catch This, Catch 'em All, Catch 22 (ev. Twentytwo), Catch Me Outside, Catch of the Day, Catch and Release, Catch a Falling Star, Catch on Fire.

Det här var roligt, det kan jag fortsätta med läääääääänge :D
Men vad roligt, tack för förslagen! Då känns det som att det går att spinna på "Catch" rätt länge! :)
 
  • Gilla
Reactions: Elo

Liknande trådar

Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 634
Senast: Derring-Do
·
Avel Hade nån tråd i höstas men har inte kommit fram till så mkt ang hingstval till mitt sto i år. Så nu vill jag ha nya tankar och idéer...
2
Svar
22
· Visningar
2 671
Senast: rebeckasff
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 374
J
Träning I september köpte jag en häst. Jag visste inte vilken häst jag ville ha, var öppen för alla förslag, men jag ville iallafall ha en...
2
Svar
25
· Visningar
2 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp