Bukefalos 28 år!

Första skidturen efter hund...

N

Nozer

Idag vaknade vi av att det äntligen kommit en del snö.

Var iaf ngn decimeter med nysnö, o ngra minusgrader.

Tog ut killen på en liten rastvända, o när jag gått en stund så blev jag mer o mer sugen på att nu ska vi börja med vinter drag träningen.

Har tidigare kört en hel del barmarksträning med sparkcykel.
O han visar dragvilja och tar kommandon hyfsat.

Skidor fanns det inga, så en tripp till närmsta loppis gjordes.Där inhandlades det ett par hyfsat fina skidor, pjäxor & stavar för 175:-
So far so good...

In i bilen o leta skogsväg...

Var noga i mitt val. Först o främst ville jag ha en stor, bred väg eller yta. Där det inte
är backar eller så. Utan ren plan yta. O framförallt, INGA HUNDAR ELLER MÄNNISKOR!!!


Kommer rätt snabbt fram till att ett av ställena vi brukar promenara på uppfyller detta.
Så jag styr kosan dit.

Lastar ur bilen, sätter på mig pjäxor och är riktigt förväntansfull..."nu jä*lar ska det dras"

Klampar igenom skogen ett par hundra meter tills de öppna ytorna uppenbarar sig. Sätter på mig skidorna o ger hunden kommando att dra iväg.


*HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!*


Nog för att jag inte stått på ett par skidor på säkerligen 15år, o nog för att jag var,
ursäkta skrytet, jäkligt bra på det en gång i tiden.
Men riktigt så här illa hade jag inte räknat mig att det skulle gå.

Skidorna flaxxar som en vingklippt skata åt alla håll o kanter. O hunden är skitglad o drar på för brinnande livet.

Nåja, får väl be honom sakta ner tänker jag...

Men tror ni hunden tar kommando?
Han vänder bak huvvet o tittar på mig, precis som "titta husse vad duktig jag är", o ÖKAR tempot.

Här kommer jag flygandes tvärs över ett fält i full kareta. Hopkrupen som jag vet inte vad på skidorna. Plöjandes o viftandes allt jag förmår för att försöka få stopp på framfarten.

Plötsligt inser jag att fältet, ehrm, börjar ta slut.
Framför oss tornar träden upp sig, ett efter ett. O hunden kutar glatt vidare mot dom.

Inser att enda sättet att få stopp på framfarten, innan hunden skickar mig till akuten är
att lägga mig ner, lagom skönt o mysigt, men stopp blev det.

Upp på skidorna igen, iväg åt andra hållet.
Efter ett tag lugnar sig hunden något. O nu börjar man känna igen honom från tidigare
träning. Nu tar han faktiskt reson, o går att "jobba med".
Han drar i lite halvlugnt tempo och man hinner faktiskt med att styra lite.

Kör på en stund, o vänder tillbaka mot värmen i bilen.
Börjar bli riktigt nöjd med situationen i det stora.
Här är jag ute i skogen, en solig vinterdag o gör det både jag o hunden tycker om mest här i livet...

Men vänta nu...jag valde den här vägen för att det ALDRIG är nå folk här ute.
O längre fram, ja vad möts jag av. Jo ett äldre pensionärspar som kommer gåendes avnjutandes en vinterpromenad...

O vänta nu, har inte vi en översocial folkälskande "vill-hälsa-på-allt-o-alla hund"
Jomenvisst!

Full kareta tvärs över fältet med mig efter. Över stock o sten. Här kommer jag o min hund....
Hunden springandes för glatta livet, helt själaglad. O jag skrikandes o fäktandes o
stundtals luftburen över stockar o stenar.

STOPP, STANNA, LUGN!

Inget hjälper.

Det är juh folk där framme, våran killes stora lycka här i livet.

Inser att enda sättet att få stopp är att lägga sig ner, igen.

Den här gången var det inte lika skönt kan ja lova.
*DUNS, BRAK, AJJJ*

Happ, där ligger man nu, hasandes i snön efter hunden som ska fram o hälsa.
Rakt upp i famnen på gubben som finner sig i situationen o klappar lite snällt på hunden.

Moloket ber jag om ursäkt, pallrar mig iväg till bilen, stoppar in hund o skidor.

Ngn som vill köpa ett par billiga skidor föressten? ;P

/Tobbe
 
Sv: Första skidturen efter hund...

Det där är anledningen till att jag aldrig skulle få för mig något så befängt som att ställa mig på ett par skidor efter mina hundar, jag skulle komma hem med alldeles för många brutna ben i kroppen. Fast med tanke på att det är två Dvärgpinschrar som jag har kanske det vore ofarligt att någongång testa, dom orkar knappast dra sin matte särskilt snabbt, om dom orkar dra alls. ;)
 
Sv: Första skidturen efter hund...

:rofl::rofl:

Kanske blir till å träna komandon lite mer..? :angel::D
 
Sv: Första skidturen efter hund...

:rofl:
Ett litet tips: hitta ett preparerat skidspår där man får åka med hundar. Det är såå mycket lättare, skulle aldrig komma på tanken att ge mig ut med hundarna där det är opreparerat :D
 
Sv: Första skidturen efter hund...

:rofl: :bow:

Får mig att tänka på när jag spände på mig ett par skidor förra vintern och gav mig ut med hunden, som glatt drog mig. Vi klarade till och med ett hundmöte utan större missöden än att jag var tvungen att sätta mig för att få stopp och kontroll på colliestollen. När vi väl var hemma igen gjorde han en glädjerusning med mig efter, vägen och hunden svängde 90 grader medan undertecknad på långa, otympliga skidor stod på huvudet rakt in i snårskogen. Naturligtvis stod mamma i närheten med kamera... :o :D
 
Sv: Första skidturen efter hund...

:rofl::rofl: gud jag skratta så jag fick ont i magen..:rofl: har just börjat låta min tik dra sonen på bob. men jag går/springer brevid och har koppel. Men då det var nerför så satte jag mig med sonen o rackarns vad hon sprang!!! Men det där med stopp.. efter upprepade STANNA så stannade hon. Men första gångerna vred hon på huvudet... haha.. hade jag varit du hade jag nog dött haha
 
Sv: Första skidturen efter hund...

:rofl::rofl:

Ha ha, känner igen det där!!!!

Åkte mycket skidor i min ungdom 10-14 år bakom våran gamla draghund (korthårig vorsteh).

Han var helt galen när han visste att han skulle få dra eftersom uppfödarna lånade honom och tävlade i drag med honom, både med kälke ihop med andra men gick även typ draghundsSM med uppfödarens dotter,så han var gryyym på att dra:D

Att föräldrarna vågade släppa iväg mig med honom framför, gick så himla snabbt och var ett rent under att jag stod på benen:rofl::rofl:Ju mer det tog emot desto mer drog och skällde han!!!

Men skoj det var det, men som sagt alla andra i skidspåren fick ju se upp:angel:
 
Sv: Första skidturen efter hund...

haha... dagens skratt... :bow::bow:
Och ändå blev jag så sjukt sugen på att låna grannens vorsteh och prova på drag.. verkar så oerhört roligt!
Men tyvärr har vi ingen snö.
Sablarns växthuseffekt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 244
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 090
Senast: giovanna
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 036
Senast: vallhund
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp