Förstoppad sendan fyra dagar. HJÄLP!

E

Eureka

Hej, Erica här igen, med prinsesskatten Tigra, fyra år gammal.

Tigra var utekatt sina mellanår (då hon var två och tre) och nu har vi flyttat till lägenhet igen. Hon började kräkas och jag misstänkte att det var dålig mat (Pussie, Friskies osv, de som såldes i "vanlig butik") och vi åkte till veterinären och VOILA - så var det.

För sex månader sedan började vi med Hills Hairball Control och det har fungerat JÄTEBRA! Inget kräks, frisk katt, piggare och gladare... men - pga av näringsämnena och "de för hälsan goda" sakerna som finns i "bra" foder har Tigressan gått upp i vikt. Och inte mindre än tre kilo på sex månader.

Vi började hos veterinären i måndags och la upp ett schema på viktnedgång samt ny mat. Introducerade Tigra för nya maten i måndags kväll, En halv halv deciliter (ganska liiite alltså) av den nya maten. Hon åt och "nom nom nom"-lät medan hon åt. GOTT, tyckte hon.

Men sen dess har hon inte ätit. ALLS.

I dag ringde jag veterinären som sa att Tigra antagligen var förstoppad, men pga bra temp och bra humör (lika busig som vanligt) skulle vi avvakta.

MIN FRÅGA:

Har ni haft förstoppade katter?
Hur gjorde ni/ väntade ni ut katten?


Har hört om "förlösning" med ett plasthandskebeklätt finger och olja,
men det känns inte vidare? (För kattens skull!) Eller har någon provat det?

Veterinären sa att det inte var lönt att "pytsa i" Tigra vatten (med spruta i munnen), men - snart känns det vara värt det?

SNÄLLA - hjälp oss.
 
Sv: Förstoppad sendan fyra dagar. HJÄLP!

Jag tycker du ska lyssna på veterinären om du litar på denna, i annat fall kontakta annan veterinär för råd.
 
Sv: Förstoppad sendan fyra dagar. HJÄLP!

Mot förstoppning har jag gett paraffinolja (i munnen) från Apoteket eller Katt-malt från zooaffären (som innehåller paraffinolja). Mycket vätska behöver katten också ha och vätskerik mat.

Jag tycker det är viktigt att snarast få henne att äta något hon tycker om, för det är mycket farligt för en katt att svälta i mer än 1-2 dagar. Risken för att få fettlever då är större ju tjockare katten är.
 
Sv: Förstoppad sendan fyra dagar. HJÄLP!

Först o främst måste man kolla om de verkligen är en förstoppning, om så är fallet blir den värre o svårare att lösa ju längre man väntar!
Vätska via munnen är alltid bra. Paraffinolja är bra om man är noga med att den inte får komma ner i lungorna.
Fast föda inte bra förrän förstoppningen är löst.
PL
 
Sv: Förstoppad sendan fyra dagar. HJÄLP!

Min mammas katt hade förstoppning och efter 4 dagar åkte hon in till djursjukhuset och då hade de sagt att det var riktigt akut och tur att hon kom in när hon gjorde det för på röntgen såg de att hela magen var igenproppad. Han fick dropp och lavenemang. Det kan gå riktigt snabbt också mot slutet fick hon höra, även om de är pigga i flera dagar, hennes katt var pigg och lekte och åt bra.
Nu äter han mest blötmat och hans återkommande förstoppningar är ett minne blott.
Jag skulle definitivt åkt in, ingen tvekan om saken.
 
Sv: Förstoppad sendan fyra dagar. HJÄLP!

Har ni haft förstoppade katter?
Hur gjorde ni/ väntade ni ut katten?


Min katt blev förstoppad (pga hårbollar som inte kom ut på något av hållen). Ringde veterinären som sa att jag skulle ge paraffinolja i ett par dagar (använde spruta). Han sa även att jag skulle ringa igen om katten inte drack/kunde behålla vätska inom 24 timmar.

Har hört om "förlösning" med ett plasthandskebeklätt finger och olja,
men det känns inte vidare? (För kattens skull!) Eller har någon provat det?
Nej.

Veterinären sa att det inte var lönt att "pytsa i" Tigra vatten (med spruta i munnen), men - snart känns det vara värt det?
Blir förvånad över veterinärens svar eftersom det går snabbt för en katt att bli väldigt dålig pga uttorkning.


När min katt blev bra igen bytte jag foder från Hills till Proplan Housecat. Detta gjorde en enorm skillnad, han har inte blivit förstoppad sen dess för håret kommer ut med bajskorvarna (syns tydligt). Förutom torrfodret får han mjau-mjukmat.

Jag har fått tips om att man kan ge katter lite messmör vid förstoppning (om man sätter en klick på tassen så bör de slicka det i sig för att tvätta bort det). Har ej provat själv, men har hört att det ska vara effektivt.

Lycka till!
 
Sv: Förstoppad sendan fyra dagar. HJÄLP!

Hur har det gått med din katt? Är hon bra igen?
 
Sv: Förstoppad sendan fyra dagar. HJÄLP!

Jag gick med här för att tacka för tipset med messmör.
Fungerade bra på min katt när den hade en misstänkt förstoppning. (svårt att vara säker när hon delvis är ute)
Nu är det ingen tvekan om att det har löst sig....flera runder på lådan, en rejäl laddning och sen en massa "slattar", men det är bättre än stopp.
Hoppas att det lugnar sig inför kvällen/natten.

Men hur är läget för din katt?

Anders
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp